Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Do pěších zón v Praze nebudou smět kvůli elektrokoloběžkám ani cyklisté

  15:13aktualizováno  15:13
Na hlavních pěších zónách v Praze 1 nebude od června mezi desátou hodinou dopoledne a šestou večer povolena jízda na elektrokoloběžkách ani na běžných kolech. Cyklisté plošný zákaz kritizují.

Místo segwayů teď jezdí v centru turisté na elektrických koloběžkách a elektrokolech. Praha 1 se je chystá zakázat na pěších zónách, což bude mít dopad i na cyklisty. | foto: Yan Renelt, MAFRA

Skupinky turistů na elektrických vozítkách segway proplétající se mezi davy lidí. Takový obrázek byl léta k vidění v okolí nejvyhledávanějších památek metropole, než magistrát loni v červenci jejich pohyb v širším centru Prahy zakázal. Jezdci pak definitivně zmizeli až v prosinci minulého roku, kdy byly instalovány příslušné značky (více čtěte zde).

Fotogalerie

Radnice Prahy 1 věřila, že konečně ubude stížností místních obyvatel a především nebezpečných kolizí. Jenže soukromí provozovatelé místo segwayů začali návštěvníkům nabízet projížďky na elektrokoloběžkách (e-scooterech) a elektrických kolech, které dokážou jet rychlostí až 25 kilometrů v hodině (víc o elektrokoloběžkách zde). S nimi sice není povolen pohyb na chodníku, ale v pěších zónách pro ně žádný zákaz neplatí.

Vedení Prahy 1 se obává nové vlny incidentů s chodci, proto hodlá rychle se rozvíjející atrakci zkrotit ještě před letní sezonou. Na úterním jednání proto rada městské části navrhla zakázat vjezd do nejfrekventovanějších pěších zón.

Konkrétně má jít o dolní část Václavského náměstí, Staroměstské náměstí, náměstí Republiky, Malé náměstí, Karlov, Michalskou, Železnou a Celetnou ulici a dále pak části ulic Na Příkopě, Jilská, Maiselova a Melantrichova nebo na třídách Na Můstku a 28. října.

K návrhu se bude muset vyjádřit magistrát i policie

„Situaci jsme analyzovali a zároveň předvídáme budoucí vývoj. Dospěli jsme tak k tomuto kroku. Loni Prahu navštívilo kolem osmi milionů turistů a pěší zóny spojující hlavní náměstí jsou opravdu přeplněné. Když pak mezi lidmi kličkují cyklisté a skútry, je to velmi nebezpečný prvek,“ vysvětlil radní Prahy 1 Ivan Solil (ČSSD).

Magistrát záměru Prahy 1 bránit nebude

„Nařízení je plně v kompetenci městské části Praha 1, podle mých informací se nebudou instalovat žádné nové značky. Jde o opatření, jehož cílem je zabránit provozovatelům segwayů, aby je po zákazu nahradili jinými vozítky, která by znovu ohrožovala chodce v turisticky exponovaných lokalitách,“ oznámil náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Magistrát nebude v této věci rozhodovat, ale pouze dá k záměru své stanovisko. Případné námitky by musela Praha 1 vyřešit.

Uvést v život nové opatření by nemělo být tak složité jako u regulace segwayů, kde se čekalo mimo jiné i na změnu zákona. V tomto případě se rozběhne správní řízení, ve kterém se k věci vyjádří dotčené instituce, mezi nimi například i magistrát nebo policie.

Pokud nebudou námitky, nechá radnice odstranit značky umožňující vjezd kol do pěších zón. Protože v zákoně elektrokola i e-scootery spadají do stejné skupiny jako běžná kola, zákaz se dotkne i jich. „Pokud vše půjde bez problémů, tak podle všech lhůt by mohlo opatření začít platit v průběhu letošního června, kdy začíná hlavní letní sezona,“ dodal radní Solil.

Nově chystaný zákaz se však nedotkne pouze turistů na koloběžkách, zkomplikuje výrazně život také stovkám lidí, kteří v auty ucpaném městě dávají přednost cestování na kole. Plán radnice rozzlobil i odborníka na pražskou cyklodopravu Vratislava Fillera ze sdružení Auto*Mat.

Podle něj by městská část měla především zajišťovat dodržování předpisů, a nikoliv plošně zakazovat vjezd. „Jízda na kole je v pěších zónách povolena už od osmdesátých let minulého století a takový zásah by byl z hlediska cyklodopravy v centru naprosto smrtící. Praha 1 by měla především řešit přetíženost automobilovou dopravou a nechat cyklisty na pokoji,“ pronesl Filler.

Problémy dělali ruskojazyční naháněči, tvrdí asociace

Přestože záměr radnice bude mít z velký dopad na majitele půjčoven elektrokoloběžek, ne všichni se stavějí proti.

„Na Staroměstském náměstí, Můstku nebo na Příkopě to schvalujeme, protože na těchto místech se v minulosti většinou pohybovali ruskojazyční naháněči na segwayích a městská policie si s nimi nevěděla rady. Když kvůli nim zakázali segwaye téměř po celé Praze, tak přesedlali na koloběžky. Když to bude v těchto místech zakázáno, budu rád,“ sdělil Jaroslav Endršt z Asociace Segway ČR, podle něhož právě zahraniční provozovatelé půjčoven se segwayi v minulosti stáli za většinou problémů.

Zóna bez segwayů. Praha koncem loňského roku instalovala stovky nových značek:





Hlavní zprávy

Další z rubriky

V tomto domku ve Zlaté uličce žili Červení střelci, což byla první hradní stráž
VIDEO: Zlatá ulička byla v minulosti ještě menší, žila zde hradní stráž

Zlatá ulička mezi věžemi Novou Bílou a Daliborkou na Pražském hradě slaví 420 let od svého vzniku. Domy zde sloužily jako ubytování pro stráž císaře Rudolfa. V...  celý článek

Místo na Karlově mostě, odkud údajně spadl do Vltavy herec Jan Tříska. (25....
Třískův pád do řeky nebyla sebevražda, řekla policie. Hledá svědky

Pražská policie vyloučila, že by Jan Tříska na Karlově mostě spáchal sebevraždu. Mluví o náhodě. Herec spadl do řeky v sobotu, dnes v noci zemřel.  celý článek

Nehoda zbrzdila dopravu Pražském okruhu u obce Ořech. (25.9.2017)
Z kamionu při nehodě spadl nový peugeot a převrátil se na střechu

Kuriózní nehoda se stala odpoledne na Pražském okruhu u obce Ořech. Ze soupravy, která převážela nové automobily, se uvolnil bílý peugeot, převrátil se a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.