Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vlaky žabotlamy jdou do penze, poslední jezdí do Roztok

  8:52aktualizováno  8:52
Legendární vlaky z poloviny 60. let, známé také jako žabotlamy, brzy zmizí z kolejí. První prototypy se ukázaly během spartakiády, ale protože za ně nebyla náhrada, dlouho na trati přesluhovaly. Poslední nyní jezdí na lince do Roztok, ale termín ukončení provozu zatím není stanoven.

Poslední „žabotlam“ lze spatřit na lince z Hostivaře do Roztok u Prahy. Jde o poslední trasu, kde jsou v provozu. | foto:  František Vlček, MAFRA

„Žabotlamy“ či „panťáky“, prozaicky výrobcem zvané elektrické jednotky 451, se za více než půlstoletí provozu staly legendou. V Praze a na příměstských tratích odjezdily miliony kilometrů a odvozily generace pasažerů, teď musí ustoupit moderním následovníkům. Poslední souprava jezdí na lince do Roztok u Prahy, ale i její čas se krátí.

Fotogalerie

„Termín ukončení provozu zatím není přesně stanoven. Bude ukončen podle aktuálního technického stavu vozidla. Například v případě nějaké větší závady,“ uvedl Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení Českých drah (ČD).

Poslednímu žabotlamu zbývá několik týdnů služby v pravidelném provozu. Na lince S41 z Hostivaře do Roztok u Prahy dojezdí zřejmě v létě, sledován železničními fandy. Vysloužilé soupravy čeká sešrotování. Starý panťák nahradí moderní jednotky 471 nazývané CityElefant, které již řadu let dominují dopravě na tratích z Prahy do středních Čech.

Milovníci železnice však o legendární vlakovou soupravu nepřijdou. „V Šumperku je jako muzejní zachována jedna jednotka v krytém stání,“ uvedl Šťáhlavský.

Překonaná pára

Nepřehlédnutelné žabotlamy mají za sebou úctyhodnou historii. Na počátku padesátých let 20. století parní a elektrické lokomotivy nebyly pro vedení příměstských linek ideální, podle expertů neměly dostatečnou akceleraci, problém představovala též změna směru jízdy v cílových stanicích.

Experti z dopravního výzkumného ústavu proto začali řešit, jaké vlaky na zmíněné tratě nasadit. „Tyto problémy měly vyřešit právě nové elektrické jednotky vybavené převodem pro rychlý rozjezd, dobře dimenzovanými brzdami a stanovišti strojvedoucího na obou koncích jednotky,“ vysvětlil David Švestka, tvůrce Atlasu lokomotiv.

Nápad na vývoj podobných elektrických souprav a jejich nasazení na příměstskou dopravu okolo Prahy však byl ještě starší, objevil se již v roce 1924. Technici tehdy počítali s elektrickými vlaky se dvěma až čtyřmi vloženými vagony, které by zajišťovaly dopravu z Prahy do Benešova, Zdic a Kolína. Zůstalo ale jen u nápadu.

Elektrická jednotka 451

  • 54 - Tolik let jsou proslulé jednotky 451 v provozu. Jejich vývoj začal v 50. letech.
  • 51 - jednotek žabotlamů sjelo z výrobních linek. V provozu je poslední.
  • 25 - O takový počet minut řada 451 zkrátila provoz na lince z Prahy do Pardubic.

V polovině 50. let začaly vznikat první dva zkušební prototypy budoucí řady 451. Na veřejnosti se poprvé ukázaly během pražské spartakiády v roce 1960. První výrobní sérii, čítající sedm jednotek, montéři pro pravidelný provoz dokončili v roce 1964.

Tehdejší technici a strojvůdci vzpomínali, že první sériové panťáky zlobily trakční motory či hlavní vypínače. Šlo o problémy natolik vážné, že například v roce 1966 šestnáct pražských jednotek načas z provozu vyřadily poruchy. Chyby se však záhy podařilo odstranit.

Vlaky, které přezdívku žabotlam dostaly podle svého osobitého vzhledu, výrobce dodal do pražského depa Střed. Starali se o ně také údržbáři v Libni či na odstavném nádraží Jih v Michli.

Zprvu se jednotky 451 objevily na trati z Prahy do Kolína a Pardubic. Jízdní dobu díky své rychlosti na lince z nádraží Praha-střed (dnes Masarykovo) do Pardubic žabotlamy zkrátily o 25 minut.

„Pro nás to tehdy bylo zjevení. Místo starých vagonů s tvrdými dřevěnými lavicemi tažených párou se objevily nebývale pohodlné a elegantní soupravy,“ vzpomínala na cesty panťákem z Českého Brodu do Prahy v polovině 60. let Taťána Chadrabová. Elektrické jednotky z Prahy později vyrazily též směrem na Nymburk, Beroun, Lysou nad Labem či Kralupy nad Vltavou.

„Držák“ na železnici

Z výrobních linek sjelo 51 jednotek. Odborníci ve druhé polovině 60. let předpokládali, že žabotlamy v provozu skončí v letech 1979 až 1983 – podle data výroby. Jenže nasazení v té době plánovaných následovníků se opožďovalo, a tak se provoz osvědčených jednotek nadále prodlužoval. „Pokrokové řešení, spolehlivost a dobrý stav umožnily ponechání v provozním stavu až dodneška,“ uvedl David Švestka.

Jednotky 451 prošly v posledních letech zhruba šesti desítkami dílčích úprav. Pasažerů se modernizační zásahy příliš nedotkly, týkaly se například elektrické výzbroje, montáže požární signalizace, elektronických rychloměrů anebo zavírání nástupních dveří. Strojvůdci dostali i nové radiostanice.

Za dlouhé roky provozu se staly oblíbené panťáky aktéry několika vážných nehod. K nejtragičtější, při níž zahynulo 12 lidí, došlo na konci září 1965 v Hloubětíně na pražské periferii.

Na žabotlam na lince do Kolína vinou chyb železničářů najel nákladní vlak. V červenci 2007 v Čerčanech na Benešovsku do soupravy 451 naboural rychlík. Při kolizi zahynul strojvedoucí panťáku.

Autor:

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

V Praze se bude volit do zastupitelstev městských částí a obvodů a současně do zastupitelstva hlavního města Prahy.

Volby do senátu

Ve Středočeském kraji volí do Senátu obvod Mladá Boleslav a Benešov. V Praze se volí v obvodech Praha 2, Praha 4, Praha 8 a Praha 12.



Nejčtenější

Přístroje revizorů nenačítají kupony na Lítačkách, lidé dostávají pokuty

Finální podoba nové čipové karty pro městskou hromadnou dopravu (23.2.2016)

Koupili si kupon na Lítačku, u revizora ale zjistili, že nejde načíst. Cestující bez dokladu o zaplacení tak dostali...

Slavia - Bordeaux 1:0, nevýrazného soupeře zlomila Zmrhalova paráda

Slávisté slaví gól v utkání Evropské ligy proti Bordeaux. Zleva Traoré, střelec...

Když v průběhu druhého poločasu slávisté postupně pálili gólové šance, možná se strachovali, aby o hubené vedení...



Sparta - Liberec 4:1, výhra a první místo v lize za parádní poločas

Fotbalisté Sparty oslavují gól Benjamina Tetteha (druhý zprava) v utkání proti...

Po dvou letech a jednom měsíci jsou sparťanští fotbalisté první v lize, byť ne po úplném kole. V sobotu večer porazili...

Betonová hráz kolem Prahy byla umlčena, řopíky se budovaly zbytečně

Osm stovek betonových pevnůstek mělo hájit Prahu před agresí nacistického Německa. Byly také součástí pevnostní linie,...

Slavia - Bohemians 1:0, rozhodl Zmrhal, po půli se domácí jen bránili

Brankář Roman Valeš z Bohemians se marně natahuje po střele slávisty  Jaromíra...

Fotbalisté Slavie vyhráli osmé ligové utkání a v čele tabulky zůstanou i po devátém kole. Nad Bohemians zvítězili 1:0,...

Další z rubriky

Řidiči se hádali na Pražském okruhu, jeden pak druhému vysklil okénko

Hádka dvou řidičů zkomplikovala dopravu na Pražském okruhu. (25.9.2018)

Hádka dvou řidičů zkomplikovala ráno dopravu na Pražském okruhu. Oba popojížděli v koloně a navzájem se uráželi....

VIDEO: Mladík ujížděl strážníkům centrem Prahy, pak z auta vyskočil

Mladík bez řidičského průkazu ujížděl strážníkům v centru Prahy

Strážníci v Praze 1 chtěli zastavit auto kvůli dopravnímu přestupku, řidič se však rozhodl, že jim ujede. Několik minut...

Dopravní odbor Prahy 7 nesouhlasí s podobou provizorní lávky v Troji

Trojská lávka.

Provizorní lávka v Troji, kterou chce hlavní město postavit na místě loni zřícené lávky, obdržela nesouhlasné...

Najdete na iDNES.cz