Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Pavel Wellner, MAFRA

Nová záchytná parkoviště v Praze jsou v nedohlednu, blokují je lidé a úřady

  • 112
Z šedesát slibovaných parkovišť nestojí zatím ani jedno. První mělo vzniknout už v lednu na Praze 6. Ačkoli na jeho místě už parkoviště stojí, lidé z okolních bytů s jeho provozem nesouhlasí. Podobně je to i v dalších městských částech.

Tisíce mimopražských řidičů nemají v metropoli kde zaparkovat. Už tak složitou situaci jim loni navíc zkomplikovalo zavedení parkovacích zón v Praze 5, 6 a 8, které ulevilo pouze rezidentům.

Po sílící kritice proto magistrát na podzim představil plán na vybudování šedesátky nových záchytných parkovišť, která měla problém vyřešit. Jenže realita je po téměř čtyřech měsících stále stejná: jejich vznik je v nedohlednu. „Už na začátku jsem varoval, že sice všichni chtějí řešení, ale ne u vlastního domu. To se nyní ukazuje v plné nahotě,“ říká náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Kde by měla vzniknout záchytná parkoviště

  • Praha 4 – Braník (30 až 60 míst); Nádraží Krč (300 míst); Nové Dvory (150 míst)
  • Praha 5 – Barrandov (nárůst na 250 míst); Dobříšská ulice (500 míst); smíchovské nádraží (90 míst)
  • Praha 6 – Dlouhá míle (1 000 míst); Nádraží Ruzyně (dvě parkoviště, celkem 350 míst); Veleslavín (100 míst); Vypich (100 míst)
  • Praha 7 – Vltavská (neupřesněno); Jankovcova (76 míst)
  • Praha 10 – Depo Hostivař (až 100 míst); Zahradní Město (neupřesněno)
  • Praha 11 – Opatov (1 000 míst); Roztyly (neupřesněno)
  • Praha 12 – Nádraží Modřany (30 až 60 míst)
  • Praha 13 – Nové Butovice (neupřesněno); Stodůlky (až 600 míst)
  • Praha 14 – Rajská zahrada (neupřesněno); Černý Most (880 míst)
  • Praha 15 – Hostivař (150 míst)
  • Praha 16 – Zbraslav (dvě parkoviště, celkem 60 míst)
  • Praha 17 – Nádraží Zličín (60 míst)
  • Praha 18 – Letňany (rozšíření kapacity stávajícího parkoviště)
  • Libuš – Depo Písnice (800 míst); Písnice (400 míst)
  • Zličín – Ringhofferova (500 míst); Řevnická (720 míst)

Poznámka: Jde o výběr.

První mělo být otevřeno v Tobrucké ulici poblíž stanice metra Bořislavka, a sice už v lednu. Následně se mluvilo o průběhu února. Tamních 150 parkovacích míst ale stále není k dispozici, přestože jde o hotové parkoviště, kde není potřeba nic budovat.

Důvodem neúspěchu jsou stížnosti lidí žijících na sousedním sídlišti, kterým vadí, že by jim denně pod okny kličkovaly desítky aut navíc. „To by s sebou přineslo spoustu negativních vlivů – hluk, zplodiny, prach, dopravní komplikace a zhoršení bezpečnosti místních obyvatel,“ píší občané v petici, kterou sepsali v lednu.

Řešením mělo být vybudování příjezdové cesty z druhé strany od frekventované Horoměřické ulice, tomu ale brání současný územní plán. Proces jeho změny by trval několik let, proto je tato varianta nyní bezpředmětná.

Zdá se, že nespokojeným občanům alespoň částečně magistrát s radnicí Prahy 6 ustoupí. Náměstek Dolínek nově navrhuje provoz parkoviště omezit otevřením v jiném režimu. Zájemci by si stání mohli pouze dlouhodobě předplácet, celkový počet řidičů projíždějících mezi panelovými domy by se tím omezil. A podobně to vidí i Praha 6. „Nakonec patrně nepůjde o klasické P+R, nýbrž o smíšenou parkovací plochu s částí vyhrazenou pro stání rezidentů,“ říká mluvčí Prahy 6 Martin Churavý.

Město řeší spor s ministerstvem

Právě Praha 6 každodenně čelí nájezdům aut z oblasti Kladenska, přitom dosud žádné záchytné parkoviště na svém území nemá a jen tak se to nezmění. Stavbu další odstavné plochy, tentokrát pro tisícovku aut na Dlouhé míli, podmiňuje magistrát vybudováním nové železniční tratě na letiště. A o moc lépe na tom nejsou ani projekty parkovišť u nádraží Ruzyně, na Veleslavíně, v Podbabě nebo na Vypichu.

Komplikace v přípravách na budování nových P+R po celé metropoli Dolínek přiznává. „Někde jsme se přiblížili realizaci, jinde je to ale těžší. Některé městské části například nechtěly původní projekty a museli jsme je zpracovávat znovu od začátku,“ stěžuje si náměstek.

Podle něj magistrát naráží i na neochotu majitelů pozemků. Příkladem je plánované P+R u smíchovského nádraží, které mělo vzniknout na pozemcích Správy železniční dopravní cesty. „Podle dohody jsme chtěli začít připravovat výstavbu parkoviště, ale z ministerstva dopravy nám přišel dopis, kde nám oznámili, ať si to postavíme jinde,“ zlobí se Dolínek.

To sice resort dopravy odmítá, problémy ale přiznává. „Zřízení záchytného parkoviště u smíchovského nádraží a poskytnutí pozemků za tímto účelem je stále naším záměrem. V místech, kde by mělo vzniknout, nicméně společnost Regiojet odstavuje své vozy a provádí údržbu, proto s tímto záměrem nesouhlasí. Budeme pro ně tedy hledat jiné prostory,“ vysvětluje tiskový mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Na tyto průtahy aktuálně doplácejí především řidiči přijíždějící od Příbrami a Dobříše, kteří tak v oblasti Smíchova po zavedení zón placeného stání téměř nikde nezaparkují.

Alespoň částečným řešením by mohlo být využití jiné plochy poblíž nádraží, kde stojí objekt s prodejnou koberců. V podzemí by mohlo vzniknout až devadesát parkovacích míst. Dopravní podnik, který je majitelem prostoru, by proto brzy měl nájemce vypovědět, aby se mohlo stavět.

Obdobné řešení město zvolilo u stanice metra Vltavská v Holešovicích, kde se řeší budoucí režim garážového stání.

Čekání na parkovací domy

Hlavní město připravuje také stavbu několika parkovacích domů, které pojmou větší množství aut. Na tyto projekty budou ovšem řidiči kvůli složitým přípravám čekat déle. Radní vybrali minulý týden společnost, která připraví podklady pro stavbu vícepodlažního P+R objektu s 880 místy na Černém Mostě (psali jsme zde). Do dvou let má vzniknout u Chlumecké ulice na místě stávajícího plošného parkoviště.

Pro další parkovací dům až pro tisíc aut v Chilské ulici u metra Opatov už dokonce existuje návrh, detaily ale bude ještě řešit magistrát se zástupci Prahy 11 a tamními obyvateli na jednáních, která jsou naplánována na příští týdny. Ve fázi přípravy je i projekt několikapatrového objektu P+R na Zličíně.