Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cyklostezky nikdo nehlídá. Zdravotníci na kole na nich už nejezdí

  8:48aktualizováno  8:48
Záchranáři na kolech. Dobrý nápad, ale pražskou záchranku údajně stáli mnoho peněz. Jezdci na kole čelí patnáctkrát vyššímu riziku smrti než posádky aut. Jen loni bylo z celkových 660 usmrcených lidí na silnicích 68 cyklistů, tedy kolem deseti procent.

Ilustrační foto | foto:  Petr Topič, MAFRA

Pražské cyklostezky v předchozích letech hlídali záchranáři na dvou elektrokolech, kteří mohli pomoci tam, kam se sanitní vozy dostávají hůře. Loni však působili pouze v červnu a letos je už na cyklostezkách neuvidíte vůbec.

„Jednotlivé případy byly efektivní pouze z hlediska časové úspory. Při zásahu mohl být záchranář první na místě, ošetřit a zajistit pacienta do příjezdu výjezdových skupin,“ řekla deníku Metro mluvčí pražské záchranky Jiřina Ernestová. V porovnání s celkovým počtem ošetřených však výsledky nebyly nijak významné.

„Z 115 530 lidí, jež v předchozím roce pražská záchranka ošetřila, bylo pouze 20 pacientů ošetřených cyklohlídkou,“ dodává Ernestová. Dalším důvodem zrušení záchranářů na kolech byl nedostatek personálu a skutečnost, že pojišťovny tuto službu z důvodu jednočlenné výjezdové skupiny neproplácejí. „Náklady tak byly hrazeny z rozpočtu zdravotnické záchranné služby,“ dodala Ernestová.

Cyklisté čelí patnáctkrát vyššímu riziku smrti

Jak se mají chodec či cyklista bezpečně chovat v silničním provozu?

  • Chodec nemá při přecházení po přechodu absolutní přednost, před vstupem na zebru či do vozovky je nutné navázat s přijíždějícím řidičem oční kontakt. Ze 23 usmrcených pěších na přechodech zemřelo 21 právě z viny šoférů.
  • Cyklisté jsou v očích zákona rovněž považováni za řidiče. Tito takzvaní zranitelní účastníci silničního provozu také často nepamatují na svou viditelnost a jejich chování v provozu je často nečitelné.
  • „Právě zbrklost či nečitelnost chování pěších byly loni hlavní příčinou 37 smrtelných nehod,“ popisuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Řádné osvětlení a reflexní prvky podle odborníků často předejdou nejedné nebezpečné situaci.
Autor: Metro.cz



Nejčtenější

Na okraji Prahy havaroval autobus. Tři lidé zemřeli, zraněných jsou desítky

Tragická nehoda autobusu u Horoměřic (12. ledna 2018)

Tři lidé zemřeli při nehodě linkového autobusu a osobního auta u Horoměřic u Prahy, zraněných je přes čtyři desítky,...

Policie má svědky tragédie u Horoměřic, autobus před srážkou troubil

Tragická nehoda autobusu u Horoměřic

Středočeským policistům se již přihlásili svědci tragické páteční nehody autobusu nedaleko Horoměřic u Prahy. Doufají,...



Autobus u Horoměřic boural na zrádné rovince, která svádí k rychlosti

Tragická nehoda autobusu u Horoměřic (12. ledna 2018)

Tragická nehoda autobusu se třemi mrtvými se stala na rovném úseku, který podle Horoměřických svádí k rychlosti a...

Rozhodčího na atletických závodech v hale zasáhla koule, na místě zemřel

Rumunský koulař Andrei Gag připravuje svou ruku na kvalifikaci mistrovství...

V nafukovací hale na pražském Strahově zemřel v sobotu při závodu koulařů zkušený rozhodčí. Zasáhla jej do hrudníku...

Zlatý podraz: Welsch je hvězdou v italské reprezentaci a čeká ho prohra

Momentka z natáčení filmu Zlatý podraz v Průmyslovém paláci: Jiří Welsch v roli...

V bohaté basketbalové kariéře Jiří Welsch ještě nekončí. Své pole působnosti naopak rozšířil napříč zeměmi i věky. K...

Další z rubriky

Najdete na iDNES.cz