Jedna z páteřních linek, autobus 125, již jezdí po Jižní spojce z Hájů ke Smíchovskému nádraží.

Jedna z páteřních linek, autobus 125, již jezdí po Jižní spojce z Hájů ke Smíchovskému nádraží. | foto: Radek Cihla, MAFRA

Víc přestupů, méně souběžných spojů. Praha chystá velké změny v MHD

  • 52
Společnost Ropid, která plánuje veřejnou dopravu v Praze, chystá společně s městem rozsáhlé změny v systému MHD. Měl by být postaven na často jezdících páteřních linkách, zruší se spoje se souběžnou trasou. Někteří cestující tak budou muset častěji přestupovat. Ropid očekává úsporu 406 milionů korun.

Změny se mají podle Ropidu týkat tramvají a autobusů. V provozu metra a příměstských vlaků se zatím nic měnit nebude. Změny by měly být schváleny do konce června. Nová, takzvaná metropolitní síť by měla být spuštěna od 1. září.

V novém systému veřejné dopravy bude fungovat v rámci tramvajové dopravy pět páteřních linek, čtyři páteřní svazky linek. Celkem by pak mělo jezdit 21 denních spojů. Páteřní tramvaje (už dnes tak fungují linky 9 či 22) budou mít interval čtyři minuty, ve stejném intervalu pojedou ve špičce linky zařazené v páteřním svazku. Ostatní budou jezdit ve špičce po osmi minutách.

Hromadné rušení tramvajových linek prý nehrozí. V případě souběhu tramvaje s autobusem chce Ropid naopak většinou preferovat tramvaje, na něž si cestující z autobusů přestoupí. Právě souběh linek je jedním z důvodů rušení spojů.

Další páteřní linky vzniknou i v síti autobusů. Nyní jako páteřní fungují například 125, 195, 177 nebo 180. Důvodem jejich dalšího zavádění je podle Ropidu nerovnoměrné využití linek, nepřehledná síť a obtížná koordinace různých intervalů.

Výhodu páteřních linek spatřuje město a Ropid v tom, že svezou rychleji větší množství lidí a uleví vytíženým úsekům metra. Pražané jimi budou prý jezdit i přesto, že nebudou mít zastávku přímo před domem.

"Lidé si raději dojdou na zastávku pěšky dál, když ví, že spoj pojede a bude to rychlé," uvedl náměstek primátora Josef Nosek.

Ostatní autobusové linky budou tyto páteřní doplňovat nebo budou jezdit méně významnými směry.

Souběh tramvají a autobusů se Ropid chystá řešit kupříkladu na Plzeňské, kde už by neměla jezdit linka číslo 217, na Evropské zase bude mít autobus 218 kratší trasu a změny se chystají také na Švehlově v Praze 10, na Barrandově nebo v Kobylisích. Omezeny budou také autobusy v Uhříněvsi, kam jezdí vlaková linka S.