Reklama na zábradlí patří mezi nejdražší a nejefektivnější. (Ilustrační snímek)

Reklama na zábradlí patří mezi nejdražší a nejefektivnější. (Ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Úředníci pomohli firmě spojované s Janouškem vydělat miliony na reklamě

  • 17
Úředníci Technické správy komunikací nechali vydělat v Praze firmu BigBoard. MF DNES zjistila, že za nevýhodných podmínek firmě pronajala zábradlí, aby na něj navěsila reklamu. K tomu navíc použili úředníci "fígl" - zábradlí rozkouskovali na menší plochy, a obešli tak nutnost žádat o souhlas město.

Člověk si skoro říká: Kdyby to šlo, tak bych se do takového výběrového řízení přihlásil vzhledem k slibnému zisku také. V Praze i jiných městech se objevuje reklama už i na zábradlí kolem křižovatek. Nezdá se to, ale jde o lukrativnější plochy než třeba billboardy. Ty totiž nelze postavit v centru města.

MF DNES zjistila, že v Praze pronajala správa silnic tamní zábradlí pro reklamní účely firmě BigBoard, a to za nestandardně výhodných podmínek. Tedy nikoli pro magistrát, ale pro firmu, která byla spojována s lobbistou Romanem Janouškem.

Po celé Praze visí na zábradlích celkem 371 reklamních poutačů. "Nájem činí 1,572 milionu korun za rok," vyčíslil mluvčí silničářů Tomáš Mrázek. Vítěz vzešel z výběrového řízení, v němž byl sám. Další dva uchazeči byli vyřazeni, protože nesplnili zadané podmínky. Jejich jména správa silnic tají.

Jde o desítky milionů ročně

Kolik se dá na zakázce vydělat? Z výpočtů MF DNES, která prostudovala ceníky BigBoardu, vyplývá, že firma utrží až 40 milionů korun ročně. Smlouva platí až do února 2013.

Tržby nechtěla firma uvést. "Projekt vznikl tak, že byl vyvěšen na vývěsce města, jak přikazuje zákon o obcích. Jednorázově jsme nainvestovali do krytů na zábradlí mnoho set tisíc korun, které se nám postupně vracejí. Konkrétní čísla o obchodní politice nejsou veřejná," odpověděla Tereza Halamová z firmy BigBoard.

Oficiálně nejsou ceny dostupné, ale když zatelefonuje do firmy "zájemce o reklamu", dozví se je. Petr Kittner z firmy BigMedia, jež pro BigBoard plochy prodává, nabídl jednu plochu za 8 900 až 10 500 korun bez DPH na měsíc. Plus náklady na tisk a instalaci.

Janoušek a BigBoard

Že má lobbista Roman Janoušek vliv na byznys s billboardy, spekulují i obvykle dobře informovaní poslanci ve Sněmovně. BigBoard je jednou z největších českých firem v oboru venkovní reklamy. Logicky tedy pronajímá i plochy politikům na volební kampaně. Proto je důležité její obchody sledovat.

Její šéf Richard Fuxa je též jednatelem firmy Tardus, kterou dříve vlastnila firma Chrisi Praga, v jejíchž orgánech Janoušek seděl. BigBoard sponzoruje český golf, pro který Janoušek shání dárce.

"Jsme správci městského majetku, a ne reklamní agentura," reagoval mluvčí Mrázek, když mu MF DNES čísla ukázala. Obvyklé je, že si majitel plochy a ten, kdo mu prodává reklamu, dělí zisk půl na půl.

Zábradlí "rozsekané" na čtverce

Aby mohli úředníci na Technické správě komunikací zábradlí pronajmout, museli si vypomoci malým "fíglem".

Správa silnic nesmí podle dohody s magistrátem reklamu na větších plochách prodávat. Smí prodat pouze plochy do jednoho metru čtverečního - malé plakáty. Úředníci však nechali zábradlí "rozkouskovat" a prodávali ho po čtvercích do velikosti 0,99 metru čtverečního, čímž magistrát obešli. Mrázkovi na tom nepřijde nic divného.

"Nájemce má právo umísťovat reklamu ve formě samolepicích fólií v maximálním počtu deseti kusů, přičemž každý může mít maximální plochu 0,99 metrů čtverečních," vysvětlil Tomáš Mrázek. Ve skutečnosti samozřejmě na zábradlí visí jeden velký plakát.

MF DNES o vyjádření požádala i několik pražských radních, jestli jim zakázka správy komunikací přijde hospodárná. "Pokud se prokáže pravdivost těchto informací, jde o závažné pochybení managementu této organizace a je třeba to jednak vyšetřit a jednak z toho vyvodit patřičné personální a případně další závěry," reagoval náměstek primátora Tomáš Hudeček (TOP 09).

Radní pro majetek Aleksandra Udženija (ODS) dodala, že Praha hodlá reklamu v památkové rezervaci do budoucna omezit a i tu povolenou víc kontrolovat.

Není to mimochodem poprvé, co MF DNES odhalila, že firma BigBoard dostala něco od města za výhodných podmínek. V roce 2009 dostala darem pět milionů korun na dvě kampaně spojené s cestovním ruchem (více čtěte zde). Jak dopadly, to nedokázala radnice dohledat.

Firmu BigBoard dnes vlastní slovenská společnost JOJ Media House, která se už v minulosti ohradila, že Janoušek nikdy nefiguroval v majetkových strukturách BigBoardu.

,