Když se mění jízdní řády, Pražané se zpravidla postaví na odpor. „Proč musíte zasahovat do něčeho, co funguje? To musíte vykazovat nějakou činnost i za cenu toho, že MHD v Praze zhoršíte?“ ptal se čtenář Václav Pavelek.
Martin Šubrt namítl, že se Ropidu sešlo už tolik podnětů od cestujících a městských částí, že je větší zásah do sítě MHD nezbytný. „Neumíme to řešit bez širšího návrhu změn, protože každá jednotlivá změna má závažný dopad na jízdní řády a provoz ve zbytku sítě,“ vysvětlil.
Ujistil, že spojů neubude. „V ulicích by mělo jezdit stejně tramvají. Pokud ke změnám dojde, tak v souvislosti se změnou všech jízdních řádů 1. 7. nebo 1. 9. tak, aby nebylo nutné vynakládat zbytečné prostředky na tisk jízdních řádů.“
Čtenář Leoš Linka připomněl poslední velkou „revoluci“ v MHD v září 2012, která se setkala se silnou kritikou. „Určitě nebylo všechno špatně, řada změn - třeba linky 118 či 125 - je městskými částmi kvitována. Ale to neznamená, že není možné pracovat na odstranění problémů,“ uvedl Šubrt.
Odpovědi Martina Šubrta z Ropidu čtěte zde |
Ropid nechce opakovat chyby z roku 2012 a tentokrát volí jiný postup. Zeptá se cestujících, co by sami změnili, jejich připomínky do připravovaných úprav zapracuje a pak teprve bude o novinkách v MHD rozhodovat.
„Na osmdesáti zastávkách se v těchto dnech postupně objeví řada otázek, kterými chceme vyzvat cestující ke spolupráci na přípravě změn,“ oznámil ve středu náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek. Do jaké míry budou mít cestující skutečně vliv na změny, není jisté.
Ropid pracuje na třech návrzích možných změn v rámci tramvajových linek.
„První návrh - konzervativní - bude obsahovat řešení základních problémů, které se v tramvajové síti vyskytují. Rozsah změn v tomto návrhu nebude velký,“ popsal ředitel Ropidu Petr Tomčík.
Druhý by zamíchal s čísly linek výrazněji. Takzvaný „návrh příležitostí“ počítá se zaváděním zcela nových spojů. Jeden takový, staronový, by mohl brázdit koleje mezi Strašnicemi a Palmovkou, jako před pár lety zrušená linka 19.
Třetí varianta je nejradikálnější. Jedná se o takzvaný vídeňský model. Podle něj by ubylo linek, množství tramvají by však zůstalo stejné. Po metropoli by se však pohybovaly výhradně takzvané páteřní linky, které jezdí na nejvytíženějších trasách, a tudíž převážejí největší množství cestujících.
„Nevzdáváme ani nepreferujeme žádnou variantu,“ ubezpečil Martin Šubrt. „Sbíráme dost podnětů a budeme předkládat možná řešení. Řada podnětů jde vyřešit snadno, řada složitěji, některé jen v tom vídeňském stylu. Vnímáme ale velmi jasně, že Pražané nepreferují rozsáhlé změny, které by výrazně měnily jejich každodenní cesty,“ podotkl.