ilustrační snímek | foto: František Vlček, MAFRA

Praha 1 zakáže v pěších zónách elektrokoloběžky, budou jen na povolení

  • 39
Už před další turistickou sezonou by mohl v historickém centru Prahy platit zákaz elektrických koloběžek v pěších zónách. Radnice Prahy 1 schválila podobu nových značek, které koloběžkám s motorem zakazují vjezd.

Zákaz se podle zveřejněného návrhu značek nedotkne jízdních kol, klasických elektrokol ani bezmotorových koloběžek.

„Návrh jsem projednal s náměstkem pro dopravu Adamem Scheinherrem a nakonec byl jednomyslně schválen v dopravní komisi, které se účastnila i opozice. Takže se v tomto řešení bude pokračovat bez ohledu na politickou situaci na radnici,“ řekl iDNES.cz radní Prahy 1 pro dopravu David Skála (Praha 1 sobě).

Skála naráží na konání zastupitelstva v příštím týdnu, na kterém se bude hlasovat o odvolání starosty Pavla Čižinského a budoucnosti současné koalice. 

Návrh bude vyvěšen na úřední desce a pokud nebude nikým připomínkován, tak by podle Skály mohl platit od 1. dubna.

Radnice Prahy 1 zakáže vjezd koloběžek do pěších zón v centru. (10.1.2020)

Kvůli nařízení nebude nutné stavět nové značky, ale jen se přelepí ty současné.

Obdobně, jako řidiči řeší povolení pro vjezd do pěší zóny pro auta, budou muset i Pražané s vlastními elektrokoloběžkami zařídit pro své stroje povolení.

Opatření vzniklo hlavně kvůli firmě Lime, která v Praze podle dřívějších informací provozuje 1 500 koloběžek. Podle Skály přišly od lidí stovky podnětů kvůli různým střetům s elektrokoloběžkami. Radnice očekává, že oproti stovkám sdílených elektrokoloběžek, které nyní po pražských zónách jezdí, budou žádostí o povolení jen desítky.

„Společnost Lime nesplnila žádný z našich požadavků na bezpečný a rozumný provoz, proto po roce usilovných vyjednávání musíme přistoupit k dalšímu kroku a připravujeme omezení vjezdu do pěších zón v centru města,“ dodal Skála.

Zákaz je diskriminační, říká provozovatel koloběžek

Provozovatel sdílených elektrokoloběžek považuje zákaz za diskriminační a mířený proti jejich společnosti.  

„Není navíc pravda, že požadavky Prahy 1 neplníme. Právě na základě požadavků Prahy 1 jsme pod pokutou zakázali parkovaní v pěších zónách Prahy 1 a rovněž na základě požadavků jsme omezili nejvyšší možnou rychlost v rizikových místech Opatření jsme tedy přijali, a ta fungují,“ uvedl provozní manažer společnosti Lime Ondřej Široký.

Vedení magistrátu loni vypovědělo se společnosti Lime memorandum, to umožní magistrátu zpřísnit pravidla pro provozování koloběžek. Podle Širokého by měl brzy vzniknout nový návrh memoranda.

Podobné problémy řeší také Praha 2, která podala na provozovatele sdílených koloběžek trestní oznámení pro podezření z obecného ohrožení.

Jeden z incidentů zachycených na kameru na Václavském náměstí zveřejnila v říjnu loňského roku městská policie. Kamera zachytila opilého cizince, který vjel na elektrické koloběžce do skupiny turistek a jednu zranil.

1. října 2019