Billboardy u dálnice D1 v Praze. Ilustrační foto

Billboardy u dálnice D1 v Praze. Ilustrační foto | foto: MF DNES

Z Legerovy a Sokolské zmizí reklamy, Praha chce „vyčistit“ ulice

  • 9
Od pražských ulic by mohly začít mizet reklamní billboardy a poutače. Vedení města se totiž rozhodlo, že přichystá nová pravidla, podle kterých by úředníci povolovali umístění reklam. První poutače by měly zmizet z Legerovy a Sokolské ulice, které jsou součástí magistrály.

Závěsné reklamní poutače doprovázejí řidiče na cestě Legerovou ulicí. Reklam u silnic je ve městě moc a řidič kvůli nim může lehce přehlédnout dopravní značku, v některých případech jsou billboardy nešťastně umístěné a ohrožují bezpečnost - úředníci je povolují dokonce i na křižovatkách.

"Budeme regulovat reklamu ve městě, neúnosná je například v Legerově a Sokolské ulici. Ty bychom chtěli očistit od reklam do konce roku," řekl primátor Bohuslav Svoboda.

Na dalších několika místech by také mohla napomoci novela zákona, která má zakázat billboardy u dálnic a silnic první třídy. Pak by do pěti let billboardy zmizely například z okolí dálnice D1 už od Chodova.

Ve hře je také varianta, že politici rozhodnou, že billboardy zmizí od všech typů silnic, tedy i ve městě. V takovém případě by pak město ztratilo příjem desítek milionů korun ročně. "Co se týče reklamy, máme nájemní smlouvy v hodnotě asi devadesáti milionů korun," řekla městská radní Aleksandra Udženija.

Nebezpečné billboardy si prohlédněte ZDE

Podle ní však město s redukcí reklamy stejně počítá. Billboardy jsou na každém kroku, mnohdy dokonce ohrožují bezpečnost provozu. Typickým příkladem jsou reklamy umístěné v křižovatkách - řidič pak má omezený výhled.

"Když je billboard v místě, kde se řidič rozhoduje, kam jet, je to problém. Navíc je v Praze přeznačkováno a cedule se ztrácejí v množství reklam. Dobrý řidič sice dokáže selektovat, ale jiného může reklama zaujmout a nesoustředí se pak na dopravní značení," uvedla dopravní psycholožka Pavla Rymešová.

Umístění billboardu závisí na vlastníkovi pozemku

To, kde se velké reklamní poutače umístí, je přitom už dnes pouze na vlastníkovi pozemku. Ovšem musí to povolit stavební úřad jednotlivých městských částí. "Vyjadřujeme se i k billboardům, které mají stát na pozemcích patřících městské části. Našemu vyjádření v těchto případech ještě předchází rozhodnutí radnice," vysvětlil schvalovací proces Michal Pajskr ze stavebního úřadu Prahy 12.

A přesto se na Štěrboholské spojce objevil obří vysoký sloup s reklamním poutačem. Svodidla na jedné straně silnice, na druhé jen nepatrné zábrany. Pro nepozorného řidiče nebezpečný poutač.

Policejní statistiky ukazují, že se v Česku stane asi stovka nehod ročně, při nichž řidič narazí do objektů u silnic (tedy i do dopravních značek).

Praha teď podle Udženiji připravuje nové podmínky, jak a kdy umístit reklamu. "Musí být komplexně řečeno, jak k reklamě přistupovat. Kdybychom teď začali vypovídat smlouvy na pozemky, kde je reklama, tak se reklamní firma jen přesune o pár metrů dál, třeba na soukromý pozemek. Jinak by se mohlo stát, že přijdeme o příjem z reklamy a billboard by byl jen o kousek vedle," dodala Udženija.