Nové tramvaje ForCity, které už jezdí Prahou, mají vady. Ilustrační snímek

Nové tramvaje ForCity, které už jezdí Prahou, mají vady. Ilustrační snímek | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Praha se chce vykroutit z obří zakázky na tramvaje, hrozí jí však pokuta

  • 50
Pražští radní chtějí vyjednat lepší podmínky pro odběr nejnovějších tramvají ForCity od Škody Transportation. Dopravní podnik má odebrat celkem 250 tramvají za více než 18 miliard korun. Na stole leží několik scénářů, většina však naráží na hrozbu pokuty od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Pokutu, která by se mohla vyšplhat až na téměř dvě miliardy korun, by dopravce mohl dostat, pokud by změnil stávající smlouvu na dodávku tramvají.

"Pokuta za porušení zákona o veřejných zakázkách může dosáhnout až výše deseti procent z ceny zakázky," upozornil mluvčí antimonopolního úřadu Martin Švanda.

Nejmodernější pražské tramvaje ovšem dostávají Dopravní podnik a městskou kasu do potíží. Na obrovský kontrakt se těžko shánějí peníze. Výdaje přicházejí v době, kdy Praha potřebuje peníze na modernizaci čističky, dostavbu tunelu Blanka či dalších stanic metra na trase A.

Smlouva se Škodou Transportation se datuje rokem 2006, kdy byl primátorem Prahy Pavel Bém (ODS). Současné vedení města se nyní snaží najít řešení, jak na ní ušetřit.

1. První scénář

Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) přišel s nejnovějším nápadem. Dodávky tramvají by se měly prodloužit alespoň do roku 2032. Tak by se roční zátěž pro rozpočet výrazně snížila.

Jenže tato varianta je problematická. Kontrakt dopravce vysoutěžil do roku 2018 a právě tato změna by mohla mít za následek pokutu. "Ta by hrozila, pokud bychom podstatným způsobem změnili předmět zakázky, například prodloužili dodávky za rok 2018 nebo chtěli tramvaje zkrátit o jeden článek a podobně," upozornil šéf Dopravního podniku Milan Křístek.

Zkrácení tramvají bylo totiž také ve hře, protože kdyby se odstranil jeden článek vozu, mohla by být tramvaj levnější. Ovšem taková změna už by byla opravdu riskantní. Dá se předpokládat, že "kratší" tramvaje dokáže vyrobit i menší firma - konkurent Škody - a smlouvu by mohla napadnout.

2. Druhý scénář

Škoda Transportation by dodala tramvají méně než 250. Hudeček již několikrát řekl, že Praha tolik nových vozů nepotřebuje. V tomto případě podle Křístka pokuta teoreticky nehrozí. "Muselo by to však být oboustranně akceptováno," podotkl Křístek. Navíc by bylo nutné změnit podmínky dodání tak, aby "ladily" s původním zadáním veřejné zakázky a byly objektivní.

Tedy i tato varianta má svá omezení. A to nejzásadnější je, že by Škoda musela se změnou souhlasit. Ta však nemá důvod vzdávat se obří zakázky, navíc má na sebe navázány další dodavatele.

Ve hře je zřejmě i kombinace obou změn: snížení dodávek a zároveň prodloužení smlouvy.

Škoda se zatím nechce k záležitosti nijak vyjadřovat. "S Dopravním podnikem stále jednáme. Ale dokud nedospějeme ke konkrétnímu závěru, nepřísluší nám cokoliv komentovat," řekla mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.

3. Třetí scénář

Praha si nechá vyrobit 250 tramvají, všechny se v pražských ulicích objeví do roku 2018, ale budou kvalitnější, vybavené dalšími moderními funkcemi. Za původní cenu. Což je ovšem také problém, protože by tím město neušetřilo. A jaké vylepšení by se mohlo v tramvajích objevit? Hovoří se například o klimatizaci, která v době veder citelně chybí.

Šance Prahy na změnu smlouvy jsou podle odborníků velmi omezené. "Podle našeho názoru je zde určitá možnost k jednání. Ale nerad bych ji nyní blíže specifikoval," říká radní pro dopravu Jiří Pařízek (TOP 09). Šéf Dopravního podniku to vidí podobně. "Škodovce záleží i na dobrém jménu a referenci. My přitom nejsme spokojení s kvalitou tramvají, mají vady, které se opakují. Takže řešíme reklamace a budeme žádat proplacení vícenákladů," dodal Křístek.

První tramvaje ForCity už totiž Prahou jezdí a potýkají se s problémy. Nejprve se jim protáčela kola, pak byla potíž s brzdami. Hovořilo se i o tom, že právě vadami by dopravce mohl argumentovat při vyjednávání se Škodou.