Železnici do Kralup nad Vltavou odhlučňuje nová stěna, dá se sklopit

  8:02
První sklopná protihluková clona na české železnici se nachází poblíž zastávky Sedlec na trati mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou. Oproti betonovým panelům je téměř nepatrná a v případě potřeby ji lze sklopit úplně. Podle některých starostů by ale přesto místo stavění bariér spíš měly jezdit modernější vlaky.

„Stěna obstála v náročných zátěžových testech. Její předností je, že umožňuje jako jediná umístění velmi blízko ke koleji a je výrazně nižší. Přitom značně snižuje hlučnost a zároveň nenarušuje estetické vnímání železniční trati a okolí,“ říká Jakub Březina ze společnosti mmcité+, jež se spolu s firmou Skanska na stavbě podílela.

Na úseku trati v Sedlci, kde se systém testuje, má být stěna většinu času vyklopená. Tak, aby okolí chránila před nadměrným hlukem z projíždějících vlaků. Sklápět se bude jen několikrát do roka.

„Vychází to z požadavků Správy železniční dopravní cesty. Stěnu je nutné sklopit třeba při pravidelné údržbě. A také při průjezdu nadměrných souprav, jež by kolem stojící bariéry neprojely,“ vysvětlil Březina.

Na rozdíl od videa u tohoto textu, které ukazuje sklápěcí mechanismus, bude se stěnou v případě potřeby manipulovat drezína vybavená hydraulickou rukou. Zábranu sklopí a opět vyklopí mnohem rychleji než parta dělníků.

„Navíc třeba právě u Sedlce je svah u náspu tak prudký, že by tam byli technici ohroženi. Vše bude dělat stroj,“ řekl Březina.

Novinka by mohla být řešením pro místa, kde je odhlučnění žádoucí. Klasické několikametrové zástěny mají navíc hodně odpůrců. Vadí především jejich nevzhlednost.

V Úvalech si lidé vymohli trať beze stěny

Například v Úvalech se jim obyvatelé žijící u trati bránili dlouhých dvanáct let. Nakonec dosáhli svého, zábrana tam není. Podle nich patří železnice po desetiletí ke zdejšímu prostředí. Život vedle kolejí pokládá za relativně bezproblémový i tamní starosta Petr Borecký (Otevřené Úvaly–SNK).

„Pokud si někdo stěžuje na rámus, jde vždy spíše o jednotlivce, ze zkušenosti navíc vím, že na hluk z železniční dopravy si stěžují především nově příchozí. Lidé si koupí dům, nastěhují se a zjistí, že je vlaky ruší,“ říká Petr Borecký.

Betonové stěny proti hluku nepovažuje za šťastné řešení. Důvodů má hned několik.

„Jsou drahé, k tomu nevzhledné a ne zcela účinné. Největší lomoz totiž nadělají zastaralé nákladní vagony - a proti nim paradoxně betonové zástěny téměř neúčinkují,“ tvrdí starosta.

Za mnohem lepší řešení považuje modernizaci vozového parku a úpravy kolejiště. „Nejnovější podvozky jsou tišší. U nás se konkrétně do kolejí dávaly tlumicí podložky. A osvědčily se,“ podotýká Borecký.

K moderním protihlukovým prvkům na železnici by nově měla přibýt rovněž sklopná konstrukce. V Sedlci od rámusu chrání nejen nedaleké rodinné domky, ale rovněž mateřskou školu. Na frekventované trati jezdí některé soupravy rychlostí výrazně přesahující sto kilometrů v hodině. Znamená to značnou hlukovou zátěž. Projekt nicméně patří ke komplikovanějším, především kvůli poloze.

„Stavba byla velmi náročná. Veškeré práce jsme prováděli pouze z kolejiště pomocí lokomotiv a dvoucestných bagrů,“ připomíná úskalí akce oblastní manažer závodu Železniční stavitelství společnosti Skanska Milan Svatoň mladší.

Sklopná protihluková stěna

  • Je společným projektem Českého vysokého učení technického (ČVUT), SŽDC, společností mmcité+ a Skanska. 
  • Clona stojí u Sedlce na trati Praha – Kralupy nad Vltavou.
  • Na výšku měří pouhých 0,86 metru, byla postavena podél koleje č. 2 v úseku km 418,807–418,963.
  • V budoucnu by měla být novinka využita i na dalších úsecích v ČR, kde je v okolí kolejiště překračován hlukový limit.
  • Výhodou konstrukce je nejen její mobilita, ale také estetický vzhled. Oproti zhruba dvoumetrovým betonovým bariérám je šetrným prvkem, který méně hyzdí okolí trati.

Odhlučnění na železnici přibývá, ovšem celkový podíl bariér na českých drahách je zatím relativně nízký.

„Z celkového počtu 9 500 kilometrů kolejí po celé České republice se jedná o pouhý zlomek. Ke konci loňského roku máme ve správě 240,58 km protihlukovým stěn a nízkých protihlukových clon,“ konstatuje mluvčí Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) Marek Illiaš.

Plánované jsou i na některých modernizovaných úsecích a také na dalších, jež se mají dělat v následujících letech. „Protihluková opatření jsou všude tam, kde by železniční provoz porušoval limity. Součástí modernizací je protihluková studie, kterou vypracovává příslušná krajská hygienická stanice,“ dodává mluvčí SŽDC.

Třeba pro Černošice v Praze-západ je dobré a rychlé spojení s metropolí po železnici výhoda. Frekventovaná trať Praha – Beroun jako taková už méně.

„Na jednu stranu jsme za třináct minut na metru, na stranu druhou už je ale trať za hranicí životnosti. Současně je potřeba, aby v budoucnu byla jen pro osobní příměstskou dopravu,“ říká černošický starosta Filip Kořínek (Věci černošické).

Místo bariér nové vozy

Rychlíky a nákladní vlaky jsou pro obyvatele Poberouní zátěží a protihlukové bariéry tam odmítají.

„Je pro nás důležité, aby se podařilo trať rekonstruovat. Společným stanoviskem nejen naším, ale všech starostů v regionu Dolní Berounka je, že odmítáme plošné použití protihlukových stěn. Řadu let tlačíme na to, aby se ke snížení hluku využily jiné metody. Je třeba se věnovat vlakům - ty osobní téměř neslyšíme, ale problém máme se starými nákladními vozy. Voláme po tom, aby se častěji měnily brzdné systémy,“ upozorňuje Kořínek.

„Přirovnám to. Když budete bydlet u silnice, kde jezdí ‚vétřiesky‘ a staré tatrovky, nebudete volat po tom, aby vám tam postavili velkou stěnu. Budete chtít, aby staré vozy vyřadili,“ míní starosta Černošic.

Ne zrovna ideální stav vozového parku přiznávají i správci kolejišť. „V poslední době se zlepšují parametry osobních vozidel Českých drah, v nákladní dopravě je ale stav vozidel z hlediska hlukových emisí celkově špatný,“ potvrzuje Marek Illiaš. Jak dodává, SŽDC nemá možnost technický stav vozů jednotlivých dopravců ovlivnit.

  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Kriminalisté řeší vraždu v Řepích, po napadení v autoservisu tam zemřel muž

18. dubna 2024  14:38,  aktualizováno  19.4 13:45

Pražští policisté vyšetřují případ napadení v autoservisu v Řepích. „Na místě byl zadržen jeden...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sochař Černý se v televizi pohádal s kurátorkou o „motýly“. Padly i vulgarismy

20. dubna 2024  16:24

Boj o moderní umělecká díla si vyžádal na poměry České televize ostrou slovní přestřelku. Stalo se...

Prahu čeká velká tramvajová výluka. Dvacet linek změní na dva měsíce trasu

24. dubna 2024  16:28

Cestující v Praze čeká od pondělí 29. dubna rozsáhlá výluka tramvají, která bude trvat přibližně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slavia - Olomouc 2:2, domácí srovnali před koncem. Titul se jim vzdaluje

21. dubna 2024  14:11,  aktualizováno  17:13

Že po jednoznačné první půli padnou po přestávce v Edenu rychlé dva góly, se dalo celkem jasně...

Posílili jsme opatření, tvrdí pořadatel maratonu. Minule závodníci kolabovali

26. dubna 2024  16:38

Přes osm tisíc běžců, z toho přibližně polovina ze zahraničí, a zhruba 200 milionů zisku pro českou...

„Dobrý informátor usnadňuje ochranu státu.“ Jak první republika bojovala s trolly

26. dubna 2024

Premium „Ueberfallkommanda“, psi pro policejní patroly na periferii a obušky pro četníky, přepadové tiskové...

Slávisté za chování fanoušků proti AC Milán vyvázli jen s pokutou

26. dubna 2024  14:20

Fotbalová Slavia dostala další více než dvou milionovou pokutu za chování fanoušků v evropských...

Vlasák míří do Boleslavi ředitelovat, Král zůstává trenérem

26. dubna 2024  14:08

Hokejisty Mladé Boleslavi povede v příští extraligové sezoně jako hlavní trenér Richard Král, jehož...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...