Kamiony zahltily Spořilovskou ulici.

Kamiony zahltily Spořilovskou ulici. | foto: Radek Cihla, MAFRA

Zákaz kamionů v Praze může platit od ledna, obce za Prahou protestují

  • 70
Pražští radní se budou zabývat zákazem vjezdu kamionů na území metropole. Nákladní vozy delší než dvanáct metrů by mohly mít vjezd do centra zakázaný již od Nového roku. Záměr vyvolává vlnu nevole nejen u dopravců, ale také u obcí za Prahou.

Vjezd do metropole jim chce totiž zakázat náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Nic jiného mu prý nezbývá. Nákladní automobily podle něj ničí zdraví Pražanů a stávající dopravní situace je neudržitelná.

Již příští týden se proto zákazem bude zabývat městská rada a v září by se k němu měly vyjádřit i městské části. „Můj ideál je, že by opatření mohlo začít platit již 1. ledna příštího roku,“ říká náměstek.

Tento kontroverzní zákaz přitom řada odborníků považovala za pouhou výhrůžku české vládě. Dolínek jej totiž přislíbil na začátku června bezprostředně poté, co došlo k vyřazení dostavby východní části Pražského okruhu (mezi Běchovicemi a dálnicí D1) ze seznamu projektů, které mají získat ve zrychleném řízení stanovisko EIA (psali jsme zde). To posuzuje vliv staveb na životní prostředí a je pro zahájení výstavby nezbytné.

Kamiony v Praze

Již v současné době mají nákladní vozy zakázaný vjezd do některých částí Prahy.

  • Na Nové Město, Hradčany a část Malé Strany nemohou vozy těžší než 3,5 tuny.
  • Automobily těžší šesti tun nemohou například do ulic Podolí, Braníku, Bubenče, Spořilova, Nuslí, Michle, Vyšehradu a části Smíchova a Vinohrad.

Záměr vytlačit kamiony z Prahy před dokončením okruhu vzbudil téměř okamžitě vlnu nevole nejen u dopravců, ale také u obcí za hranicemi Prahy. Právě ty by totiž s největší pravděpodobností na zákaz doplatily.

„Je to nesolidární a neférové vůči ostatním. Vůbec to problém nákladní dopravy neřeší, pouze jej přesouvá z Prahy do jejího okolí, “ říká Jakub Nekolný, starosta Českého Brodu, kde již dnes nákladní doprava působí velké problémy. Praha má podle starosty neporovnatelně vyšší rozpočet a větší možnosti, jak situaci řešit, než obce a podobný zákaz je prý špatný a nekolegiální. Nakonec se ukazuje, že náměstek ze zcela plošného zákazu přece jen částečně sleví.

„Myslím, že alespoň v první fázi bude nutné akceptovat, aby pro provoz kamionů zůstala zachována nadměstská komunikační síť. Bavíme se zejména o Jižní spojce a Spořilovské,“ říká Dolínek. I pro tyto komunikace bude ale magistrát zvažovat dodatečná omezení. V úvahu podle náměstka připadá regulace doby, kdy by po nich mohly kamiony projíždět. „Dovedu si představit zákaz provozu kamionů například od osmi večer do šesti či osmi ráno,“ říká Dolínek.

„Nevidím žádnou jinou variantu“

Přesné podmínky omezení chce magistrát ještě vyladit s odborníky, kteří dostanou za úkol vytvořit závaznou normu, která bude mít pravděpodobně podobu vyhlášky. Na kritiku obcí za hranicí Prahy reaguje Dolínek tím, že mu prý nic jiného nezbývá.

„Chápu jejich problémy a nechci, aby to znělo hulvátsky, ale já jsem volen Pražany, abych hájil zájmy a zdraví Pražanů. Situace došla již tak daleko, že nevidím žádnou jinou variantu,“ vysvětluje. Za viníka celé situace označuje stát, který není schopen garantovat vybudování dopravní sítě, jež by umožnila odklon nákladní dopravy z center měst.

V tomto ohledu s ním souhlasí i říčanský starosta Vladimír Kořen. „Praha a Říčany i další středočeské obce jsou obětí toho, že ještě nebyl dostavěn Pražský okruh,“ říká. Ústupek Prahy ve formě vyjmutí některých ulic z plošného zákazu kamionů vítá. Pokud by se však intenzita nákladní dopravy měla v Říčanech v návaznosti na opatření metropole drasticky zvýšit, musely by podle něj Říčany následovat příklad hlavního města.

„Stejně jako Praha si necháváme zpracovat možnosti, jak kamiony z ulic vytlačit, a pokud Praha k zákazu kamionů na svém území přistoupí, tak my zřejmě také,“ dodává starosta.

Kamiony nahradí dodávky

Stejná opatření zvažuje například i Český Brod. S postupem magistrátu nesouhlasí ani někteří odborníci. „Podobně velká opatření, která mají vliv na dopravu v celém regionu, je třeba zvažovat v regionálním kontextu. Není možné řešit svůj místní problém na úkor druhých,“ říká odborník na dopravu Petr Moos z Dopravní fakulty ČVUT.

Stejně tak se proti zákazu ohradili i dopravci zastoupení profesním sdružením ČESMAD. „Dokud není dostavěn Pražský okruh, jiná cesta, na kterou by bylo možné náklaďáky vytěsnit, prostě není,“ říká jeho mluvčí Martin Felix. Podle něj je nesmysl kamiony vyhánět na silnice třetí třídy a do měst, kudy neprojedou. Myslí si také, že jestli bude muset pražské sklady a logistické terminály zásobovat místo jednoho kamionu deset dodávek, dopravě ani ovzduší to nepomůže, naopak.