Až se metro na lince A rozjede do nové stanice Motol, budou se upravovat také jízdní řáda "nadzemní" MHD. | foto: Dan Materna, MAFRA

Cestující se děsí změn řádů, které přinese metro do Motola. Ropid mlží

  • 170
Linka metra A se příští rok prodlouží až do Motola, kde bude nová konečná stanice. Ve velkém se kvůli tomu změní jízdní řády. První návrhy, jak by měly jezdit autobusy, zatím cestující vystrašily.

Přestože podle společnosti Ropid, organizátora hromadné dopravy v Praze a okolí, je ještě brzy hovořit o konkrétních změnách, MF DNES se podařilo od důvěryhodného zdroje získat materiál, který už některé možné úpravy představuje.

Mluvčí Ropidu Filip Drápal popírá, že by šlo o oficiální návrh. "Dokumenty vidíme poprvé, ale nebráníme se těmito návrhy v některých otázkách inspirovat," řekl Drápal. Vzápětí připustil možnost, že některé uvedené změny mohou mít reálný základ v dřívějších úvahách o budoucnosti některých linek, které v Ropidu probíhaly.

Záhadný materiál

Podle materiálu, který má MF DNES k dispozici, se změna dotkne zhruba třiceti autobusových linek. Z toho devět by jich mělo být úplně zrušeno. Jedná se konkrétně o autobusy číslo 164, 167, 168, 214, 216, 218, 235, 249 a 253.

Podle druhého dokumentu, který se objevil na sociálních sítích, půjde také o devět linek. V něm však není uvedena linka 253, zato se tu mluví o zrušení autobusu číslo 201, který v současné době jezdí z Nádraží Holešovice do zastávky Bakovská.

Jedna z nejzásadnějších změn, kterou zmiňují oba dokumenty, se týká autobusu 191, který by nově jel z Modřan na Smíchovské nádraží a dále na Letiště Václava Havla.

Přestože se Ropid k materiálu nehlásí, na internetu se objevil další seznam změn a prakticky se shoduje s tím, který má redakce k dispozici. A mezi Pražany vyvolal napětí.

Nejen cestující, ale také radnice městských částí mají obavy, zda Ropid své plány netají.

"Rádi bychom se podíleli na přípravě schématu návazné povrchové dopravy, aby nedošlo k obdobné situaci, jako v září roku 2012, kdy prakticky nebyl již dán prostor pro prosazení nějakých korekcí," vysvětlil mluvčí šesté městské části Adam Halmoši.

Některé městské části by mohly mít problém

Přestože oficiální materiál ještě městské části od Ropidu nedostaly, už nyní se ohradily proti některým změnám, o kterých se proslýchá.

"Musíme odmítnout jakékoli další změny, které by se naší městské části negativně dotkly. Jde mimo jiné o možné oslabení autobusových linek v oblasti Velké Ohrady nebo o změnu a zkrácení trasy linky číslo 174, která pro nás představuje páteřní linku a obyvatelům slouží k přímému spojení s motolskou nemocnicí nebo s územím Prahy 6," reagoval mluvčí Prahy 13 Samuel Truschka.

Problém se změnou by měla také Praha 5. "Podle dokumentu by přišli obyvatelé Jinonic o přímou linku na Smíchov, což se nám jeví jako nešťastné," říká starosta Prahy 5 Miroslav Zelený.

Pokud by se naplnila vize neoficiálních návrhů změn, pak by se hned několika linkám prodloužila trasa. Například autobus číslo 118, který jezdí ze Spořilova na Smíchov, by nově vyjížděl ze Strašnické, následně se napojil na původní trasu a ze Smíchova pokračoval až do zastávky Nemocnice Na Homolce.

Déle by jela také linka 191. Ta nyní převáží cestující ze zastávky Na Knížecí do Petřin. Nově by se spojila s linkou 253 a vyjížděla už z Modřan. Konečnou by měla na letišti Václava Havla.

Změní se také příměstské linky

Zda se tak nakonec opravdu stane, zatím ví pouze Ropid a jisté je tak pouze jedno: omezovat se budou především linky, které by jezdily v souběhu s metrem.

Podle vedení metropole je ale ještě brzy hovořit o konkrétních změnách a zmíněné materiály zatím lidé nemají brát vážně.

"Ropid v současné době vyhodnocuje přepravní průzkumy vytíženosti autobusů, chystá obdobný průzkum u tramvajových linek, oba budou podkladem pro následné řešení povrchové dopravy," říká mluvčí města Jakub Stadler.

Podobně mluví zástupci Dopravního podniku. "Celý proces je v samém počátku," potvrdil mluvčí podniku Jiří Štábl.

Podle Ropidu je nutné vyřešit, jak se změní příměstská doprava poté, co se rozjede metro na Motol.

"Souběžně probíhají jednání o sloučení dopravních systémů Prahy a Středočeského kraje, což by mohlo mít na výsledek také vliv," dodává Drápal s tím, že oficiální materiál by mohl být hotov v polovině roku.

Do nových stanic metra už vedou koleje:

31. ledna 2014