Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ženy v pražské MHD pracují sto let. Nepřivádějte je do rozpaků, psaly noviny

  17:16aktualizováno  17:16
Průvodčí, řidičky, revizorky. Ženy pracující v dopravě už dnes nejsou vůbec ničím výjimečným. Když ale 1. prosince 1915 vyjely v tramvajích první ženy v pozicích průvodčích, muselo to být pro tamní obyvatele pořádné překvapení. Na něco takového totiž vůbec nebyli zvyklí.

Před sto lety začaly ženy pracovat v pražské hromadné dopravě na pozici průvodčích (30.11.2015). | foto: Archiv DP

Noviny dokonce vyzývaly obyvatele, aby jejich práci nezlehčovali.

„Bude tedy jen slušnou a samozřejmou povinností pasažérů usnadňovat ženám konduktérkám jejich krok do života, ušetřit je jejich všetečných otázek a poznámek a neuvádět je zbytečně do trémy a rozpaků,“ zmiňovaly třeba Národní noviny.

Fotogalerie

A pro ženy to opravdu zpočátku nebude lehká služba. „Když zakřičel tramvaják nějaký pokyn, cestující poslechli. Aby je ale ‚komandovala‘ žena, na to nebyli vůbec zvyklí, postavení žen nebylo zdaleka tak rovnoprávné jako dneska,“ říká pro iDNES.cz vedoucí Archivu DPP Pavel Fojtík.

Obsazení žen do rolí průvodčích mělo své opodstatnění. Muži tenkrát v době první světové války museli narukovat na frontu a dopravnímu podniku chyběl personál, především pak v provozu tramvají, jejichž důležitost přitom ještě stoupla, protože se v nich převáželi ranění i potraviny.

Řidiče sice nahradili zámečníci z dílen vozoven, kteří měli zkušenosti s řízením tramvají, ale stále chyběli lidé do jiných pozic, především průvodčí.

A tak se dopravní podnik, tehdy zvaný Správní rada Elektrických podniků, rozhodl vyřešit situaci jednou pro vždy. „Pražský Dopravní podnik se tehdy inspiroval v zahraničí. Ve Vídni, Berlíně i Drážďanech řešili nedostatek mužů tím, že začali přijímat ženy,“ vysvětlil Fojtík.

Správní rada Elektrických podniků přijala v říjnu 1915 usnesení, na základě kterého mělo být přijato okolo dvanácti žen ve věku 20-30 let. Jelikož požadavky na tehdejší uchazečky ale nebyly náročné, vyžadovalo se mít ukončenou obecnou školu a znát dobře pražský místopis, přihlásilo se nakonec 460 zájemkyň.

Zájem uchazeček předčil očekávání

V mnoha případech se jednalo o manželky mužů, kteří byli odvedeni na frontu. Do práce jich nakonec po absolvování desetidenního výcviku nastoupilo 40, což bylo čtyřikrát víc, ̈než rada předpokládala. Ženy pak dostávaly plat 30 haléřů za hodinu a pravděpodobně si tak vydělaly méně než muži, kteří kromě role průvodčích zastávali i funkci řidiče.

Úkolem nových průvodčí pak bylo prodávat jízdenky, radit cestujícím, jak se kam dostat a provádět různé úkony na konečných.

Ženy v hromadné dopravě nyní

K 1. 12. 2015 zaměstnává DPP celkem 1 692 žen, z toho 230 řidiček tramvaje a 39 řidiček autobusu.

„V konečných stanicích bylo zapotřebí přepojovat vlečné vozy na opačný konec vozu, což byla náročná i nebezpečná páce, ženy také pomáhaly. U vozů obracely směrové cedulky, zavíraly dveře na straně soupravy a připravit je na druhém boku apod. Drobných úkonů na konečných byl hodně. Ženy to ale zvládaly bez větších problémů,“ popsal Fojtík.

Na konci války už v podniku pracovalo jako průvodčích 375 žen. Z front ale přišli zpět muži, kteří se vrátili do bývalých zaměstnání a ženy tak byly k 1. dubnu 1920 opět propuštěny. Znovu se pak v pražském tramvajovém provozu objevily až s příchodem druhé světové války – v lednu 1943 jich zde pracovalo 571, do konce války jich bylo již 1 377.

Na rozdíl od konce první světové války už tentokrát ženy ze služby průvodčích nezmizely. A když se v Praze začaly uvádět do provozu nové tramvajové vozy TI (T1), stal se z fyzického hlediska lehčím i výkon služby řidiče. Ženy se tak brzy objevily i u řídicího pultu.




Nejčtenější

Nizozemská média odhalila identitu útočníků z Prahy, je mezi nimi policista

Útočníci, kteří na zahrádce restaurace v Praze 1 zbili číšníka do bezvědomí.

Nizozemská média zveřejnila identitu mužů, kteří o víkendu v centru Prahy brutálně napadli číšníka. Muži měli...

Policisté na letišti zadrželi cizince, podezírají je z napadení číšníka

Policisté zadrželi skupinu cizinců, podezřelých z napadení číšníka. (23. dubna...

Policisté na pražském letišti Václava Havla zadrželi skupinu sedmi cizinců, kteří jsou podezřelí z toho, že v sobotu...



VIDEO: Číšník káral cizince kvůli vlastnímu alkoholu, zbili ho do bezvědomí

Útočníci, kteří na zahrádce restaurace v Praze 1 zbili číšníka do bezvědomí.

Na operačním sále s vážně poraněnou hlavou skončil číšník, kterého v Praze 1 napadla sedmičlenná skupina cizinců....

Cizinci zadržení za napadení číšníka v Praze mají nizozemské pasy

Útočníci, kteří na zahrádce restaurace v Praze 1 zbili číšníka do bezvědomí.

Cizinci, které policie zadržela na letišti jako podezřelé z napadení číšníka v centru Prahy, pocházejí podle policie z...

Dva Nizozemce poslal soud kvůli útoku na číšníka do vazby, tři vyhostil

Obvodní soud pro Prahu 1 ve čtvrtek projednával trest pro pětici Nizozemců,...

Soud potrestal první členy skupiny cizinců, kteří o víkendu napadli a vážně zranili číšníka v Praze. Tři Nizozemci...

Další z rubriky

VIDEO: Dělník nepřežil pád do sila s cementem, tělo vynesli hasiči

V betonárce v Kněževsi zemřel dělník, spadl do sila s cementem

V betonárce v Kněževsi v Praze-západ spadl ve středu dělník do sila s cementem. Nehodu nepřežil. Záchranka do nemocnice...

Autobus MHD nepojede, řidiče pobodal hmyz. A náhradníci nejsou

Autobus. Ilustrační foto

Druhým dnem bojuje dopravce Arriva v Praze s nedostatkem řidičů autobusů. Ve středu odpoledne navíc jednoho ze šoférů...

Architekt: Libeňský most bych nezboural, škrtnutí z UNESCO by Praze pomohlo

Šéf metropolitního plánu Roman Koucký v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel....

V pořadu Rozstřel mluví šéf metropolitního plánu architekt Roman Koucký. Podle něj je dobře, že dnes zastupitelstvo...

Najdete na iDNES.cz