Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Městské části kritizují překladiště v Malešicích. Praha navrhla přemístění

  16:18aktualizováno  16:18
Tři pražské městské části kritizují železniční překladiště, s nímž počítá návrh metropolitního plánu v Malešicích. Developer, který má překladiště zhotovit, už radnicím zaslal studii. Termín pro vyjádření byl ale šibeniční, shodují se radnice. Hlavní město navrhlo přemístit překladiště do Kyjí.

Kontejnerové překladiště společnosti Metrans v pražské Uhříněvsi. | foto:  František Vlček, MAFRA

Železniční překladiště o rozloze asi osmdesáti tisíc metrů čtverečních má v malešicko-strašnické průmyslové zóně postavit rakouský developer Rail Cargo Terminal. Budovat by se mělo začít v roce 2019 a hotové má být o rok později. Nahradilo by stávající překladiště na Žižkově.

Fotogalerie

Developer radnicím Prahy 9, 10 a 14, kterých se projekt dotýká, poslal k připomínkování studii v systému EIA, který posuzuje vliv staveb na životní prostředí. Mnoho času vyjádřit se k projektu prý ale neměly.

„Dostali jsme extrémně krátkou dobu, během které se máme k projektu vyjádřit. Nakonec jsme to stihli i díky spolupráci mezi dotčenými městskými částmi,“ tvrdí předsedkyně komise územního rozvoje Prahy 10 Ivana Cabrnochová.

Podle radního pro dopravu Prahy 9 Tomáše Holečka přišel návrh v polovině prosince a radnice měly čas vyjádřit se jen do 5. ledna. „Tedy mezi vánočními svátky, v době, kdy byli někteří starostové na dovolené. Překvapilo nás to,“ řekl iDNES.cz Holeček.

Radní pro infrastrukturu Jana Plamínková potvrdila, že byla studie v informačním systému zveřejněna 16. prosince.

„Od té doby běžela dvacetidenní zákonná lhůta k zaslání vyjádření příslušnému úřadu, v tomto případě odboru ochrany prostředí pražského magistrátu. Lhůta zahrnula i vánoční svátky, což sice představuje určitou obtíž, ale je to zcela v souladu se zákonem. Státní správa ani samospráva nemůže soukromému oznamovateli nařídit, kdy má oznámení EIA podat,“ uvedla Plamínková.

Vadí kamiony i hluk

Městským částem vadí, že by se překladiště nacházelo v obydlené lokalitě, která se má navíc rozrůstat. Bojí se, že by se zhoršilo ovzduší, překladiště by bylo hlučné, a navíc by se tu denně otáčelo asi 120 kamionů s nákladem a dvě až tři vlakové soupravy denně.

„Jedna z věcí, které se obáváme, je zátěž z hlediska nákladní dopravy. Doprava na Kbelské a Průmyslové by enormně zhoustla, přitom křižovatka Kbelská - Průmyslová, Poděbradská je nejvytíženější úrovňová křižovatka v Praze,“ vysvětlil Holeček.

„Stovky kamionů a návazná další nákladní doprava by vedla ke kolapsu dopravy v této lokalitě a znamenala zničení potenciálu rozvoje celé této části Prahy,“ přitakává starosta Prahy 14 Radek Vondra.

Sama Plamínková uznává, že je nesporné, že se zvýšením provozu kamionů dojde k hlukové zátěži.

„Je ale třeba si uvědomit, že lokalita je v územním plánu dlouhodobě vyhrazena právě pro podobné zařízení dopravní infrastruktury. Místo je totiž, kromě jiných vlastností, velmi dobře dostupné po železničních tratích z mnoha směrů,“ říká Plamínková.

Praha navrhla posunout překladiště do Kyjí

Plán na vybudování překladiště v návrzích metropolitního plánu zůstal i přesto, že jej radnice kritizovaly už při připomínkování návrhů. „S návrhem nesouhlasíme a připomínkujeme jej už od roku 2006,“ říká Holeček.

Pokud je stavba překladiště nutná, mělo by se alespoň přesunout jinam, navrhují radní městských částí. Nejlépe na periferii Prahy, hlavně dál od centra.

Plamínková po těchto připomínkách developerovi poslala vyjádření k oznámení EIA, ve kterém jménem Prahy doporučila, aby prověřil umístění překladiště o asi 1 400 metrů na východ do Kyjí.

„Tam by ale příslušnému územnímu rozhodnutí s největší pravděpodobností musela předcházet změna územního plánu,“ dodala Plamínková s tím, že požaduje zpracování podrobnější a obšírnější dokumentace EIA.

Podle Plamínkové je pro Prahu výhodné, když je část zboží přepravena po železnici. Kdyby bylo překladiště umístěno na periferii, byly by podle ní kontejnery dále rozváženy kamiony.

„Ty v přepočtu na tunu nákladu způsobují mnohem větší znečištění ovzduší, včetně příspěvku ke změně klimatu, hluk a vibrace než vlak,“ dodala.

Jedno z největších kontejnerových překladišť Evropy se nachází v Uhříněvsi. Každý den tam přijede šest až osm naložených nákladních vlaků. Je tam možné odbavovat až deset vlaků najednou. V areálu překladiště je dvanáct kilometrů kolejí a také místo pro 330 kamionů. (více o překladišti zde).




Nejčtenější

VIDEO: Příval urážek a každý osmý bez lístku. Revizoři na noční čelí agresi

Při noční směně bývají lidé agresivnější, občas je musí klidnit i policie.

Noční služba revizorů se od denní liší hlavně cestujícími, kteří jsou agresivnější nebo pod vlivem alkoholu. Revizoři...

Parkoviště prodané k bytům je veřejné, majitelům to developer neřekl

Developer rozprodal parkoviště pod domem v Letňanech i s veřejným stáním....

Obyvatelé domu v pražských Letňanech koupili s bytem i parkovací stání. Jenže některým z nich developer prodal i místa,...



ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra hned dvou krajských měst v ČR letos zdobí jehličnany, které rodiče zasadili na počest narození svých synů....

Praha je ekonomicky na úrovni Londýna, předstihla i Paříž a Vídeň

(Ilustrační snímek)

V Evropské unii je Praha šestým nejrozvinutějším regionem. Na základě hrubého domácího produktu (HDP) na obyvatele tak...

Hasičské tanky vytáhly trosky trojské lávky z Vltavy

Tanky začnou tahat trosky trojské lávky z Vltavy

Hasiči dokončili dnes večer v Praze vytahování zbytků trojské lávky z Vltavy. Na místo dorazili kolem poledne, samotné...



Další z rubriky

Muž v Praze vykradl banku, odnesl si několik desítek tisíc korun

Policie pátrá po muži, který vyloupil banku.

Neznámý muž v pátek přepadl banku v ulici Jana Želivského v Praze 3. Pachatel přistoupil k přepážce a podal...

Vlak v Praze nedobrzdil a zranili se dva lidé, v Kolíně se málem srazily vlaky

Na hlavním nádraží v Praze nedobrzdil osobní vlak, dva lidé se zranili...

Osobní vlak na hlavním nádraží v Praze dnes při zastavování nedobrzdil a zastavil se o zarážedla na slepé koleji. Dva...

Kupte si malý byt. Sedm zajímavých nemovitostí od 690 tisíc korun

U Pernštejnských, Praha 4 - Nusle. Byt 1+kk má 28 metrů čtverečních a je na...

Menší byty s velikostí kolem 30 metrů čtverečních jsou v Česku velmi oblíbené, samozřejmě i díky možnosti lukrativního...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz