Budoucnost mostu na Výtoni má v rukou ministerstvo, ve hře je i bourání

Seriál   10:10
Železniční most spojující smíchovský a výtoňský břeh Vltavy je jedním z nejzanedbanějších v Praze. Byl postavený v roce 1901 a jeho životnost byla plánovaná na sto let, skoro dvacet let tak již přesluhuje, což je znát i na jeho technickém stavu. O budoucnosti stavby nyní rozhoduje ministerstvo kultury.
Železniční most spojující pražský Smíchov s Výtoní. (23. května 2018)

Železniční most spojující pražský Smíchov s Výtoní. (23. května 2018) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Plánem Správy železnic (SŽ) je most zbourat a postavit jeho repliku. Pokud ale ministerstvo kultury z mostu nesejme památkovou ochranu, SŽ pravděpodobně vypíše architektonickou soutěž respektující tento stav.

„I pod památkovou ochranou je možné vyměnit stávající ocelovou konstrukci za novou a realizovat nový most tak, aby převedl tři koleje,“ vysvětluje mluvčí SŽ Marek Illiaš. „Správa železnic most převzala v roce 2003. Už tehdy byl most po své plánované životnosti,“ dodává.

Případná trojkolejná trať je nutná i kvůli tomu, že jde o spojnici mezi smíchovským a hlavním či vršovickým nádražím. Kromě spojů z jízdního řádu po ní projíždí mnoho dalších vlaků pro přistavování či odstavování souprav či lokomotiv.

Optimální propustnost je na železničním mostě překročena podle Lukáše Tittla z Institutu plánování a rozvoje (IPR) o osmdesát procent. Jde tak o nejvytíženější železnici z celé České republiky.

11. března 2019

Verdikt o budoucnosti mostu

Podle vyjádření ministerstva kultury z 20. února můžeme výnos o památkové ochraně mostu nejspíš brzy očekávat. „V současné době ministerstvo kultury vypracovává rozhodnutí ve věci. Výsledek nelze nyní předjímat,“ uvedlo tiskové oddělení.

Zatím se v této věci ale nic nezměnilo. „V tuto chvíli stále platí naše odpověď z minulého týdne,“ uvedla Petra Hrušová z tiskového oddělení.

Jedním z odborníků, kteří do možného řešení pro výtoňský most promlouvali, byl také švýcarský mostní inženýr Eugen Brühwiler. Podle něho nejsou repliky řešením.

„Oblouky železničního mostu jsou jeho hlavním konstrukčním prvkem a samozřejmě musí být zachovány. Nový podpůrný systém kolejových drah, který jsem navrhl, ale jednoduše zlepší trvanlivost i robustnost konstrukce,“ uvedl v prosinci pro MF DNES Brühwiler.

Podle dalšího posudku z podzimu 2018 měl tehdy most před sebou jen pět let, dnes tedy zbývají necelé čtyři roky „života“.

„Zkorodovaná konstrukce je v natolik špatném stavu, že je třeba, aby byla nahrazena novou. Prvků, které by bylo potřeba opravit, je totiž opravdu hodně. Zbourání konstrukce je proto varianta, která odpovídá stavu, ve kterém ten most nyní je,“ uvedl už před více než dvěma lety ředitel Kloknerova ústavu Jiří Kolísko.

Přitom SŽ tvrdí, že problémem je spíše únava materiálu. „Určujícím faktorem není koroze mostní konstrukce, ale blížící se konec únavové životnosti prvků mostovky,“ vysvětluje Illiaš.

Historická fakta

  • Současný most na Výtoni vznikl v roce 1901 a nahradil jednokolejného předchůdce z roku 1872.
  • Most je dílem inženýra Františka Prášila, který také postavil petřínskou rozhlednu a Průmyslový palác na holešovickém Výstavišti.
  • Na konstrukci mostu pracovalo několik firem, kvalitu práce hlídala policie.

Jenže železniční most je součástí charakteru širšího centra metropole, z některých míst doplňují mostní oblouky i panorama Hradčan či Vyšehradu. Železniční most je vděčným motivem uměleckých fotografií či obrazů.

Někteří Pražané se s radikální změnou podoby spojnice mezi Výtoní a Smíchovem nechtějí smířit, a tak vznikla například Petice za zachování mostu. Podle webu nebourat.cz bylo ve středu pod dokumentem 750 podpisů.

Tvůrci petice v únoru uspořádali diskusní večer. Účastnil se ho ředitel Stavební správy západ Petr Hofhanzl, který reprezentoval Správu železnic.

Za vedení hlavního města přišel náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) a také ředitelka Národního památkového ústavu (NPÚ) Naďa Goryczková.

Železniční most na Výtoni nemá smysl opravovat, tvrdí odborníci

„Ideální by z našeho pohledu bylo, kdyby se most podařilo zachovat v autentické podobě a s ohledem na potřebu zvýšení dopravní kapacity byla přidána třetí kolej v podobě odpovídající současnosti. Variant je v tomto případě mnoho a památková péče je připravena jednat o všech rozumných řešeních,“ uvedla na akci Goryczková.

Ani Scheinherr proti výstavbě třetí koleje přes Vltavu nic nemá. „Ideální je věnovat energii rekonstrukci mostu tak, aby byl pro dvě koleje a aby pro něj vznikla soudobá jednokolejná konstrukce, která nebude rušivá a ideálně by začala vznikat už teď, aby během rekonstrukce mostu nemuselo být tak velké dopravní omezení,“ vysvětluje Scheinherr.

Autor:
  • Nejčtenější

V centru Prahy boural miliardář Karel Janeček. Svým vozem sjel ze silnice

24. března 2024  14:13

Miliardář a neúspěšný kandidát na prezidenta Karel Janeček v neděli boural se svým luxusním vozem...

Chutnalo? Určíme dýško. Test pražských restaurací odhalil zakázané praktiky

21. března 2024

Premium Zatímco Češi z celé země si zvykli i díky kampani města přijíždět poznávat Prahu, v historickém...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vinen, vyslechl si hejtman Krkoška u soudu. Krátce poté oznámil rezignaci

21. března 2024,  aktualizováno  11:20

S peněžitým trestem 200 tisíc korun odešel dnes od Obvodního soudu pro Prahu 2 hejtman...

Dům musí zbourat i s unikátní plastikou, památkářům z fasády nešla sundat

22. března 2024  13:45

Společnost Urban Developers and Investors, která pracuje na bytové výstavbě poblíž nádraží na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sparta zlomila Liberec a je v semifinále, Pardubice se postupu přiblížily

20. března 2024  16:40,  aktualizováno  22:55

Hokejisté Sparty jsou prvním semifinalistou letošního play off extraligy. Pražané ve čtvrtém zápase...

Provoz železnice v Praze zastavili mladí lidé, kteří házeli kamení na vlaky

27. března 2024  18:04,  aktualizováno  18:08

Provoz na železnici v Praze mezi hlavním nádražím a Libní se ve středu odpoledne na téměř hodinu...

Policie dopadla zloděje kočárku. Byl jsem opilý a nic si nepamatuji, tvrdí muž

18. března 2024  12:56,  aktualizováno  27.3 13:51

Pražští policisté ve středu 27. března zadrželi cizince, který v polovině ledna ukradl z chodby...

Praha má nové centrum pro oběti domácího násilí, pomůže dětem a dospívajícím

27. března 2024  10:30

Organizace ACORUS v úterý v centru Prahy slavnostně otevřela nové centrum pro děti, dospívající...

Vzteklý jezevčík pokousal svou majitelku, potrhanou kůži jí sešili v Motole

27. března 2024  8:44

Záchranáři z Trans Hospital o víkendu vyjížděli do Černošic k seniorce, kterou pokousal její...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...