Na počátku plánů na stavbu trasy D bylo metro s nejmodernějšími technologiemi - s vlaky bez řidičů či s prosklenými bezpečnostními stěnami na nástupištích, které brání pádu do kolejiště. Na to však Pražané mohou zapomenout, stálo by totiž 35 miliard korun, a to jen úsek mezi stanicemi Pankrác a Depo Písnice.
Metroprojekt, který výstavbu metra plánuje, proto před časem nabídl Praze výrazně levnější variantu, kterou v úterý přijal dopravní výbor zastupitelstva. Město tak bude výstavba této části nové trasy metra stát 25 miliard. Nepůjde však o celou novou linku metra, ale o odbočku z trasy C.
"Ve stanici Pankrác nebude nutné přestupovat. Vlak přejede z trasy C rovnou na novou trasu," píše se ve zprávě Metroprojektu. Cestující tu budou vozit klasické soupravy, jakých má dnes Dopravní podnik k dispozici dostatek. Až při případném prodloužení trasy na Náměstí Míru by bylo nutné nakoupit další vozy.
Zvolená varianta, kterou ještě musí posvětit další orgány města, má však i své nevýhody. "Pro cestující to může znamenat delší, respektive nepravidelný interval v dopravní špičce na trase C v úseku Pankrác - Háje a Holešovice - Letňany," píše se ve zprávě pro dopravní výbor.
Nutná změna územního plánu začátek stavby zdrží
Člen výboru Karel Březina poukazuje i na další nedostatky nového návrhu. Ve zvoleném modelu už nemůže být trasa metra D alternativou k "céčku" pro případ, že bude nutná generální oprava vytíženého Nuselského mostu.
"Považuji trasu D za celistvou od Písnice až po Náměstí Míru. Jenže u této varianty bude navíc potřeba změnit územní plán," řekl opoziční zastupitel Březina, který pro větev metra C nehlasoval. Právě zmiňovaná změna územního plánu může oddálit výstavbu. "Jedná se o standardní změnu, jejíž vyřízení od návrhu až po schválení trvá jeden až dva roky," uvedl náměstek primátora pro územní plán Tomáš Hudeček.
Podle zprávy Metroprojektu se kvůli změně plánu oddálí i start výstavby. Odmítnuté dražší návrhy, které byly v souladu s územním plánem, by se mohly začít stavět v roce 2015.
"Vybraná levnější varianta je reakcí na napnutý rozpočet města," komentoval volbu dopravního výboru šéf Metroprojektu David Krása. Právě nedostatek peněz v městské kase dovedl projektanty k navržení větve metra C.
Ještě v roce 2011 představili projektanti městu variantu levnější o dvě miliardy než původních třicet pět. Zachovali moderní vlaky bez řidičů i zábrany na nástupištích a zaměřili se na škrty v jednotlivých stanicích. Ustoupili tak třeba od výstavby garáží, jinde zmenšili vestibul.
Ani to však nestačilo. Z další varianty proto zmizelo moderní vybavení, moderní vlaky a pro úsek z Pankráce na Písnici se už nepočítalo s nákladným depem. Ale ani takovéto snížení nákladů na 29 miliard nestačilo. Rada města se tedy bude zabývat nejlevnější možností, která může městské kase ušetřit 10 miliard korun.