Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na Žižkově vyroste dva a půl tisíce bytů, radnice se bojí kolapsu dopravy

  18:01aktualizováno  18:01
Vedení Prahy 3 přemýšlí, jak předejít dopravnímu kolapsu, až se za pár let postaví v areálu nákladového nádraží bytové domy. Podle radnice by bylo zapotřebí dokončit městský okruh a vybudovat novou tramvajovou trať. Developer však ubezpečuje, že oproti původnímu projektu se dopravní zátěž sníží.

V areálu nákladového nádraží na Žižkově se chystá stavět společnost Central Group. Plánuje projekt čítající dva a půl tisíce bytů. | foto:  František Vlček, MAFRA

O několik tisíc obyvatel více bude mít Žižkov poté, co v severní části areálu Nákladového nádraží Žižkov dokončí developerská společnost Central Group novou rezidenční zónu nazvanou Parková čtvrť. Tu by mohl investor začít stavět už za dva roky a projekt počítá až se dvěma a půl tisíci nových bytů.

Podobu nové čtvrti v areálu Nákladového nádraží Žižkov má vtisknout sedm...

Podobu nové čtvrti v areálu Nákladového nádraží Žižkov má vtisknout sedm architektonických ateliérů. Dům na obrázku navrhl ateliér ADNS architekti.

S nárůstem obyvatel i lidí, kteří budou v nové čtvrti pracovat, vzrostou nároky na dopravu v okolí nynějšího brownfieldu. A to jak v oblasti automobilové dopravy, tak té hromadné. V budoucnu navíc bude v areálu nádraží stavět také společnost Sekyra Group. Na jejích pozemcích je zatím stavební uzávěra.

Podle starostky Prahy 3 Vladislavy Hujové (TOP 09) je kromě jiného nutné, aby Praha co nejdříve dokončila vnitřní městský okruh. „Dopravní studie k okolí nákladového nádraží totiž říká, že do té doby, než bude postaven vnitřní okruh, může celá oblast generovat denně jen deset tisíc dopravních pohybů, tedy deset tisíc vjezdů a odjezdů z oblasti,“ pronesla Hujová. A po dostavbě nové čtvrti těchto pohybů spolkne dva a půl tisíce samotný projekt Central Group.

„Pouze“ sedm a půl tisíce aut

Developer však deklaruje, že oproti původnímu projektu, který na místě plánovala britská společnost Discovery Group, se dopravní zátěž výrazně sníží. „Projekt Discovery Group koncentroval funkci obchodního centra, administrativy, hotelu a bydlení, kde by bylo zatížení dopravou daleko vyšší,“ uvedl mluvčí Central Group Radek Ježdík. Podle zmiňované studie by do původního developerského projektu vjíždělo denně až sedm a půl tisíce automobilů.

„Aktuální návrh navíc umožňuje rozšířit dopravní koridor v ulici Jana Želivského, kde se počítá s rekonstrukcí a posunutím tramvajové trati a s lepším přístupem k tramvajovým zastávkám,“ doplnil Ježdík.

Právě rekonstrukce Želivského ulice je jedním z kroků, který má nárůst automobilů v okolí bývalého nádraží řešit. „Bude se upravovat také křižovatka na Basilejském náměstí, která dostane nové semafory. Už nyní rekonstruujeme také Malešickou, u které předpokládáme zvýšenou dopravní zátěž,“ sdělila radní Prahy 3 pro dopravu Lucie Vítkovská (ODS).

Uspořádání dopravy uvnitř nové čtvrti řeší přímo developer. Ten plánuje například omezit rychlost v ulicích na třicet kilometrů v hodině a v místech, kde mají ulice křižovat pěší zónu, vybuduje retardéry.

„Parkovat se bude v Parkové čtvrti převážně ve třech podzemních podlažích u každého domovního bloku. V sousedství Basilejského náměstí počítáme také s rezervou parkovacích míst pro lidi z okolí. Auta místních, která dnes parkují na povrchu, by se tak mohla dostat pod zem,“ popsal mluvčí Central Group Ježdík.

Menší část parkovacích míst se podle něj objeví také na povrchu. Pouze však jako místa pro návštěvníky restaurací a obchodů. „Ve středové části projektu upřednostňujeme veřejný prostor před auty, proto v této pěší zóně není navrženo parkování na povrchu,“ dodal Ježdík.

Tramvaje pojedou přes areál nádraží

Hromadná doprava v okolí žižkovského nákladového nádraží závisí především na tramvajích. Už nyní je oblast obsloužena celkem šesti denními linkami, proto je podle developera kapacita hromadné dopravy dostatečná. Vedení městské části k tomu má ale výhrady.

„Do budoucna bude potřeba tramvaje posílit. Není však možné navyšovat kapacity stávajících linek, protože by se zasekávaly v centru. Je proto potřeba hledat nové napojení tramvají,“ podotkla radní Vítkovská.

Současným tramvajovým linkám by v budoucnu mohla odlehčit například trať, která má areál nákladového nádraží protínat a pokračovat směrem do Malešic. Ta je spojena s konverzí historické nádražní budovy na kulturně vzdělávací centrum a odstraněním stavební uzávěry v jižní části areálu.

Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) má během léta dokončit studii, která určí například to, kudy nová tramvajová trať povede. Dlouho se řeší, zda ji vést okolo hlavní budovy, nebo skrz ni. Podle informací MF DNES se vedení hlavního města už shodlo na tom, že tramvaj povede kolem budovy, a IPR bude ve své studii toto řešení respektovat.

Přesto, že hlavní město zatím o vedení metra linky D přes Žižkov neuvažuje, je v jižní části areálu mezi navrženou zástavbou a stávající historickou budovou stále jako územní rezerva ponechán koridor, který umožňuje vedení trasy i umístění stanice metra.




Nejčtenější

Okamura vyhrál spor s úřady o tubusový dům. Bagry se už zakously do Břevnova

Model tubusů, který ukazuje, jak by mohl dům Tomia Okamury vypadat.

Předseda SPD Tomio Okamura si na pražském Břevnově staví netradiční bydlení. Bude žít ve více než desítce válcových...

Nečekejme, až bolševici opět převezmou moc, demonstrovali lidé na Václaváku

Na Václavském náměstí v Praze se 25. února konala demonstrace za svobodu,...

Stovky lidí se hodinu po nedělním poledni shromáždily na pražském Václavském náměstí pod pomníkem patrona Čech a...



Muž spadl z druhého patra nákupního centra v Praze, v nemocnici zemřel

V obchodním centru Flora v Praze spadl muž z dvanáctimetrové výšky, záchranáři...

Pražští záchranáři v pátek večer oživovali mladého muže, který bez cizího zavinění spadl z druhého patra v nákupním...

Sparta - Liberec 2:0, góly v úvodu i závěru, obstaraly je posily

SOUBOJ PŘED BRANKOU. Sparťanský útočník Václav Kadlec se tlačil za míčem, před...

Sparťanští fotbalisté vstoupili do jarní části vítězstvím, ale také nepříliš přesvědčivým výkonem. V 17. kole první...

Miliardář Vítek má povolení pro novou čtvrť v místě bývalé Pragovky

V areálu bývalé pražské Pragovky má vyrůst obytný soubor o šestnácti bytových...

Přes tisíc nových bytů má v následujících deseti letech vyrůst v areálu bývalé Pragovky v pražských čtvrtích Záběhlice...

Další z rubriky

Muzeum vozů Praga je na prodej, sbírku aut chce koupit Praha

Třetí největší sbírku vozů Praga na světě můžete obdivovat ve Zbuzanech u Prahy.

Pražský magistrát chce zachránit vzpomínku na kdysi slavnou automobilovou značku úzce spojenou s hlavním městem. Chtěl...

Lovec železa našel ve Vltavě granát, policie uzavřela Vyšehradský tunel

Policie uzavřela pro veškerou dopravy Vyšehradský tunel (25. února 2017).

Policie v neděli dopoledne uzavřela provoz v pražském Vyšehradském tunelu. Důvodem byl dělostřelecký granát, který...

Nový val zkrotí Botič, přehrada posiluje bezpečnostní prvky

Přívalový déšť rozvodnil také potok Botič. Hydrometeorologové vyhlásili...

Nejvýznamnější pražské vodní dílo, hostivařskou nádrž, čeká podstatné zvýšení ochranných prvků. Sníží se tak rizika,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz