Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Železniční trať Kolešovka se možná rušit nebude, pomůže kraj i České dráhy

  20:17aktualizováno  20:17
Jezdí se po ní už 127 let a je to jedna z nejstarších železničních tratí ve Středočeském kraji. Parní vlak po ní měl jet o uplynulém víkendu naposledy, ministerstvo dopravy chtělo koleje zrušit. Po nedělních jednáních to ale vypadá, že trať má naději na záchranu.

Po historické trati Kolešovka se možná dál budou prohánět parní vlaky. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Historickou trať Kolešovka, která patří k nejstarším drahám ve středních Čechách, se díky iniciativě sdružení Klubu historie kolejové dopravy Praha (KHKD) pravděpodobně podaří zachránit.

O plánu na záchranu Kolešovky se jednalo o víkendu při posledním výjezdu historických vlaků na této trati. Ve speciálně přistaveném salonním voze se v závěsu za parní lokomotivou domlouvali představitelé Středočeského kraje, Českých drah a KHKD, který je jejím provozovatelem.

Škrty v rozpočtu a málo peněz na provoz

V souvislosti se škrty ve státním rozpočtu hrozilo Kolešovce definitivní zrušení. Přitom se na ní dodnes konají nostalgické jízdy parními vlaky. Pokud by ministerstvo trať zrušilo, "odstřihlo" by historické lokomotivy Železničního muzea ČD v Lužné na Rakovnicku od "jejich" trati. Už by tak nebylo možné využívat je pro turistické účely.

Provozovatelé trati ale nemají dostatek peněz, aby mohli Kolešovku sami financovat, a Správa železniční dopravní cesty neprojevila zájem o její další provozování.

Parní lokomotiva Kolešovka

"Správa se tváří, jako by se jich to vůbec netýkalo. Jako by turistická doprava šla zcela mimo ně. Nevidí, neslyší, a ačkoliv v zákoně o veřejném zájmu je i podpora turistické dopravy, oni důležitost trati nevnímají. My na jízdném vybereme pouhých třicet procent nutných nákladů na provoz trati – a to je žalostně málo," stěžuje si předseda Klubu historie kolejové dopravy Praha Jaroslav Křenek.

Zástupci klubu proto začali bojovat za záchranu trati. Obrátili se na krajský úřad, České dráhy i na ministra dopravy Víta Bártu.

"Ještě před víkendovým jednáním jsme měli pozitivní ohlasy, a tak jsme doufali, že nakonec dojdeme k rozumnému řešení a zabráníme zrušení trati," vysvětlil Jaroslav Křenek.

A zdá se, že jednání bylo úspěšné, zájem na zachování trati má kraj i České dráhy. Definitivně by mělo být jasno do měsíce.

Kolešovku nedáme

"Tato dráha není významná z hlediska přepravy osob, ale je zajímavá v návaznosti na železniční muzeum v Lužné, které v letošním roce navštívilo třicet tisíc návštěvníků. Není příliš zábavné koukat se na nehybné exponáty lokomotiv. Navíc Rakovnicko je jedním z nejzaostalejších regionů ve středních Čechách a cestovní ruch oblasti velice prospívá," řekl náměstek středočeského hejtmana pro dopravu Robin Povšík.

Kraj sice nežádá o převzetí trati, ale chce zajistit společně s Českými drahami její provoz. "Na setkání jsme předběžně vytvořili rámcový plán záchrany trati. Chceme zaintegrovat nový model fungování v rámci muzea v Lužné u Rakovníka," doplnil náměstek generálního ředitele Českých drah Antonín Blažek.

Parní lokomotiva Kolešovka

Jméno Kolešovky, které se objevilo na černé listině ministerstva dopravy a bylo zařazeno do dlouhodobého plánu šetření státního rozpočtu a rušení tratí, by z něj mohlo být s konečnou platností vyňato. Možnost, že by se trať mohlo ještě podařit zachránit, naznačil také ministr dopravy Vít Bárta.

"Tratě nechceme rušit, ale nemůžeme je všechny dotovat jako dosud. Proto ty, které dotovat nezvládáme, nabízíme k provozování krajům, ale i soukromníkům. Jsem přesvědčen, že tato trať může být dál provozována," řekl Bárta.

Šťastný konec a atraktivní trať pro turisty

Příběh Kolešovky se šťastným koncem se zdá být v dohlednu. "Celý projekt by měl zajistit dlouhodobé, mnoholeté fungování Kolešovky. Nejde nám jen o rychlé řešení problému," vysvětlil Povšík.

Součástí nového plánu je také oživení historických jízd parních lokomotiv. "Chceme vytvořit atraktivnější prostředí a lépe zorganizovat program pro návštěvníky ve spolupráci s Železničním muzeem Českých drah v Lužné u Rakovníka," řekl Blažek.

ŽELEZNIČNÍ DRÁHA KRUPÁ - KOLEŠOVICE

Nejstarší dráha ve středních Čechách. Vznikla jako součást ambiciózního projektu podnikatelů Jana Muziky a Karla Schnabela, sdružených pod hlavičkou společnosti České obchodní dráhy, vybudovat v Čechách souvislý systém vedlejších tratí pokrývající oblasti mimo hlavní železniční trasy.

Koncesi k výstavbě trati z Krupé do Kolešovic obdrželi 17. května 1882.

Nejlepší roky Kolešovky byly spojené s chmelařstvím, které vzrostlo za první světové války.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

logo týmu Kobra
Žaloba posílá k soudu za krácení daní na Kladensku třicítku lidí

Žalobci poslali k soudu kauzu 29 lidí obviněných z krácení daní na Kladensku se škodou přes 300 milionů korun. Jde o jeden z největších případů týmu Kobra....  celý článek

Jana Plamínková, radní Prahy (STAN)
Jednání pražských zastupitelů o dostavbě okruhu skončilo po dvou minutách

Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) po dvou minutách ukončila mimořádné zastupitelstvo, které mělo projednat dostavbu vnitřního okruhu. Nedostavili se totiž...  celý článek

Zloděj přepadl s nožem prodejnu v Praze 6 se solnou jeskyní. (19.10.2017)
Lupič přepadl s nožem v ruce solnou jeskyni v Praze 6, s kořistí utekl

Policisté pátrají po muži, který s nožem v ruce přepadl prodejnu v pražských Vokovicích. Podle informací policie nebyl během přepadení nikdo zraněn.  celý článek

Škoda Kodiaq 1,4 TSI / 110 kW Ambition...
Škoda Kodiaq 1,4 TSI / 110 kW Ambition...

r.v. 2016, naj. 640 km, benzín, 1. majitel
840 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.