Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Šula, MAFRA

Převozové sanitky zneužívají majáčky, řidiči je neberou vážně

  • 138
Přestože výstražné znamení nemají k jízdě používat, řidiči převozových sanitek soukromých firem majáky stále zapínají. Policisté i záchranáři se bojí, že kvůli nim řidiči přestanou brát ohledy i na jejich vozy.

Hlasitá siréna a modrý majáček ve zpětném zrcátku naznačující řidiči, aby uvolnil cestu.

Při jízdě autem v Praze takřka každodenní zkušenost. Ať už jde o policejní vozy nebo sanitky, pražští řidiči jim uhýbají nejčastěji v celé republice. Jednak je tu největší koncentrace složek integrovaného záchranného systému (IZS), ale také nejhorší dopravní situace. Záchranáři a policisté využívají sirény i majáky, aby se skrze zácpy propletly k místům, kde je jich třeba.

Speciálně u sanitek si však pražští řidiči stále více všímají, že důvodem, proč některé z nich houkají a blikají, zřejmě není záchrana života. Řeč je o převozových sanitkách, které jsou sice podle zákona vybaveny modrými majáky, ale ve skutečnosti by takřka neměla nastat situace, kdy je mohou využít.

To se ale příliš neshoduje se zkušenostmi čtenářů MF DNES. „Jezdím denně přes Vypich a 99 procent převozních sanitek, nikoliv ze záchranné služby, jezdí se zapnutými majáky. To samé se děje na Andělu a na Palackého náměstí v blízkosti fakultní nemocnice na Karlově náměstí,“ uvedl Richard Hladík. Na problematiku před čtrnácti dny znovu nechtěně upozornil i řidič převozové sanitky, kterého zadržela policie.

Jeho vozu si policisté poprvé všimli v okolí Palackého náměstí. „Těsně před křižovatkou zapnul houkačku a majáky, projel na červenou a poté obě výstražná znamení opět vypnul,“ popsal mluvčí pražské policie Tomáš Hulan. Stejně se řidič zachoval i na další křižovatce a na Moráni vjel do zákazu vjezdu a pokračoval v cestě po tramvajovém pásu. Na Karlově náměstí proto hlídka řidiče zastavila.

Nadýchal přes promile alkoholu a měl i pozitivní výsledek na drogy. Pacientku, kterou převážel, musela do nemocnice dovézt jiná sanitka. Řidiči hrozí až tři roky vězení.

Kromě jízdy pod vlivem se bude muset zodpovídat i ze zneužití práva přednosti v jízdě. „Převozní sanitky nevozí kritické případy, ale jejich řidiči přesto hojně využívají majáky, čímž si ulehčují práci,“ říká Hulan, podle kterého jde v Praze o dlouhotrvající problém.

Houkají, i když nespěchají

„Osobně si pamatuji situaci, kdy přes Nuselský most jelo do centra hned sedm převozních sanitek se zapnutými majáky za sebou,“ říká. Přesnou statistiku kontrol sanitních vozidel ale policisté nevedou. Takřka všechny převozové sanitky provozují soukromé společnosti. Na rozdíl od žlutých vozů záchranářů tato bílá auta nepřevážejí pacienty, kteří jsou ohroženi na životě či vyžadují akutní zákrok. Jsou ostatně vybaveny jen nutným minimem přístrojů, které je pro poskytnutí první pomoci nedostačující.

„Jejich řidiči nemají k jízdě používat výstražné znamení, protože k tomu jednoduše nemají důvod. Otázka je, kdo to sleduje a trestá. Policie má omezené možnosti, protože kdo si troufne zastavit houkající sanitku?“ říká Dominik Horn, mluvčí pražské záchranné služby.

Jeho slova potvrzuje i Hulan. „Policisté mohou houkající sanitky kontrolovat pouze tehdy, je-li na místě i osoba kompetentní k posouzení zdravotního stavu převáženého, tedy lékař,“ říká. Za zneužití majáku hrozí řidiči pokuta až 2 500 korun. Dříve mohl získat i jeden trestný bod. Po novele zákona ho však čeká jen finanční postih.

Asociace zdravotnických záchranných služeb ČR se již dlouho a zatím neúspěšně snaží prosadit změnu zákona, která by převozovým službám možnost využívat majáky zcela odebrala.

„Dovedu si představit, že by tyto zdravotní taxíky mohly mít oranžové majáky, které je téměř z ničeho nevyviňují a které by si mohly zapnout, pokud by se s pacientem dostaly do opravdu velké zácpy,“ říká Marek Slabý, prezident asociace. S oranžovým majákem by ale převozové sanitky musely spoléhat jen na ochotu řidičů.

Podle Slabého je použití modrých majáků u těchto vozů historický přežitek. „Téměř do konce devadesátých let převozové sanitky skutečně suplovaly záchrannou službu a opravdu se jim mohlo snadno stát, že naloží pacienta, který je ohrožen na životě. Dávno už tomu tak ale není,“ říká a dodává, že v případě, kdy se pacientův stav v převozové sanitce zhorší, má její řidič povinnost přivolat záchrannou službu, protože sám je vyškolen maximálně na laickou první pomoc.

Pro převoz kritických případů by podle něj převozové sanitky byly využity jen v případě obrovského hromadného neštěstí, kdy záchranka vyčerpá všechny své kapacity.

„Myslí si, že jedeme na oběd“

Důvod, proč se záchranáři o houkání převozových sanitek zajímají, je jednoduchý. Mají obavu, že kvůli zneužívání majáků přestanou řidiči brát ohled na jejich vozy. „Je to problém obzvláště v Praze, kde projíždějí sanitky všeho druhu, modře blikají, a lidé už to ignorují. Vidí sanitu a řeknou si, že její řidič jede na svačinu a aby nemusel stát v koloně, tak si zahouká,“ dodává Slabý.

Stejný pohled na věc má i Hulan. „Díky nemalému množství houkajících převozovek mohou být řidiči k opodstatněným sirénám natolik neteční, že je průjezd vozidel IZS o poznání komplikovanější,“ říká.

,