Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ženy v pražské MHD pracují sto let. Nepřivádějte je do rozpaků, psaly noviny

  17:16aktualizováno  17:16
Průvodčí, řidičky, revizorky. Ženy pracující v dopravě už dnes nejsou vůbec ničím výjimečným. Když ale 1. prosince 1915 vyjely v tramvajích první ženy v pozicích průvodčích, muselo to být pro tamní obyvatele pořádné překvapení. Na něco takového totiž vůbec nebyli zvyklí.

Před sto lety začaly ženy pracovat v pražské hromadné dopravě na pozici průvodčích (30.11.2015). | foto: Archiv DP

Noviny dokonce vyzývaly obyvatele, aby jejich práci nezlehčovali.

„Bude tedy jen slušnou a samozřejmou povinností pasažérů usnadňovat ženám konduktérkám jejich krok do života, ušetřit je jejich všetečných otázek a poznámek a neuvádět je zbytečně do trémy a rozpaků,“ zmiňovaly třeba Národní noviny.

Fotogalerie

A pro ženy to opravdu zpočátku nebude lehká služba. „Když zakřičel tramvaják nějaký pokyn, cestující poslechli. Aby je ale ‚komandovala‘ žena, na to nebyli vůbec zvyklí, postavení žen nebylo zdaleka tak rovnoprávné jako dneska,“ říká pro iDNES.cz vedoucí Archivu DPP Pavel Fojtík.

Obsazení žen do rolí průvodčích mělo své opodstatnění. Muži tenkrát v době první světové války museli narukovat na frontu a dopravnímu podniku chyběl personál, především pak v provozu tramvají, jejichž důležitost přitom ještě stoupla, protože se v nich převáželi ranění i potraviny.

Řidiče sice nahradili zámečníci z dílen vozoven, kteří měli zkušenosti s řízením tramvají, ale stále chyběli lidé do jiných pozic, především průvodčí.

A tak se dopravní podnik, tehdy zvaný Správní rada Elektrických podniků, rozhodl vyřešit situaci jednou pro vždy. „Pražský Dopravní podnik se tehdy inspiroval v zahraničí. Ve Vídni, Berlíně i Drážďanech řešili nedostatek mužů tím, že začali přijímat ženy,“ vysvětlil Fojtík.

Správní rada Elektrických podniků přijala v říjnu 1915 usnesení, na základě kterého mělo být přijato okolo dvanácti žen ve věku 20-30 let. Jelikož požadavky na tehdejší uchazečky ale nebyly náročné, vyžadovalo se mít ukončenou obecnou školu a znát dobře pražský místopis, přihlásilo se nakonec 460 zájemkyň.

Zájem uchazeček předčil očekávání

V mnoha případech se jednalo o manželky mužů, kteří byli odvedeni na frontu. Do práce jich nakonec po absolvování desetidenního výcviku nastoupilo 40, což bylo čtyřikrát víc, ̈než rada předpokládala. Ženy pak dostávaly plat 30 haléřů za hodinu a pravděpodobně si tak vydělaly méně než muži, kteří kromě role průvodčích zastávali i funkci řidiče.

Úkolem nových průvodčí pak bylo prodávat jízdenky, radit cestujícím, jak se kam dostat a provádět různé úkony na konečných.

Ženy v hromadné dopravě nyní

K 1. 12. 2015 zaměstnává DPP celkem 1 692 žen, z toho 230 řidiček tramvaje a 39 řidiček autobusu.

„V konečných stanicích bylo zapotřebí přepojovat vlečné vozy na opačný konec vozu, což byla náročná i nebezpečná páce, ženy také pomáhaly. U vozů obracely směrové cedulky, zavíraly dveře na straně soupravy a připravit je na druhém boku apod. Drobných úkonů na konečných byl hodně. Ženy to ale zvládaly bez větších problémů,“ popsal Fojtík.

Na konci války už v podniku pracovalo jako průvodčích 375 žen. Z front ale přišli zpět muži, kteří se vrátili do bývalých zaměstnání a ženy tak byly k 1. dubnu 1920 opět propuštěny. Znovu se pak v pražském tramvajovém provozu objevily až s příchodem druhé světové války – v lednu 1943 jich zde pracovalo 571, do konce války jich bylo již 1 377.

Na rozdíl od konce první světové války už tentokrát ženy ze služby průvodčích nezmizely. A když se v Praze začaly uvádět do provozu nové tramvajové vozy TI (T1), stal se z fyzického hlediska lehčím i výkon služby řidiče. Ženy se tak brzy objevily i u řídicího pultu.




Nejčtenější

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Piloti vezli orgán k transplantaci, laserem je oslnilo šestileté dítě

Piloti převáželi orgány pro transplantaci. Šestiletý chlapec je oslnil laserem

Piloti Letecké služby Policejního prezídia ČR převáželi vrtulníkem na jižní Moravu životně důležitý orgán určený k...



Olomoučtí chuligáni zbili v tramvaji Afričana, ostatní lidé přihlíželi

(Ilustrační snímek)

Pražští policisté v sobotu zadrželi skupinu agresorů ve fanouškovských barvách fotbalové Sigmy Olomouc, kteří jsou...

Politici zvažují velký „kraj Praha“. Metropoli by přibylo 300 tisíc občanů

Pražský hrad (ilustrační foto)

Praha, třebaže je to celek na úrovni kraje, má speciální režim – nevolí při krajských, ale při komunálních volbách. To...

Za vybržďování dostal řidič devět let, v autě na dálnici zemřel kojenec

Vybržďovač Kostner dostal za smrtelnou nehodu devítiletý trest. (15.11.2017)

Soud poslal na devět let do vězení šestatřicetiletého Martina Kostnera, který vybržďováním loni v prosinci způsobil na...

Další z rubriky

VIDEO: Po Praze pobíhal muflon, na Strakonické způsobil nehodu

Na Strakonické ulici v Praze způsobil dopravní nehodu muflon. Z místa utekl na...

Na Strakonické ulici v Praze způsobil dopravní nehodu muflon. Z místa pak utekl a běžel dále ve směru na Smíchov. Zvíře...

Svědci vytáhli zraněného řidiče z auta a začali jej oživovat. Vůz shořel

Pětadvacetiletý mladík nevybral zatáčku a narazil do stromu. Museli ho...

V pražské ulici K Lesíku naboural kolem poledne do stromu asi pětadvacetiletý řidič, který nezvládl levotočivou...

Spolek hledá peníze a termín pro návrat Radeckého na Malostranské náměstí

Maršálek Radecký má šanci vrátit se tam, kde stával před sto lety, na...

Jako jediný vojevůdce původem z Čech porazil Napoleona, přesto socha maršála Radeckého stále odpočívá v lapidáriu na...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.