Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bytové domy na žižkovském nádraží budou nižší, vedle vznikne park

  19:00aktualizováno  19:00
Na žižkovském nákladovém nádraží chce Central Group postavit už v roce 2019 dva a půl tisíce nových bytů. Oproti předchozím plánům byla snížena výška budov a z návrhu zmizelo obchodní centrum. Magistrátu vadí, že investor nečeká na územní studii.

Na žižkovském nákladovém nádraží chce Central Group stavět byty už v roce 2019 (20.10.2016) | foto: Jakub Cigler Architekti

Na jednom z nejlukrativnějších pražských brownfieldů má vzniknout rezidenční čtvrť. Společnost Central Group, která letos v létě koupila severní část Nákladového nádraží Žižkov od britského developera Discovery Group, v úterý představila, jak plánuje nevyužívané nádraží zastavět.

Na stavebním pozemku o rozloze 128 tisíc metrů čtverečních by mělo vyrůst zhruba dva a půl tisíce nových bytů. Podobu bytovým domům dá autor projektu architekt Jakub Cigler. Zapojit by se ale měli i další architekti.

„Chceme, aby tady vznikla různorodá městská čtvrť,“ říká předseda představenstva společnosti Central Group Dušan Kunovský. Proto bude developer stavět bytové domy do bloků, které mají připomínat klasickou zástavbu Vinohrad a Žižkova. Veřejný prostor mezi domy má zaplnit například zeleň.

„Aby se ze čtvrti nestalo jen místo k přespávání, budou v přízemí domů restaurace, obchody a kavárny,“ slibuje Kunovský. Projekt počítá také s velkým parkem podél Malešické ulice.

„Investor práci komplikuje“

Podle původních plánů mělo na severní části bývalého nádraží vyrůst velké nákupní centrum s administrativními budovami. Takový záměr byl ale dlouhodobě kritizován. Například proto, že by centrum přineslo obrovskou dopravní zátěž.

„To, že tam chce developer stavět bytové domy, vítám. Je ale potřeba, aby byla zástavba citlivá k historické budově nádraží,“ říká architekt Zdeněk Lukeš. Historická budova je totiž památkově chráněná a v budoucnu by mohla sloužit potřebám ministerstva kultury, které by v ní vytvořilo kulturní centrum.

Fotogalerie

Oproti plánům předchozího investora se výrazně snížila i výška jednotlivých domů. „Většinou půjde o šestipodlažní domy, které doplní několik maximálně dvanáctipatrových dominant. Nemáme ambici vytvářet nějaký Manhattan,“ popisuje architekt Cigler. Další výraznou budovou hodlá investor doplnit Basilejské náměstí, které těsně sousedí s areálem nádraží.

Projekt dopředu počítá i s případnou tramvajovou tratí, po které by mohly pokračovat tramvaje přijíždějící Olšanskou ulicí. Mluví se buď o možnosti, že by koleje procházely středem nádraží, nebo vedly kolem něj. Zatím není jisté, která z variant nakonec zvítězí. „Od počátku to koncipujeme tak, že bude možné zvolit i variantu, kdy by tramvaje projížděly mezi našimi pozemky a nádražní budovou,“ vysvětluje Kunovský.

Magistrát chce počkat na studii

Plány společnosti Central Group však komplikují záměr magistrátu, který chce pomocí urbanistické studie nejprve určit, jak má nádraží vypadat jako celek, tedy to, kde budou parky a kudy povedou hlavní třídy nebo ulice (více zde).

„Investor, místo aby jednal s hlavním městem a ostatními partnery, si podepsal separátní dohodu s Prahou 3 a celou práci výrazně komplikuje,“ upozorňuje náměstkyně primátorky Petra Kolínská (SZ). Spolupráci metropole přitom bude podle náměstkyně Central Group ještě potřebovat. „Bude nutné vydat změnu územního rozhodnutí a na části pozemků odstranit stavební uzávěru,“ vysvětluje Kolínská.

Podle šéfa Central Group Dušana Kunovského by ale urbanistická studie odložila stavbu o dalších několik let, protože by ji brzdilo vyjednávání s majiteli ostatních pozemků v areálu bývalého nádraží. Součástí dohody s Prahou 3 je také příslib vybudování mateřské školy s vlastní zahradou.

Výstavbu, která bude rozdělena do několika etap, chce Central Group zahájit v roce 2019. Jako první se začnou stavět domy v okolí Basilejského náměstí a Želivského ulice. „Tam plánujeme menší metropolitní byty. Směrem k parku pak budou byty větší,“ dodává Kunovský. Celkovou výši investic odhaduje na devět miliard korun.







Hlavní zprávy

BMW X3 xDrive20d 2011 ·...
BMW X3 xDrive20d 2011 ·...

r.v. 2011, naj. 65 931 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.