Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Převozové sanitky zneužívají majáčky, řidiči je neberou vážně

  9:32aktualizováno  9:32
Přestože výstražné znamení nemají k jízdě používat, řidiči převozových sanitek soukromých firem majáky stále zapínají. Policisté i záchranáři se bojí, že kvůli nim řidiči přestanou brát ohledy i na jejich vozy.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  Michal Šula, MAFRA

Hlasitá siréna a modrý majáček ve zpětném zrcátku naznačující řidiči, aby uvolnil cestu.

Při jízdě autem v Praze takřka každodenní zkušenost. Ať už jde o policejní vozy nebo sanitky, pražští řidiči jim uhýbají nejčastěji v celé republice. Jednak je tu největší koncentrace složek integrovaného záchranného systému (IZS), ale také nejhorší dopravní situace. Záchranáři a policisté využívají sirény i majáky, aby se skrze zácpy propletly k místům, kde je jich třeba.

Speciálně u sanitek si však pražští řidiči stále více všímají, že důvodem, proč některé z nich houkají a blikají, zřejmě není záchrana života. Řeč je o převozových sanitkách, které jsou sice podle zákona vybaveny modrými majáky, ale ve skutečnosti by takřka neměla nastat situace, kdy je mohou využít.

To se ale příliš neshoduje se zkušenostmi čtenářů MF DNES. „Jezdím denně přes Vypich a 99 procent převozních sanitek, nikoliv ze záchranné služby, jezdí se zapnutými majáky. To samé se děje na Andělu a na Palackého náměstí v blízkosti fakultní nemocnice na Karlově náměstí,“ uvedl Richard Hladík. Na problematiku před čtrnácti dny znovu nechtěně upozornil i řidič převozové sanitky, kterého zadržela policie.

Jeho vozu si policisté poprvé všimli v okolí Palackého náměstí. „Těsně před křižovatkou zapnul houkačku a majáky, projel na červenou a poté obě výstražná znamení opět vypnul,“ popsal mluvčí pražské policie Tomáš Hulan. Stejně se řidič zachoval i na další křižovatce a na Moráni vjel do zákazu vjezdu a pokračoval v cestě po tramvajovém pásu. Na Karlově náměstí proto hlídka řidiče zastavila.

Nadýchal přes promile alkoholu a měl i pozitivní výsledek na drogy. Pacientku, kterou převážel, musela do nemocnice dovézt jiná sanitka. Řidiči hrozí až tři roky vězení.

Kromě jízdy pod vlivem se bude muset zodpovídat i ze zneužití práva přednosti v jízdě. „Převozní sanitky nevozí kritické případy, ale jejich řidiči přesto hojně využívají majáky, čímž si ulehčují práci,“ říká Hulan, podle kterého jde v Praze o dlouhotrvající problém.

Houkají, i když nespěchají

„Osobně si pamatuji situaci, kdy přes Nuselský most jelo do centra hned sedm převozních sanitek se zapnutými majáky za sebou,“ říká. Přesnou statistiku kontrol sanitních vozidel ale policisté nevedou. Takřka všechny převozové sanitky provozují soukromé společnosti. Na rozdíl od žlutých vozů záchranářů tato bílá auta nepřevážejí pacienty, kteří jsou ohroženi na životě či vyžadují akutní zákrok. Jsou ostatně vybaveny jen nutným minimem přístrojů, které je pro poskytnutí první pomoci nedostačující.

„Jejich řidiči nemají k jízdě používat výstražné znamení, protože k tomu jednoduše nemají důvod. Otázka je, kdo to sleduje a trestá. Policie má omezené možnosti, protože kdo si troufne zastavit houkající sanitku?“ říká Dominik Horn, mluvčí pražské záchranné služby.

Jeho slova potvrzuje i Hulan. „Policisté mohou houkající sanitky kontrolovat pouze tehdy, je-li na místě i osoba kompetentní k posouzení zdravotního stavu převáženého, tedy lékař,“ říká. Za zneužití majáku hrozí řidiči pokuta až 2 500 korun. Dříve mohl získat i jeden trestný bod. Po novele zákona ho však čeká jen finanční postih.

Asociace zdravotnických záchranných služeb ČR se již dlouho a zatím neúspěšně snaží prosadit změnu zákona, která by převozovým službám možnost využívat majáky zcela odebrala.

„Dovedu si představit, že by tyto zdravotní taxíky mohly mít oranžové majáky, které je téměř z ničeho nevyviňují a které by si mohly zapnout, pokud by se s pacientem dostaly do opravdu velké zácpy,“ říká Marek Slabý, prezident asociace. S oranžovým majákem by ale převozové sanitky musely spoléhat jen na ochotu řidičů.

Podle Slabého je použití modrých majáků u těchto vozů historický přežitek. „Téměř do konce devadesátých let převozové sanitky skutečně suplovaly záchrannou službu a opravdu se jim mohlo snadno stát, že naloží pacienta, který je ohrožen na životě. Dávno už tomu tak ale není,“ říká a dodává, že v případě, kdy se pacientův stav v převozové sanitce zhorší, má její řidič povinnost přivolat záchrannou službu, protože sám je vyškolen maximálně na laickou první pomoc.

Pro převoz kritických případů by podle něj převozové sanitky byly využity jen v případě obrovského hromadného neštěstí, kdy záchranka vyčerpá všechny své kapacity.

„Myslí si, že jedeme na oběd“

Důvod, proč se záchranáři o houkání převozových sanitek zajímají, je jednoduchý. Mají obavu, že kvůli zneužívání majáků přestanou řidiči brát ohled na jejich vozy. „Je to problém obzvláště v Praze, kde projíždějí sanitky všeho druhu, modře blikají, a lidé už to ignorují. Vidí sanitu a řeknou si, že její řidič jede na svačinu a aby nemusel stát v koloně, tak si zahouká,“ dodává Slabý.

Stejný pohled na věc má i Hulan. „Díky nemalému množství houkajících převozovek mohou být řidiči k opodstatněným sirénám natolik neteční, že je průjezd vozidel IZS o poznání komplikovanější,“ říká.




Nejčtenější

Fotbalová liga skončila, Sparta je až pátá, o patro níž padá Jihlava

Fotbalisté Karviné slaví výhru nad Jihlavou a udržení v domácí nejvyšší soutěži.

Fotbalová liga skončila. Slavia si jasnou výhrou v Teplicích pohlídala druhou příčku a 3. předkolo Ligy mistrů. Třetí...

Výtoňský most je neopravitelný a půjde k zemi, na základech vyroste kopie

Železniční most spojující pražský Smíchov s Výtoní. (23. května 2018)

Železniční most spojující Výtoň se Smíchovem chce Správa železniční dopravní cesty zbourat. Podle studie, kterou si...



Češi do Evropy: Plzeň a Slavia mají pohárový podzim, Jablonec je blízko

GÓL, část druhá. Míč už je v síti a fotbalisté Slavie slaví úvodní branku duelu...

Mistr ve skupinové fázi Ligy mistrů, stříbrný tým nejvyšší domácí soutěže v 3. předkole Champions League s případnou...

Kolona kamionů před omezením na D1 narostla na víc než patnáct kilometrů

Kolona kolem 15. kilometru D1 ve směru na Brno po osmé hodině ráno.

Jen velmi pomalu se ráno rozjížděla mnohakilometrová kolona, která vznikla kvůli problému v rekonstruované středočeské...

Strážníci „složili“ a spoutali řidiče na Václaváku. Prý nespolupracoval

Pražská městská policie zasahovala proti zastavení na zákazu zastavení

Na sociálních sítích se v těchto dnech objevilo více než rok staré video zachycující konflikt mezi strážníky a řidičem,...

Další z rubriky

Na festivalu Mezi ploty se v Bohnicích představí přes 120 muzikantů a herců

Festival Mezi ploty se koná v areálu psychiatrické léčebny v Praze v Bohnicích...

Areál psychiatrické léčebny v pražských Bohnicích se v sobotu a neděli už pošestadvacáté promění v místo konání...

Hospodští hodnotí rok zákazu kouření: zmizeli štamgasti a pije se méně

Restaurace Prašivka na Letné

Protikuřácký zákon platí už rok a pražské hospodské připravil především o štamgasty, čímž se snížilo také množství...

Dvě dálnice mají naději na dostavbu, pomohou soukromí investoři

Z některých rychlostních silnic plánuje Ministerstvo dopravy udělat dálnice....

Začalo hledání partnera pro dostavbu chybějících kilometrů dálnice D4. Stavět by se mohlo už za tři roky. Zelenou...

Najdete na iDNES.cz