Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z pražského Čechova mostu zmizí sochy Viktorií, potřebují opravit

  12:54aktualizováno  12:54
Technická správa komunikací začala ze sloupů Čechova mostu v Praze sundávat sochy čtyř "Viktorií". Důvodem je postupující koroze a také slábnoucí ukotvení soch i ozdobných hlavic. Narušené sochy už není možné opravit běžnou údržbou. Proto se TSK rozhodla je preventivně odstranit. Zrekonstruovány by měly být v příštím roce.

Sochy se nacházejí na pylonech mýtných domků na obou předmostích. "Tento krok našich odborníků podpořily i závěry restaurátorského a diagnostického průzkumu z letošního podzimu. Chceme předejít možným škodám na významném památkovém objektu i případnému ohrožení chodců a motoristů," uvedl mluvčí Technické správy komunikací Tomáš Mrázek.

S přípravami se začalo už ve středu, samotné odstranění soch proběhne tento víkend. V sobotu dopoledne sundali dělníci první z nich na straně, která je blíže k centru města. "Během odpoledne bude odstraněna i druhá socha na této straně. V neděli pak zmizí i zbylé dvě plastiky na opačné straně u Letenského tunelu," řekl Mrázek iDNES.cz.

Podle něj zatím veškeré práce pokračují bez komplikací. Provádí je odborná stavební společnost JHP Mosty, speciální dohled památkové ochrany zajišťuje restaurátorská firma Houska&Douda. Sochy budou následně uloženy do depozitáře Galerie hlavního města Prahy. S opravou poškozených částí Čechova mostu včetně soch počítá TSK v příštím roce.

Čechův most je nejkratší v Praze, zdobí ho čtyři sochy Vítězství

Čechův most je v současné době jediným železným obloukovým mostem. Byl vystavěn v letech 1905 až 1908. Je dlouhý 169 metrů a široký 16 metrů. Je to nejkratší pražský most.

Stavba pilířů z lomového kamene obloženého žulou byla ukončena slavnostním položením základního kamene za přítomnosti císaře Františka Josefa I. dne 17. dubna 1907. Železnou konstrukci tří mostních oblouků vyrobily tři pražské mostárny, každá jednu: Bratří Prášilové a spol., Pražské akciové strojírny a Českomoravská továrna na stroje v Praze.

Železný materiál z plávkového železa pocházel většinou z Kladna. Do ocelové konstrukce bylo instalováno vodní, plynové a elektrické vedení. Zásadní je umělecká výzdoba mostu, a to nejen svým rozsahem, ale zejména kvalitou.

Na obou koncích mostu se nacházejí vždy dvě bronzové postavy Viktorií (tedy sochy Vítězství) s pozlacenými ratolestmi. Umístěny jsou na 17 a půl metru vysokých litinových sloupech. Samotné sochy jsou vysoké přes 3 metry. Jejich autorem je sochař Antonín Popp.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Agresivní dívka odmítala opustit internát, útočila na zaměstnance

Měla poslední den na vystěhování, dvaadvacetiletá dívka však odmítla pokoj internátu střední školy v Praze 5 opustit. Zabarikádovala se v pokoji a ničila...  celý článek

logo týmu Kobra
Žaloba posílá k soudu za krácení daní na Kladensku třicítku lidí

Žalobci poslali k soudu kauzu 29 lidí obviněných z krácení daní na Kladensku se škodou přes 300 milionů korun. Jde o jeden z největších případů týmu Kobra....  celý článek

S ohledem na zeleň se celý projekt nakonec jmenuje Drn, i když pracovní název...
Po Drnu na Národní chce Praha zastavět i další proluky v centru

Praha chce zacelit proluky, které jsou v zástavbě v centru metropole. Mělo by tak přibývat projektů, jako je právě dokončovaný skleněný Drn na Národní třídě....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.