Pohled na most rampy I v mimoúrovňovém křížení Zlíchov od ulice Křížová

Pohled na most rampy I v mimoúrovňovém křížení Zlíchov od ulice Křížová | foto: mestskyokruh.info, vizualizace: PUDIS & SATRA & ARTOO

Praha rozhoduje, zda postaví dřív Městský okruh, či Radlickou radiálu

  • 76
Obyvatelé západního okraje Prahy se obávají výstavby další části Radlické radiály, která má v budoucnu navázat na Rozvadovskou spojku a pokračovat až k Městskému okruhu na Zlíchov. Sepsali proto petici, kterou se teď zabývali pražští radní. Město ale patrně projekt nezmění, stavba by totiž potom byla dražší.

Rozvadovská spojka na západě Prahy přivádí do města auta jedoucí z dálnice D5. Široká silnice však náhle končí nájezdem na místní silnice. Podle plánů by však měla vést dál. Jedná se o část Radlické radiály, která má pokračovat až k Městskému okruhu. Částečně povede po povrchu, částečně třemi tunely.

Jenže místní obyvatelé se obávají, že široká silnice tu zvýší hluk, tranzitní dopravu a přinese i další problémy. "Žádáme, aby byly opět posouzeny dopady plánované Radlické radiály na život lidí a životní prostředí. Současný projekt bude mít podle nás na tyto věci velmi negativní vliv," píše se v petici, která navrhuje úpravy.

Mimo jiné chce místo mimoúrovňové křižovatky Řeporyjská postavit křížení na úrovni nynější komunikace, zlepšit protihluková opatření a spojit tunely Butovice a Jinonice v jeden. "Budeme s nimi jednat my i projektanti během ledna," řekl šéf odboru městského investora Jan Beránek.

Podle mluvčí magistrátu Terezy Králové ovšem není možné na všechny požadavky přistoupit. "Například postavení úrovňové křižovatky a stejně tak spojení dvou tunelů v jeden by bylo v rozporu s územním plánem. Změny u tunelů by navíc znamenaly navýšení nákladů zhruba o 700 milionů korun," uvedla.

Dopravní okruhy má spojovat sedm radiál

Radiála by se podle předpokladů mohla začít stavět v roce 2014, tedy po dokončení tunelu Blanka. Jenže v tu dobu bude zapotřebí stavět i navazující část Městského okruhu, který by jej uzavřel.

Hlavní dopravní systém v Praze - Co zbývá postavit

Radlická radiála je součástí hlavního dopravního systému v Praze, který tvoří dva okruhy - městský a pražský. Oba má spojovat dohromady sedm radiál. Zprovoznění dalších částí systému se ale sune až k roku 2020.

"Jde o těžké rozhodování, protože obě tyto stavby jsou životně důležité pro dopravu celého města. Ale z hlediska zátěže, kterou přinese otevření Blanky pro oblast severu města, je pro mě spíše prioritou dostavba Městského okruhu," vysvětlil náměstek primátora pro dopravu Josef Nosek.

K dokončení celého základního systému dopravy zbývá dostavět zhruba polovinu Pražského okruhu, Blanku a zbytek Městského okruhu, a navíc radiály - kromě Radlické i Břevnovskou a dokončit Vysočanskou.

Radlická radiála bude nejdřív za šest let

Městský okruh, který patrně dostane přednost, ale přitom Nosek neplánuje stavět v původní stopě. Mezi Pelc-Tyrolkou a Jižní spojkou měla trasa vést několika tunely.

"Rozhodně odmítám čekat 15 nebo 30 let, až se podaří postavit navazující tunel podle původního plánu," řekl koncem listopadu Nosek s tím, že podmínkou zahájení výstavby okruhu v původní stopě je otevření Pražského okruhu přes Suchdol a Dolní Chabry, což může trvat léta. Proto začal chystat alternativní trasu.

Do šesti let by chtěl vést okruh po Průmyslové a Kbelské ulici, které se opraví a postaví se tu mimoúrovňové křižovatky. A pokud budou peníze, je adeptem na výstavbu i zmiňovaná Radlická radiála. Podle zprávy městského investora, kterou se zabýval odbor dopravy, by se mohla teoreticky začít stavět v roce 2014. Hotová by pak byla v roce 2018.

Ministerstvo dopravy chce mezitím stavět další úsek Pražského okruhu, který by propojil dálnici D1 s Běchovicemi. "Se zahájením této stavby počítáme kolem roku 2016," řekl mluvčí ministerstva Martin Novák. Po novém kusu dálnice by řidiči mohli projíždět zhruba v roce 2019. Jenže severní části obchvatu metropole jsou zatím v nedohlednu. Podle Nováka se nezačnou stavět dříve než po roce 2020.