Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stavba metra D nabere asi tříleté zpoždění. Ve hře je i vyvlastňování

  17:26aktualizováno  17:26
Výstavba metra D nabere proti poslednímu předpokladu dvou až tříleté zpoždění. Práce by mohly začít až v roce 2020. Stavbu blokují neúspěšné výkupy pozemků, Praha bude možná muset přistoupit k vyvlastňování. Opoziční zastupitelé to považují za neúspěch.

Vizualizace navrhovaných stanic metra D | foto: Metroprojekt

Pražský magistrát v červenci na 18 měsíců přerušil stavební řízení týkající se stavby metra D do Písnice (více najdete zde). Důvodem jsou právě váznoucí výkupy pozemků potřebných pro stavbu.

„Považuji za úspěch už jen to, že jsme o stavební povolení požádali,“ řekl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). „Příprava stavby postupuje sice pomalu, ale postupuje,“ doplnil.

Vizualizace navrhovaných stanic metra D

Vizualizace navrhovaných stanic metra D

K vyvlastňování pozemků chce Praha přistoupit jen v krajním případě. Šlo by prý o krátkodobá vyvlastnění po dobu stavby.

„Je to tvrdé a v Česku ne příliš oblíbené, ale pokud nám nic jiného nezbude, touto cestou se vydáme,“ řekl Dolínek.

Problém je podle něj s výkupem pozemků kolem Písnice a Thomayerovy nemocnice, které vlastní sedm majitelů. Pro vybudování metra D je nutný výkup asi 800 pozemků. Město jich podle Dolínka zatím získalo desítky.

Opozice přípravy za úspěšné nepovažuje

„Dvou až tříleté zpoždění není možné považovat za úspěch. Zdá se, že s tímto týmem koaličních odborníků nebude metro D nikdy,“ reagoval opoziční zastupitel Jiří Nouza (TOP 09). S kritikou se připojila i ODS, podle které není možné termín zahájení provozu v roce 2022 stihnout.

Trasa a náklady

Trasa metra D povede z Náměstí Míru do Písnice. Jako první se začne stavět část z Pankráce do stanice Depo Písnice, poté přijde na řadu etapa z Pankráce na Náměstí Míru. Dohromady jde o deset nových stanic. Na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče.

Projektanti náklady předběžně odhadují na zhruba 50 miliard korun. Nové stanice metra A do Motola, které byly otevřené loni, stály zhruba 20 miliard korun.

„V roce 2014 si ČSSD udělala z dostavby metra D jedno z hlavních témat. Dokonce v rámci kampaně postavili makety budoucích zastávek a slibovali otevření co nejdříve. Ale zůstalo jen u slibů,“ řekl předseda pražské ODS Filip Humplík.

„Když jsem přišel do své funkce, dostal jsem projekt metra D v neutěšeném stavu. Nebyly na to našetřeny žádné peníze, existoval seznam pozemků, ale nic nebylo dokoupeno,“ brání se Dolínek.

„Výkup pozemků se rozdělil mezi Dopravní podnik a Hlavní město a navzájem si vypomáhají. Jsme si vědomi, že řada pozemků je třeba zakoupit větší, než je pro stavbu nutné. V tom případě je ideální, aby pozemek koupilo město a zbytek parcely využilo ke komerčním účelům,“ vysvětlil náměstek pro dopravu.

Popsal také, proč město nevypsalo architektonickou soutěž na stanice metra mezi Pankrácí a Písnicí. I za to totiž v minulosti čelilo kritice.

„Důvod je ten, že v červnu končilo uzemní rozhodnutí a museli jsme zažádat o stavební povolení. V tu dobu nemůžeme zasahovat do projektu. Nicméně existuje dohoda mezi mnou a paní Kolínskou (zastupitelka Petra Kolínská z Trojkoalice/SZ, pozn. red.), že na každou navrženou stanici proběhne individuální výtvarná soutež,“ doplnil Dolínek.

Podívejte se, jak by mohla vypadat trasa metra D:

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Muž, který při předjíždění zabil ženu, byl opilý. Hoch zůstává v nemocnici

Řidič, který na začátku října u Nelahozevsi při předjíždění zabil ženu a zranil dvě její děti, řídil opilý. Potvrdily to toxikologické testy. Muž den po nehodě...  celý článek

Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy připravil webovou aplikaci, která...
Kudy k pražským volebním urnám? Dovede vás webová aplikace

V hlavním městě žije podle údajů z roku 2015 1,259 milionů lidí. Z toho plyne i značný počet volebních místností a okrsků. Aplikace, kterou připravil Institut...  celý článek

Vnuk malíře Alfonse Muchy John u Obvodního soudu pro Prahu 1, který začal řešit...
Slovanská epopej zůstává Praze, John Mucha se žalobou neuspěl

Slovanská epopej patří Praze, potvrdil verdiktem městský soud. Vnuk autora, John Mucha, tak neuspěl ve sporu s pražským magistrátem o vlastnictví legendárních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.