Linka 319 končí v Hostouni a lidé se tak nedostanou do Jenče na vlak do Prahy

Linka 319 končí v Hostouni a lidé se tak nedostanou do Jenče na vlak do Prahy | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Zkrácení linky 319 prodloužilo lidem cestu do Prahy za prací

  • 12
Prosincové změny v jízdních řádech autobusů komplikují na některých místech Středočeského kraje lidem dojíždění do Prahy. Týká se to například obcí Hostouň a Dobrovíz na Kladensku. Linka 319 totiž nově končí v Hostouni a lidé se tak nedostanou do Jenče na vlak do Prahy.

Od 11. prosince jezdí autobusová linka 319 z letiště Ruzyně už jen do Hostouně, kde končí.

"Jezdím každý den do práce do Prahy na Žižkov a po změnách se mi jízda prodloužila o více než třicet minut, navíc s více přestupy," vysvětlila Marcela Malinová z Hostouně.

Proti změnám chystá petici. Podle ní se to jen v jejich obci týká asi dvaceti lidí, kteří jezdí do Prahy pravidelně, a mnoha dalších, kteří autobus využívali občas.

Provoz linky 319 dotovalo z velké části, konkrétně čtyřmi miliony korun ročně, Řízení letového provozu. Zajišťovalo tak dopravu svých zaměstnanců do vysílacího střediska v Jenči.

Na provoz linky však už nadále přispívat nechce. Podle mluvčího Řízení letového provozu Richarda Klímy linku jejich zaměstnanci téměř nevyužívali.

Obcím tedy nezbývá, než spoj zaplatit, na což nemají, nebo získat peníze jinde.

Linka patří do systému Pražské integrované dopravy. "Praha nemůže platit dopravu na cizím území. To by měl řešit Středočeský kraj," tvrdí Filip Drápal, mluvčí ROPID, který organizuje pražskou integrovanou dopravu.

Podle Markéty Vítkové z tiskového oddělení Středočeského kraje nemají k tomuto problému dostatek informací, ale hodlají se jím v novém roce zabývat.

Obce nemají peníze

Obce Hostouň a Dobrovíz na opětovné prodloužení linky nemají finance. "Obec na tuto linku přispívala 103 tisíci korun ze svého rozpočtu. Pokud bychom chtěli linku udržet, museli bychom příspěvek navýšit zhruba na půl milionu," vypočetl starosta Hostouně Antonín Jiras.

Do obcí zajíždí kladenská linka A26, ta však jezdí jen párkrát za den a nevztahuje se na ni legitimace Pražské integrované dopravy ani její pásma.

"Na rozdíl od linky 319 nemá tahle linka v povinnosti čekat na vlakový přípoj, čímž se stává vzhledem k častým zpožděním vlaků dost nespolehlivou. Situace je velmi nepříjemná. Místo toho, aby se lidem cestování usnadnilo a aby jezdili méně auty na této zvlášť vytížené trase Kladno - Praha a více využívali hromadnou dopravu, tento krok jde přesně proti nim," zhodnotila situaci Hana Zoubková z Hostouně, která také denně jezdí za prací do Prahy.

Nyní jezdí do práce buď přes Zličín, kam se musí dostat autem, nebo musí několikrát přestupovat, což jí zabere o 40 minut více času.

V obci Dobrovíz je situace podobná. "Spousta lidí dělá v Praze na směny, takže i ti se potřebují dostat domů třeba večer. Současná situace nevyhovuje," konstatoval starosta Dobrovíze Martin Šafr.