Zastavení letadel s turisty je horší než povodně, říká „převozník pražský“

  18:37
Kvůli šíření koronaviru musel Zdeněk Bergman, majitel společnosti Pražské Benátky, na tři měsíce zastavit plavby po Vltavě. Žádné povodně prý nebyly tak zlé. Teď převozník pražský, jak se sám tituluje, provoz obnovuje a doufá, že nepřítomnost zahraniční klientely alespoň částečně vynahradí čeští turisté.
V roce 1993 začal Bergman provozovat přívoz na Vltavě u Karlova mostu a na...

V roce 1993 začal Bergman provozovat přívoz na Vltavě u Karlova mostu a na vodním kanále Čertovka. | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Kdy jste po nucené pauze způsobené pandemií koronaviru znovu zahájili provoz vyhlídkových plaveb kolem Karlova mostu a do kanálu Čertovka?
Zvažovali jsme velmi pečlivě, kdy začneme, protože náš provoz je velmi personálně náročný. Musíme mít spočítané, že mzdy skutečně pokryjeme tržbami. Proto jsme nakonec zahájili provoz až 3. července, a to včetně expozice sousedního Muzea Karlova mostu.

Na jak dlouho jste tedy dohromady přerušili provoz?
Běžně fungujeme celoročně, včetně zimních měsíců. Takže jsme vyhlídkové plavby přerušili až 13. března a obnovili je nyní po více než třech měsících. Pouze přívozy, které provozujeme pro hlavní město, vyplouvaly dál.

Museli jste už někdy v minulosti takto zastavit plavby?
Nejezdíme při velkých vodních stavech, v roce 2002 jsme vynechali čtrnáct dní a v roce 2013 to byl měsíc. Povodně ale paradoxně pro nás nebyly až takový problém jako nyní, kdy nelétala letadla a turisté tady téměř nejsou.

S jak vysokými ztrátami počítáte kvůli dlouhému výpadku?
Těžko se to dá říct přesně. Měsíčně jsme ale byli bez tržby, která činí pět až šest milionů korun. Zato naše mzdové náklady jsou zhruba 3,6 milionu korun za měsíc.

Využili jste možností státní podpory určené pro podnikatele zasažené koronakrizí?
Ne, jsme takový nešťastný segment, že jsme nedosáhli na žádnou podporu, kterou bychom potřebovali.

Z čeho jste tedy v kritickém období žili?
Museli jsme čerpat z našich rezerv a pochopitelně jsme přijali opatření, která snížila naše provozní náklady.

Museli jste tedy propouštět zaměstnance?
Máme stovku zaměstnanců, z toho stálých je kolem třiceti, se kterými si nyní víceméně vystačíme. Ostatní u nás pracovali brigádně, takže s nimi jsme se mohli bez nepříjemností domluvit na ukončení spolupráce.

Nezvažovali jste alespoň dočasně propustit všechny, pro které jste neměli práci?
Máme převozníky, kteří mají speciální oprávnění. Vzhledem k tomu, že taková profese na trhu práce neexistuje a museli jsme si je postupně vychovat, bylo by pro nás nejen lidsky složité se takto cenných pracovníků zbavovat.

Nikdo nevěděl, jak dlouho budou karanténní omezení platit a kdy se zase otevřou hranice. Neuvažoval jste sám, že své podnikání definitivně položíte?
Doba je pochopitelně i nadále složitá a je to do jisté míry Damoklův meč, kterého se bojím. Ale bezprostředně nám konec nehrozil.

Jedna věc je úplné zastavení provozu během koronakrize, tou druhou je nynější pozvolný návrat k normálu. V jakém množství se k vám návštěvníci vracejí?
Máme sedm lodí pro vyhlídkové plavby, ale momentálně jezdíme jen se čtyřmi. Navíc ani nejsou tak naplněné, takže jsme asi na dvaceti procentech obvyklého počtu cestujících. To znamená, že v současnosti máme kolem dvou stovek klientů denně.

Vedete si přesnější statistiky, kolik jich bývalo dříve?
Hodinová kapacita našich lodí je zhruba 250 osob. Předtím jsme vozili i přes tisíc lidí denně, což platilo zejména o víkendech a ve svátcích.

To je velký rozdíl oproti současnosti.
Navíc s námi teď hodně jezdí lidé se slevomatovými poukazy, které si nakoupili ještě před koronakrizí a my jsme prodloužili jejich platnost. To se na nynějších tržbách také negativně projevuje.

Změnil se teď výrazně poměr zahraničních a domácích návštěvníků, kteří se vydávají na plavbu po Vltavě?
Obvykle vozíme 98 procent turistů ze zahraničí, po obnovení provozu máme naopak 60 až 70 procent klientely z České republiky.

Zatím tedy spoléháte především na Čechy?
Ano, přes letní prázdniny se orientujeme na českou klientelu. Zároveň očekáváme turisty z okolních států, zejména z Německa. A těšíme se, že na podzim by mohli přijet třeba i Italové.

Jak se snažíte české návštěvníky nalákat?
Cílem našich plaveb je zpřístupnit genius loci staré Prahy a jako doplněk máme navazující expozici v Muzeu Karlova mostu, která je zase postavena na bázi školního vzdělávacího programu. Takže rozšiřujeme lidem povědomí o historii Karlova mostu a v rámci plavby mnohým Pražanům poprvé ukazujeme místa, o kterých do té doby vůbec netušili. Třeba jim vysvětlujeme, že Křižovnické náměstí stojí na klenbě historického vodního tunelu, kterému říkáme tajemné vodní podzemí Starého Města. K vidění je zde i oblouk staršího Juditina mostu nebo kamenný reliéf Bradáče.

Přesto zvládnou domácí návštěvníci skutečně nahradit ty zahraniční?
Určitě, v tuto chvíli nám zahraniční klientelu nahrazují.

Cizinci se ale s postupným rozvolňováním omezení pomalu do Prahy vracejí. Odkud jsou v současnosti nejčastěji?
Teď tady máme z cizinců nejvíce Němců a Poláků, případně Slováků. Je u nás také slyšet maďarština. Hlavní vlnu německých turistů ale očekáváme až od třetího červencového týdne.

Zdeněk Bergman

  • Narodil se v roce 1970.
  • Od roku 1993 nabízí vyhlídkové plavby po Vltavě a Čertovce.
  • Dnes vlastní společnost Pražské Benátky, která také zajišťuje většinu přívozů v Praze.
  • Zároveň je ředitelem Muzea Karlova mostu na Křižovnickém náměstí v Praze 1.
  • Navrhl podobu většiny lodí a přístavišť, které jeho společnost využívá.

Jaké jsou podle vás další vyhlídky pro toto odvětví závislé především na zahraničním turismu?
Jak jsem říkal, přes léto věříme v českou klientelu, po letních prázdninách to ale logicky opadne. Upínáme se k tomu, že nebude druhá vlna pandemie a naplno se obnoví letecká spojení. Každopádně od podzimu do příštího léta nás čeká nejsložitější období. Naším hlavním úkolem bude do té doby přečkat. Svět už nikdy nebude takový, jako byl před koronavirem, nebo alespoň delší dobu ne.

Využili jste období přerušení vyhlídkových plaveb k obnově lodí a jejich zázemí?
Šetřili jsme pracovními silami, abychom utáhli provoz. Nicméně jsme během těch tří měsíců vytvořili svépomocí nový domek pro převozníka a také ponton u přívozu P5 na Císařské louce. Svým charakterem odpovídá tento objekt obdobným stavbám z 19. století.

V polovině května také každoročně organizujete Svatojánské slavnosti Navalis. V jaké byly tentokrát podobě?
Letos jsme je zorganizovali hlavně proto, abychom zachovali kontinuitu. Akci jsme uspořádali pouze pro šedesát lidí, ale na druhou stranu díky televizním přenosům se lidé mohli účastnit alespoň na dálku. Proto také kostra celého programu, která zahrnovala mši, procesí přes Karlův most a koncert na Vltavě, zůstala stejná.

Jak jste zajistili, aby se už tradiční akce zúčastnil jen omezený počet lidí?
Účast v procesí byla jen na jmenovky, abychom limit nepřekročili, ale na Karlově mostě se nakonec v jednu chvíli potkala více než stovka lidí.

Šebo: Rodiče neočkovaných dětí jsou zločinci, černý kašel je pro kojence smrtící

  • Nejčtenější

V centru Prahy boural miliardář Karel Janeček. Svým vozem sjel ze silnice

24. března 2024  14:13

Miliardář a neúspěšný kandidát na prezidenta Karel Janeček v neděli boural se svým luxusním vozem...

Chutnalo? Určíme dýško. Test pražských restaurací odhalil zakázané praktiky

21. března 2024

Premium Zatímco Češi z celé země si zvykli i díky kampani města přijíždět poznávat Prahu, v historickém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vinen, vyslechl si hejtman Krkoška u soudu. Krátce poté oznámil rezignaci

21. března 2024,  aktualizováno  11:20

S peněžitým trestem 200 tisíc korun odešel dnes od Obvodního soudu pro Prahu 2 hejtman...

Dům musí zbourat i s unikátní plastikou, památkářům z fasády nešla sundat

22. března 2024  13:45

Společnost Urban Developers and Investors, která pracuje na bytové výstavbě poblíž nádraží na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kouř nad centrem Prahy. Hořelo na střeše hotelu u Václavského náměstí

28. března 2024  12:22,  aktualizováno  13:59

Z vnitrobloku budovy ve střední části pražského Václavského náměstí stoupal dnes kolem poledne...

Střešovice i podruhé v semifinále uspěly, Boleslav s Vítkovicemi srovnala

28. března 2024  22:13

Florbalisté mistrovského týmu a vítěze základní části Tatranu Střešovice vyhráli v druhém duelu...

V Kladně srazil vlak nezletilou dívku, se zraněnou hlavou musela do nemocnice

28. března 2024  17:19,  aktualizováno  20:08

Osobní vlak ve čtvrtek odpoledne srazil v Kladně-Rozdělově nezletilou dívku. Záchranáři ji se...

Vytížení proti odpočatým. Sparta čelí v semifinále Třinci, Pardubice čeká Litvínov

28. března 2024  19:37

Dva nejlepší celky základní části hokejové extraligy si dopřály pauzu na přípravu a od víkendu už...

Lakatoš bude hostovat v Boleslavi. Bruslaři s ním počítají na dva roky

28. března 2024  17:26

Dominik Lakatoš bude v nadcházejících dvou sezonách hostovat z hokejových Vítkovic v Mladé...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...