Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha chce navrhnout zákon, jenž by urychlil dostavbu Pražského okruhu

  20:53aktualizováno  20:53
Pražští zastupitelé mají plán, jak urychlit dostavbu Pražského okruhu. Mohli by navrhnout zákon, díky kterému by byl okruh prohlášen za stavbu ve veřejném zájmu. V takovém případě by se pro něj daleko snáz získávala povolení a snazší by bylo také vyvlastnění pozemků nutných pro stavbu. O návrhu budou hlasovat.

Pražský okruh, letecký snímek | foto: Magistrát hl.m. Prahy

Stavba obchvatu metropole, která má odvést z ulic Prahy množství aut a alespoň někde zabránit všudypřítomným kolonám, se vzdaluje. Až za sedm let by se mohla zprovoznit část mezi dálnicí D1 vedoucí k Běchovicím. Další části by se měly začít stavět až po roce 2020. A to je dlouhá doba.

Praha 4 a nyní i magistrát chtějí navrhnout zákon, který by stavbu obchvatu mohl teoreticky urychlit. Pak by jako první přišla na řadu stavba okruhu k Běchovicím. Ten by z Prahy 4 odvedl tisíce kamionů, které nyní jezdí pod okny obyvatelům Spořilova.

Pražští zastupitelé by tak měli do konce roku hlasovat, zda "urychlující" zákon navrhnou. "Stát neustále ignoruje fakt, že Pražský okruh je součástí celoevropské dálniční sítě, která vystavuje Pražany problémům s nadměrnou dopravou," řekl primátor Bohuslav Svoboda. Ten chce návrh pražským zastupitelům předložit.

Podle předsedy sněmovního výboru pro regionální rozvoj Stanislava Polčáka však tento plán nemusí vyjít. "Pražský okruh je nepochybně věcí veřejného zájmu. Nicméně zákonné řešení nějakého upřednostnění je ústavně dost složité. Zákonodárci nemohou adresně určovat věc veřejného zájmu zákonem," míní Polčák. Praha by se podle něj měla na tyto argumenty připravit.

Takový zákon budou chtít všechny obce, bojí se ministerstvo

Vedení hlavního města se prý inspirovalo u podobného zákona z roku 2001, který urychlil stavbu dálničního obchvatu Plzně. "Proč by to nešlo i u nás," hájí nápad místostarosta Prahy 4 Jiří Bodenlos.

Jenže právě to je podle ministerstva dopravy problém: podobný plán chystají i další obce. "Třeba obce kolem silnice R7 v severních Čechách také chtějí tento zákon. Jenže kdyby urychlenou výstavbu chtěla každá obec nebo každé sdružení obcí, neměli bychom peníze na jejich výstavbu," řekl mluvčí ministerstva Martin Novák. Peníze na část okruhu od D1 k Běchovicím prý má stát vyčleněné.

"Klíčový problém u této stavby je na straně Prahy. Soud tu zrušil zásady územního rozvoje a Praha je musí opravit," uvedl poslanec za Prahu František Laudát. Na opravě zásad se nyní pracuje, pak bude možné žádat o další povolení ke stavbě. Ministerstvo počítá se zahájením stavby dálnice k Běchovicím kolem roku 2016, hotová má být o tři roky později.

Ministerstvo dopravy však přiznává, že na severní část obchvatu Prahy peníze nemá. "Do roku 2020 je ani mít nebudeme. Zatím jako částečná náhrada může v těchto místech sloužit Vysočanská radiála," dodal Novák.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy připravil webovou aplikaci, která...
Kudy k pražským volebním urnám? Dovede vás webová aplikace

V hlavním městě žije podle údajů z roku 2015 1,259 milionů lidí. Z toho plyne i značný počet volebních místností a okrsků. Aplikace, kterou připravil Institut...  celý článek

Ikonický robot R2D2 z Hvězdných válek zakotvil v  Praze. Kdosi neznámý takto...
Robot R2D2 z Hvězdných válek „přistál“ v Praze u Nuselského mostu

Nezvyklého „obyvatele“ má v posledních dnech park pod pražským Nuselským mostem. Neznámý umělec tam totiž přemaloval větrání krytu civilní ochrany na Folimance...  celý článek

Budova Středočeského krajského úřadu
Výměnu svých středočeských radních STAN odmítá, jednal by o širší obměně

Jednání o dalším osudu znesvářené středočeské koalice bude pokračovat příští pátek. STAN nadále odmítají jednostranný požadavek ANO, aby vyměnili své dva...  celý článek

Toyota Auris  1,8  / 73 kW Hybrid
Toyota Auris 1,8 / 73 kW Hybrid

r.v. 2014, naj. 75 216 km, hybridní
359 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.