Zpracování autovraků Ilustrační foto

Zpracování autovraků Ilustrační foto | foto: Filip Horáček, iDNES.cz

Z Prahy mizí autovraky. Likvidují je sami majitelé, protože tím ušetří

  • 9
Rozpadající se škodovka stojící na cihlách, jejíž interiér spíš než auto už připomíná zarostlou zahradu. Podobných autovraků je v Praze čím dál méně, protože řidičům se vyplatí nechat je odstranit. Povinné ručení je totiž stojí víc peněz než ekologická likvidace.

Úbytek autovraků je v hlavním městě poměrně výrazný. V roce 2009 bylo v metropoli jako vrak označeno 3 256 aut, loni už bylo nepojízdných vraků 1 937. A letos od ledna do konce dubna jen 550.

Čím to je? Kdo by vsadil na větší zodpovědnost nebo snad čistotnost pražských řidičů, vsadil by nejspíš špatně. Jak už to totiž často bývá, za menším počtem vraků v ulicích města můžou peníze.

A ne peníze, které chce ušetřit město, protože to za likvidaci autovraků neplatí nic. Koruny počítají sami majitelé nepojízdných aut.

"Když se na autovraku objeví výzva k jeho odstranění, spousta řidičů si radši sama zajistí jeho ekologickou likvidaci. S protokolem pak přijdou do pojišťovny a zbaví se tak povinnosti platit povinné ručení," má jasno Tomáš Kepert ze společnosti Autopark, která vraky pro Prahu likviduje.

Pokud totiž majitel vraku na výzvu k jeho zlikvidování nereaguje, auto putuje na vrakoviště a odhlašuje ho posléze podle Keperta až Správa služeb hlavního města Prahy, pod kterou likvidace vraků spadá.

Autovraky v Praze

Nejvíce autovraků hlásí dlouhodobě městské části, kde jsou velká sídliště. Nejvíce jich tak stojí v Praze 4 (v roce 2008 508 nahlášených vraků) nebo Praha 5 (ve stejném roce nalezeno 491 nepojízdných aut). Na opačném konci spektra jsou okrajové městské části jako je Újezd nad Lesy (37 vraků v roce 2008) nebo Kbely (48 vraků v roce 2008).

A je pochopitelné, že takhle odhlášení auta trvá delší dobu a jeho majitel tak musí platit povinné ručení za auto, které už vlastně reálně neexistuje. I proto se čísla nalezených a odtažených vraků výrazně liší.

Například loni z 1937 vytipovaných autovraků městem najatá firma nakonec likvidovala jen 343.

Náměstek ředitele pražských strážníků Ludvík Klema tvrdí, že vraky z ulic mizí velmi krátce poté, co vyprší majiteli lhůta k jejich odstranění. "Naši pochůzkáři autovraky v pražských ulicích totiž nejen aktivně vyhledávají, ale následně i dohlížejí na to, jestli už byly zlikvidované," říká Klema, podle kterého vraky většinou zmizí do dvou týdnů poté, co se o ně nikdo nepřihlásí.

Pokud mají někteří Pražané pocit, že autovrak pod jejich okny stojí už minimálně dva roky, je háček většinou v tom, že ač může ten starý wartburg jako vrak vypadat, podle zákona to vrak není.

Spousta řidičů totiž v poslední době využívá toho, že mohou z aut sundat registrační značku a schovat si ji na radnici. S autem pak sice nemohou jezdit, ale zase za dobu úschovy nemusejí platit povinné ručení.

"Já sám mám souseda, který tohoto postupu maximálně využívá. Autem jezdí sice tak jeden měsíc z dvanácti, ale parkovací místo před domem je zablokované celý rok," popisuje Klema.

Nahlásit autovrak samozřejmě nemusejí jen městští strážníci, ale kdokoliv, kdo ho objeví. "Buď telefonicky na číslo 267 002 160, emailem na vraky@sshmp.cz, faxem na 267 002 165, nebo poštou na Správa služeb hlavního města Prahy, Kundratka 19, Praha 8, 180 00," vyjmenovává mluvčí Správy služeb hlavního města Prahy Petra Janatová.