Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Svezli jsme se novou tramvají. Lidé chválí hlavně sedačky a wi-fi

  18:35aktualizováno  18:35
Nové sedačky a bezplatné připojení k internetu. To jsou věci, které zatím cestující nejvíc oceňují na nové tramvaji v pražských ulicích. Vylepšenou tramvají Škoda 15T ForCity se svezl také štáb iDNES.cz.

Zdá se, že nová tramvaj Škoda 15T ForCity Alfa zatím sklízí jen chválu. První cestující svezla v úterý, někteří přiznali, že na ni vysloveně čekali.

„Přečetli jsme si, že v úterý měla jet na lince 18. Tak jsme ji celé odpoledne naháněli, ale nepovedlo se. Až dnes. Slíbila jsem vnoučkovi, že se svezeme, takže jedeme,“ usmívala se jedna z cestujících.

Fotogalerie

Na nové tramvaji ocenila především design sedaček, který se jí velmi zamlouvá.

„Neklouzají, tím pádem z nich nepadáme,“ dodala. Nebyla sama. „Sedačky jsou super, člověk z nich při rozjezdu tramvaje nesklouzne,“ přidal se mladý muž.

Umělohmotné sedačky si přitom v anketě dopravního podniku zvolili sami cestující (o anketě jsme psali zde).

Jeho kamarád ocenil, že se ve voze mohou bezplatně pomocí wi-fi připojit na internet.

„Wi-fi je pro mě důležitá, takže je to určitě přínos,“ řekl reportérce iDNES.cz.

Vůz je také vybaven klimatizací. Tu lidé zatím příliš nevnímali. „Je to určitě příjemná věc, uvidíme ve vedrech,“ přidala se jedna z žen.

Nových tramvají bude víc než sto

Vylepšený vůz Škoda 15T ForCity představil dopravní podnik v pondělí (psali jsme zde). Je první z řady tramvají, které postupně obmění vozový park.

Starší vozy Prahu opustí. Některé vycestují za hranice, jiné půjdou do šrotu.

Alfa na první pohled vypadá takřka stejně jako původní Škoda 15T ForCity, už při pohledu zvenčí je však možné pozorovat rozdíly. Alfa je totiž jinak zbarvená, čelní část vozu je částečně žlutá a šedou barvu na mnoha místech nahradila bílá.

„V tuto chvíli máme čtyři tyto tramvaje. Celkem jich do roku 2018 bude 125,“ řekl MF DNES ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš a dodal, že v průběhu letošního roku postupně vyjede na koleje třicet dva tramvají ForCity Alfa v hodnotě jedné miliardy a sta milionů korun.

Většinu z nich na rozdíl od první soupravy, která je označena číslem 18, dopravní podnik nasadí na páteřní linku 9 a další spoje jezdící do Řep a na Barrandov.

Jak budou nové tramvaje v ulicích metropole přibývat, chce se dopravní podnik začít zbavovat těch starších.

„Předpokládáme, že nové vozy typu ForCity Alfa budou nahrazovat ty starší, především pak starší tramvaje typu T3 a také T6, které jsou drahé na provoz,“ vysvětluje Ďuriš. Podle něj se dopravní podnik snaží některé starší soupravy prodat už nyní, a to hlavně do zemí bývalého Sovětského svazu. Obchody však komplikuje situace na Ukrajině. Některé tramvaje dopravní podnik rovnou likviduje a k prodeji je ani nenabízí.

Přestože se dopravce zbavuje starých vozů, neznamená to, že během několika následujících let v Praze zbudou jen moderní 15T ForCity.

„V některých zahraničních městech se naschvál nechávají na některých linkách jezdit starší typy tramvají. Dovedu si představit, že by například takto mohly jezdit klasické tramvaje T3 na lince číslo 22, která jezdí centrem města,“ říká radní pro dopravu Petr Dolínek.

S ním souhlasí i Ďuriš, podle kterého se soupravy Tatra T3 staly jedním ze symbolů Prahy.

Alfa vyjde na méně peněz

V současné době v Praze jezdí přibližně 125 tramvají typu ForCity. Do tří let jich bude dvakrát tolik. Druhou polovinu budou tvořit právě vylepšené alfy. Celkem dopravní podnik za 250 souprav zaplatí 19 miliard korun. Splácet musí víc než 1,5 miliardy ročně, a to až do roku 2022.

Nové typy tramvají Alfa by však měly pražskému dopravci ušetřit peníze, především díky technickým změnám.

Čelní část například nově tvoří menší počet dílů. Díky tomu se zjednoduší nejen údržba, ale v případě nehody nebude výměna dílů tak nákladná. Upravena byla také mechanická brzda, díky čemuž bude tramvaj při brzdění tišší.

Tramvaje, které vozí cestující po Praze:

Tatra T3

Tatra T3

Tatra T3 Dnes nejstarší typ tramvají v Praze. První se začaly vyrábět v polovině 60. let. Během následujících tří let jich většina zmizí z kolejí.

Tatra T6A5

Tatra T6A5

Tatra T6A5 Hojně využívaná tramvaj vyráběná v 90. letech. Její provoz je však velmi drahý, proto ji chce dopravní podnik začít z kolejí stahovat.

Tatra KT8D5R.N2P

Tatra KT8D5R.N2P

Tatra KT8D5R. N2P Jde o modernizovanou tramvaj typu Tatra KT8D5, která se vyráběla na přelomu 80. a 90. let. V Praze těchto souprav s harmonikou už příliš nejezdí.

Tramvaj Škoda 14T

Tramvaj Škoda 14T

Škoda 14T Tyto tramvaje začal dopravní podnik pořizovat v roce 2006. Loni však musel všechny soupravy odstavit kvůli poruchám na podvozku.

Aktuálně podnik opravil první tramvaj, která je v provozu. Dalších zhruba 50 se teprve chystá opravit.

Škoda 15T ForCity

Škoda 15T ForCity

Škoda 15T ForCity Dopravní podnik v roce 2005 nakoupil 250 těchto tramvají. Polovina tramvají bude typu Alfa.

Jakým typem tramvaje po Praze nejraději cestujete?

celkem hlasů: 2435

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 2. září 2015. Anketa je uzavřena.

Tatra T3 1429
Škoda 15T ForCity 783
Tatra KT8D5R.N2P 79
Tatra T6A5 78
Škoda 14T 66

Nová tramvaj byla slavnostně uvedena do provozu v pondělí 24. srpna:

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.