Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do srpna zmizely z ulic Prahy dva tisíce aut. Policie najde minimum

  18:15aktualizováno  18:15
Jen každé zhruba dvacáté ukradené auto z pražských ulic v uplynulých osmi měsících policie našla. České hlavní město tak vévodí tabulce nejrizikovějších regionů. Zloději způsobili celkovou škodu přes 407 milionů korun.

V Praze zloději od ledna do srpna ukradli více než dva tisíce aut | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

V ulicích metropole za období leden až srpen 2013 zmizelo 2 307 vozidel.

"To, že Praha patří mezi lokality nejvíce postižené autokriminalitou, není překvapující. Praha je ideálním mixem exponovaných oblastí, jako jsou anonymní sídliště, obchodní centra s velkými parkovacími plochami nebo naopak místa, kde je v určitý čas nízká frekvence pohybu lidí," vysvětluje Martin Iroušek, obchodní ředitel společnosti Construct, která se zabývá zabezpečením aut.

Přitom najít pachatele se podaří jen asi ve čtyřech pěti případech ze sta. "Ono je to složité. Zatímco kolega specializující se na vraždy má na místě činu k dispozici tělo zavražděného, nám na ulici nezbude vůbec nic. Od toho se odvíjí úspěšnost objasněnosti," popisuje kriminalista Miloslav Javůrek.

Zajímavé je, že Pražané si na rozdíl od ostatních částí republiky musí dávat největší pozor v srpnu, kdy mají zloději v metropoli žně.

To lze vysvětlit tím, že lidé hojně odjíždějí na dovolené. V menších českých městech je nejrizikovější duben, následuje rovněž srpen a přelom roku. Listopad v Praze je "nejbezpečnější".

V celém Česku se dle policejních statistik kradou auta nejvíce ve čtvrtek a nejméně v sobotu.

Trend: Krade se za hranicemi, v Česku auta získají "papíry"

O něco optimističtější je pohled na dlouhodobý pokles krádeží aut v Praze. Zatímco v roce 2008 jich zmizelo přes šest tisíc, loni to nebylo ani 3,5 tisíce.

I tak se v roce 2012 škoda vyšplhala na 650 milionů korun. Jen pro představu: to je tříletý rozpočet pražských knihoven či sedm ročních rozpočtů zoologické zahrady.

"Letos na začátku roku se nám to v Praze nepatrně zvedlo v souvislosti s amnestií. Ale jinak počet kradených vozů mírně klesá," říká Javůrek. Příčin je několik: mezinárodní spolupráce policejních složek, více kamer v ulicích, přísnější zákony, nasycená poptávka po ojetinách, lepší zabezpečení.

"Jednou z primárních příčin poklesu je především skutečnost, že v souvislosti se vstupem ČR do schengenského prostoru se stále větší počet organizovaných skupin pachatelů - složených z Čechů i z cizinců, kteří operují na českém území - zaměřuje na krádeže luxusních vozidel v zahraničí," píše ve své práci Jana Horáková z Odboru bezpečnostní politiky ministerstva vnitra.

Zloději se zaměřují především na Německo a Rakousko. Česká republika je vnímána jako země, kam jsou vozidla odcizená v zahraničí dovážena za účelem legalizace.

To má za následek i koncentraci zahraničních pachatelů, především ze zemí bývalého Sovětského svazu, Polska, Slovenska a balkánských zemí v Česku.

Nejvíce se kradou octavie a fabie. Hlavně kvůli dílům

"Kriminalisté zadrželi sedm mužů, kteří odcizili v Praze a Plzni minimálně osm vozidel Škoda Octavia, jednu Škodu Fabia a minimálně tři VW Passat.

Část vozidel odvezli do objektů ve Středočeském kraji, kde je následně rozebrali na náhradní díly," popisuje jeden případ mluvčí policie Lenka Uriánková.

V příběhu je ukryt soubor faktů potvrzující statistiky: škodovky se kradou nejvíce. Z 10,5 tisíce odcizených aut na českém území jich okřídlený šíp na kapotě měly skoro čtyři tisíce.

"Bezkonkurenčně vedou octavie, za nimi jsou fabie, následované auty značky Volkswagen Passat a Golf. A za nimi pak Francouzi, jak říkáme citroënům, peugeotům či renaultům," vyjmenovává Javůrek.

Podle odhadu českých kriminalistů zloději minimálně 60 až 70 procent odcizených aut demontují na náhradní díly, část zlegalizují k dalšímu provozu s využitím padělaných či pozměněných dokladů a změny nebo výměny identifikačních znaků vozidla.

Riziko, že z ulice zmizí další auto, zvyšují i samotní řidiči. Třeba tím, že zapomenou vůz zamknout, nechají v něm klíčky, nebo v něm odloží na viditelném místě věci, které zloděje přilákají.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Architekt Jakub Cigler, jehož studio stojí za projektem obnovy Václavského...
Václavák protnou pásy z dob Karla IV. Stánky s buřty nechci, říká architekt

Dvanáct let ladil architekt Jakub Cigler se svým týmem projekt obnovy spodní části Václavského náměstí. Požadavky se měnily a trvala i jednání s památkáři....  celý článek

Protest taxikářů proti šoférům Uber na pražském letišti Václava Havla (18. září...
Ultimátum taxikářů pro Krnáčovou vypršelo. Chystají protestní jízdu

Ve tři hodiny odpoledne skončilo ultimátum, které dali pražští taxikáři primátorce Adrianě Krnáčové na vyřešení podle nich nerovného postavení klasické...  celý článek

Stanice metra na Andělu se na uzavření eskalátorů připravovala už v pátek. (22....
Vstup do metra na Andělu se chystá na zavření, změní se i trasa tramvají

Od pondělního rána se uzavře vestibul metra na Andělu. Cestující se do metra dostanou jen přes vstup u obratiště autobusů Na Knížecí. Změní se i trasa...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.