Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Růžová kola jdou na dračku, do bikesharingu se zapojilo už tři sta lidí

  13:01aktualizováno  13:01
Růžové bicykly, které si Pražané mohou od středy půjčit v ulicích hlavního města v rámci nového projektu bikesharingu, jdou z ruky do ruky. Ve středu zahájený projekt s názvem Rekola předběhl připravovaný systém bikesharingu, na němž aktuálně pracuje hlavní město.

Velký zájem o půjčení růžových kol v rámci pražského bikesharingu autory projektu překvapil | foto: Rekola

Do včerejška měl nový projekt bikesharingu v Praze 180 předregistrovaných uživatelů. Po 26 hodinách od svého spuštění ale číslo rapidně narostlo.

"Za necelý den se počet uživatelů zvedl na 320. Tento zájem nás šokoval a příjemně překvapil. Je to víc lidí, než jsme čekali," řekl iDNES.cz spoluautor projektu Filip Ježek.

Desítky růžových kol se v ulicích metropole objevily ve středu. Kdo chce, ten si může kterýkoliv z bicyklů půjčit.

Jak to funguje

Ve chvíli, kdy zájemce o Rekola zaplatí roční poplatek, dostane přístup ke speciální mobilní aplikaci. Její pomocí vyhledá, kde se nachází nejbližší kolo. Každé růžové kolo má na sobě umístěn speciální kód.

Tento kód pak registrovaný uživatel zadá do aplikace. Obratem mu dorazí kombinace čísel, díky které jednoduše odemkne zámek. Ve chvíli, kdy již kolo nepotřebuje, uzamkne je na vhodném místě a do aplikace uvede polohu kola.

Můžou stát ve stojanu nebo jsou zámkem připevněné k zábradlí či třeba k lavičce.

Rozmístěno jich je zatím celkem 35 a autoři projektu počítají, že do budoucna jich ještě přibude.

"Kola budeme nasazovat podle potřeby tak, aby byla všechna využívána a nestála na místě," vysvětlil Ježek. Kvůli nečekanému zájmu brzy do ulic přistaví dalších 20 kousků, ve skladech pak mají připravené ještě čtyři desítky dalších, které čekají na servis.

Podle Ježka by finálně mohla být v ulicích metropole rozmístěna zhruba stovka jízdních kol.

Autoři projektu ale od začátku řeší drobné startovací chyby. "Bude třeba doladit sms zprávy, stejně tak mobilní aplikaci. Od včerejška lidem radíme, vysvětlujeme, odpovídáme na mejly," dodal Ježek. Zatím ale nejsou k dispozici data, kde si lidé kola nejčastěji půjčují, či jaké vzdálenosti překonávají.

Přestože se do projektu může zapojit každý, nestačí pouze přijít k libovolnému bicyklu, sednout na něj a odjet, kam se člověku zlíbí. Nejprve je třeba se zaregistrovat na stránkách www.rekola.cz a zaplatit roční poplatek ve výši tisíc korun.

Poté už si jen stačí stáhnout speciální aplikaci do mobilního telefonu, díky které lidé zapojení do projektu snadno zjistí, na kterém místě se nachází nejbližší dostupné kolo.

Oproti tradičním systémům bikesharingu, které fungují v některých evropských městech, Rekola neřeší stojany pro své bicykly. Kolo může člověk, který si je půjčí, nechat uzamčené na kterémkoli místě po Praze.

Kola však nesmějí být připoutaná k dopravním značkám. Nedávno představilo svou vizi o bikesharingu také vedení města. To chce mít po ulicích rozmístěno přibližně tisíc kol ve speciálních stojanech. (více čtěte zde)

Autoři: ,


Témata: Praha, Praha-město




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.