Millesimovský palác v Panské 8, jehož dvorní trakt nedávno začali rozebírat...

Millesimovský palác v Panské 8, jehož dvorní trakt nedávno začali rozebírat dělníci. Bourá se už i za vedlejším objektem s číslem popisným 10 (žlutá fasáda). | foto: VitVit CC-BY-SACreative Commons

U Václaváku začali bourat ručně. Suti bude pro šestnáct set náklaďáků

  • 29
Dělníci rozebírají první objekty ve vnitrobloku mezi Václavským náměstím v Praze a ulicemi Panská, Jindřišská a Na Příkopě. Zatím pracují rukama, následně nastoupí stroje a po nich archeologové. Zbouráno má být do konce roku, kvůli odvozu suti zhoustne od dubna v okolí bloku provoz.

První práce, během nichž dělníci ve vnitrobloku zbourají bývalé průmyslové budovy a přístavky napojené na pět domů stojících čelem do ulic, aby na jejich místě následně mohl vzniknout multifunkční komplex za 10 miliard, začaly v lednu (psali jsme o tom zde).

Stavební firma už bourá za Millesimovským palácem, jinak také domem U Tří červených hvězd z 19. století v Panské ulici i za sousedním rohovým objektem, jak iDNES.cz potvrdil vedoucí projektu Pavel Svítil ze skupiny Crestyl.

Ulice Panská bude v úseku mezi ulicemi V Cípu a Jindřišská obousměrná.

Ulice Panská bude v úseku mezi ulicemi V Cípu a Jindřišská obousměrná.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

„V současné době začínáme bourat dvorní trakt objektů Panská 8 a 10. Nejprve ručně, až následně za pomocí techniky. Kvůli minimalizaci dopadů na okolní prostředí jsme na základě dodatečných požadavků památkářů částečně změnili technologii bouracích prací ze strojní na ruční,“ řekl iDNES.cz.

Těžká technika bude do vnitrobloku zajíždět ulicemi V Cípu, Jindřišská a Panská, přičemž poslední ze jmenovaných bude v krátkém úseku mezi dalšími dvěma dočasně obousměrná. Počítá se také s dočasným zánikem několika parkovacích míst.

Kolik aut denně? Úřad zatím neví

Nájemníci prostor v Millesimovském paláci se v uplynulých týdnech z velké části stěhovali jinam. V ulici V Cípu ke konci února kvůli demolici zavřela staročeská restaurace. Obyvatelé a pracovníci firem v přilehlých domech dostali na okna směrem do vnitrobloku plachty a musí v blízké době počítat s vyšším hlukem i prašností.

„Je to mírně nepříjemné, pociťujeme zvýšený hluk z bourání i z toho, jak sem zajíždějí nákladní auta,“ připustila pracovnice investiční firmy se sídlem v domě v Panské ulici, v jehož dvorním traktu se aktuálně bourá.

Hlavní nárůst dopravy přitom teprve přijde. Kolik náklaďáků se stavebním odpadem a v jakých intervalech se bude ulicemi Nového Města v následujících měsících proplétat, dopravní odbor městské části zatím přesně neví. Dle vyjádření společnost však bude nutné odvézt přibližně 32 tisíc tun suti, což je zhruba 1 600 plně naložených nákladních aut.

„V současnosti jsou povoleny menší zábory v ulici V Cípu v souvislosti s odpojováním inženýrských sítí. O odvoz materiálu bylo požádáno s termínem od dubna do prosince tohoto roku. Žádost však není úplná a bude ji třeba ještě doplnit. Jednou ze zásadních otázek pro její řádné posouzení bude právě intenzita staveništní dopravy,“ řekla za dopravní odbor mluvčí Prahy 1 Veronika Blažková.

Bourání má skončit v prosinci

Kompletní harmonogram postupu prací společnost úřadu nepředložila, ze zákona takovou povinnost ani nemá, protože i poté, co úřad vydá takzvané dopravně-inženýrské rozhodnutí, ještě může plán upravovat.

„Stavebníkovi dále nic nebrání v tom rozdělit práce na etapy, které na sebe navazují nebo jsou mezi nimi prodlevy, například z důvodů provádění etap různými specializovanými dodavateli,“ doplnila mluvčí s tím, že postup prací včetně dopadu na silnice pracovníci oboru vždy kontrolují.

Podle Svítila společnost po jednáních s majiteli sousedních domů některé činnosti ještě přečasovala, aby je bourání obtěžovalo co nejméně.

„Práce jsou úmyslně naplánovány po etapách na delší dobu, aby byly co nejvíce rozloženy a dopad na prostředí i dopravu tak byl co nejmenší a v souladu s hygienickými předpisy. Dokončení prací očekáváme do konce roku 2016, kdy na vše postupně naváže archeologický průzkum,“ doplnil pro iDNES.cz Svítil.

Chystaná stavba multifunkčního komplexu Savarin s obchody, kancelářemi, kavárnami i prostory pro odpočinek ve vnitrobloku za starými fasádami má vzniknout na 16 tisících metrech čtverečních pozemků, z nichž velká část jsou prostory bývalého tiskárenského komplexu.

Zamýšlená budoucí podoba vnitrobloku u Václavského náměstí. Projekt Savarin zahrnuje celkem 16 tisíc metrů čtverečních pozemků. Na vizualizaci je obnovená budova historické jízdárny.