Parkoviště by mělo zastřešit Rozvadovskou spojku (21.6.2017)

Parkoviště by mělo zastřešit Rozvadovskou spojku (21.6.2017) | foto: Č. R., s. r. o.

Nové záchytné parkoviště vznikne na Zličíně, bude se vznášet nad silnicí

Praha plánuje vybudovat P+R stání na Zličíně. Bude zastřešovat Rozvadovskou spojku nedaleko metra a kapacitně by mělo být až pro dva tisíce řidičů. Město na něj vynaloží okolo 1,5 miliardy korun.
Reklama

Až dva tisíce řidičů by do dvou let mohlo každý den najít místo k zaparkování na Zličíně, čímž by ulehčili dopravě v Praze. Město tam chce vybudovat velkokapacitní parkovací dům P+R s názvem Terminál Zličín, který má stát asi 1,5 miliardy korun. V úterý pražští radní schválili spolupráci se společností
Č. R., s. r. o., jež záměr připravila.

Parkovací dům je zvláštní už svým umístěním. „Unikátní stavba vytvoří jakousi bránu ze západní strany republiky do hlavního města Prahy,“ uvedl radní pro majetek Karel Grabein Procházka (ANO).

Plánované P+R stání na pražském Zličíně pro dva tisíce aut za 1,5 miliardy

Plánované P+R stání na pražském Zličíně pro dva tisíce aut za 1,5 miliardy

Má se totiž rozkládat přímo nad dálnicí – přesněji nad mimoúrovňovou křižovatkou Rozvadovské spojky a Řevnické ulice. Jde o rušné místo, které je z jedné strany obklopeno konečnou zastávkou linky metra B Zličín a obchodním centrem Metropole Zličín a ze strany druhé rozsáhlou obchodní zónou AVION shopping Park, kde se nachází například prodejna společnosti IKEA.

„Terminál by měl mít kapacitu až dva tisíce osobních automobilů, případně existuje i varianta pro tisíc pět set osobních aut a sto autobusů,“ řekl Procházka.

V současnosti obsahuje systém P+R v Praze 16 záchytných parkovišť s kapacitou kolem tří tisíc stání. Z toho na Zličíně jich je jen 144. Výhodou terminálu má být skutečnost, že se z něj řidiči za pár minut dostanou na metro i zastávky příměstských autobusů. Novou stavbu má totiž se stanicí podzemní linky spojovat krytý pěší koridor.

Parkoviště poháněné paprsky

Reklama

Střecha terminálu a jeho jižní opláštění budou pokryty solárními panely, díky čemuž má být objekt energeticky soběstačný. V jeho útrobách budou i velkokapacitní nabíjecí stanice pro elektromobily a stání pro vozy složek pražského integrovaného záchranného systému.

Současně se má se stavbou P+R změnit i celé dopravní řešení v okolí stanice metra Zličín. Bude nutné postavit nové komunikace a rozšířit některé stávající, včetně dvou mostů. Vše by mělo do budoucna umožnit i předpokládaný rozvoj brownfieldu na pozemcích bývalého areálu ČKD na Zličíně.

„Předpokládáme, že pokud půjde vše dobře, měla by být stavba zahájena v první polovině roku 2018,“ řekl Procházka. Pvním autům by se podle něj terminál mohl otevřít o rok později, jelikož většinu pozemků, které budou k výstavbě třeba, vlastní hlavní město a s dalšími pak může nakládat společnost Č. R., s. r. o., která projekt připravuje.

Stavba terminálu by nicméně spolkla značnou část městského rozpočtu. „Odhadem je to projekt za jednu a půl miliardy korun,“ uvedl Procházka. Myslí si ale, že by na něj Praha mohla získat i evropské peníze. Na příští měsíce má magistrát naplánovanou sérii jednání, na kterých chce s firmou Č. R., s. r. o. doladit právní a finanční vztahy.

Ta by totiž zřejmě chtěla odměnu za dosavadní přípravu projektu a město by od ní muselo vykoupit i zmíněné pozemky. Podle Procházky by se chtěla podílet i na výstavbě, neupřesnil ale přesně jak.

Záměr podporují i sousední městské části Praha 13 a 17. „Obchodní domy na Zličíně zpoplatnily parkování a všichni, kdo jedou od Berouna na Prahu, stojí buď na třináctce, nebo na sedmnáctce, protože nemají kde parkovat,“ říká místostarosta Prahy 17 Martin Marek. Přiklání se prý k variantě, která počítá i se stáním pro autobusy. „Stávající autobusový terminál na Zličíně u metra je totiž absolutně kapacitně nedostačující,“ dodal.

Na Zličíně je dnes o stání nouze

Volbu lokality si pochvaluje i odborník na dopravu z Ústředního automotoklubu Petr Vomáčka. „Lidé, co jedou do Prahy od Berouna, Loděnice, Kladna či Slaného, nemají kde zaparkovat, protože v Praze 5 a 6 jsou modré zóny sahající téměř až k letišti. Řidiči často jedou až na Prahu 4, kde auto nechají, a pokračují dál metrem,“ říká.

To, že chce město P+R postavit na konečné linky metra, je podle něj v zahraniční běžné. Výhodná je prý i krátká vzdálenost ke kapacitním silnicím. „Ke Zličínu vede dálnice z Plzně a Rozvadova a v blízkosti je i Pražský okruh, který tam také natáhne dost aut,“ dodává Vomáčka.

Podle náměstka primátorky Petra Dolínka (ČSSD) prý Praha stále počítá i s plánem na prodloužení metra B do stanice Depo Zličín, kde by měly vzniknout další stovky parkovacích míst. „Zličín je z pohledu počtu lidí přijíždějících do Prahy velmi exponovaná lokalita, proto každé parkovací místo, které zde vznikne, bude ku prospěchu,“ uvedl.

Reklama
Reklama
Reklama