On-line rozhovor se zástupcem ředitele organizace ROPID Martinem Šubrtem

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 28. ledna 2016 do 11:30

OTÁZKA: dobry den , chtel bych se zeptat i za sve sousedi ( kteri ted nemaj cas na diskuzi protože jsou v praci) jak chcete upravovat tramvaje podle vídne zeby jezdily jen paterni linky? cestujici stim nic neziskaji akorat bude vic prestupu. spis byste se meli zajimat jak urychlit cestu max s jednim prestupem a u tramvaji vyuzit veskeri možnosti tratí na propojeni ruznych casti mesta. totez u autobusu. zda se nam totalne nerozumny useky kde jezdej v jednom useku tramvaje i autobusy pritom ti autobusy muzou jezdit v usecich kde nejsou koleje a vyuzivat jineho useku. bohate staci jeden prestup a ne ze na nekterich usecich mate 5 moznosti dostat se z bodu A do bodu B a na nekterich zadnou. diky za odpoved martin vališ
OTÁZKA: Ahoj Martine jak se plánuje interval linky 22 v trase BH - NH , ve všední dny Proč má linka 22 v oblasti a Strašnic o víkendech 15 - 20 minutové intervaly. díky Roman Eder
OTÁZKA: Hovoří se převážně o změnách v tramvajové dopravě. Mně by zajímalo, zda se nějak posunul projekt na vedení autobusové dopravy v tunelu Blanka a možnosti prodloužení některé ze stávajících linek či vytvoření zcela nové v ose Dejvická – Hradčanská – Bulovka – Kobylisy/Střížkov – Letňany. Je v tomto roce v plánu i dříve navrhované prodloužení linky 118? Matěj Černý
OTÁZKA: Dobrý den, často se setkávám s agresivními řidiči - převážně tramvají, kteří si vynucují svou přednost způsobem, který by u řidičů automobilů nejspíše končil odebráním řidičského průkazu. Sám jsem byl svědkem nehody, kdy mladá paní naprosto zřejmě začala najíždět na koleje - přinejmenším mne bylo jasné že pojede - avšak řidič tramvaje začal brzdit až když automobil neštastnice letěl vzduchem. Tramvaj má samozřejmě přednost i na přechodu, avšak i zde jsem byl několikrát svědkem naprosto nepřípustného vynucování přednosti např. v situaci kdy chodci prostě dál pokračovat nemohli a čekali na kolejích. Oblíbenou taktikou tramvajáků je také najíždět do křižovatky těsně k automobilům tak, aby řidič automobilu prostě do křižovatky vidět nemohl a tím pádem nemohl pokračovat v jízdě. Toho tramvaják následně využívá ke konstantnímu zvonění, které dále "napíná" situaci a opět jsem byl svědkem, kdy řidič vozu kvůli tomu v naprostém šoku velmi nebezpečně opouštěl křižovatku. Budou psychotesty? Petr Víska
OTÁZKA: Proč jsou nesmyslná ukončení linek na různých konečných? Například do Kobylis jede jen polovina spojů linky 17 (a do Modřan jen polovina trojek). Podle mě by bylo lepší mít na každé lince jen 2 konečné a "krátké spoje" číselně odlišit (například 27), aby hned z čísla bylo jasné, kam tramvaj jede. Takto je číslo linky de facto zbytečné, když stejně musíte studovat cílovou stanici. Jan Kučera
OTÁZKA: Bezpečnostní přestávky - má Sdružení dopravních podniků ČR vůbec přehled o jednotlivých městech a různé velikosti? Zdá se mi, že hlavní slovo mají v každém DP pouze odbory a vedení DP se jich bojí. Jinak by nepřijela ráno tramvaj z vozovny do obratiště, čekala tam 12 až 15 minut, protože čerpá bezpečnostní přestávku!!! Jirka
OTÁZKA: Dobrý den, mám průkazku Senior pro 50% slevu. Letos mi již bylo 65 let.Jakou průkazku, 65 - 70 let, pro jízdu zdarma,si mám obstarat, když za pár měsíců může být zase nějaká změna?Nemám trvalé bydliště v Praze. Děkuji za odpověď. Emil Emil
OTÁZKA: Dobrý den, nestačilo by pouze omezit provoz tramvají na Evropské a směrem na Petřiny, kde z důvodu prodloužení metra došlo k rapidnímu poklesu cestujících a posílit provoz tramvají v useku Národní - Karlovo náměstí- I.P.Pavlova, v oblasti Letné a Žižkova? Dále by mohl být omezen provoz tramvají v oblasti Dáblic a Nového Hloubětína, zde jsou soupravy linek 10 a 16 také málo využívany - navrhuji solo vozy. S přáním hezkého dne, Sedláček. Karel Sedláček
OTÁZKA: Dobrý den, plánují se změny v rozložení spojů zejména v autobusové dopravě konkrétně aby 2 linky které mají přibližně stejnou trasu nejeli v rozestupu 2 minut a potom 10 minut žádný spoj, místo toho aby jeli každá po 5 minutách, díky za odpověď Viktor
OTÁZKA: Dobrý den, ráda bych se vyjádřila k tramvajové dopravě. Současné linkové vedení mi naprosto nevyhovuje. Je strašně nepřehledné, a ani já, která jezdí tramvajemi v Praze několik desítek let, si nepamatuji linkové vedení. 8 let jsem žila ve Vídni a jejich systém jedné linky na každé větvi byl téměř dokonalý. Každý obyvatel Vídně si pamatoval linkové vedení a návštěvník se v jejich systému okamžitě zorientoval. Bydlím na Harfě a mnohem raději bych si přála posílení linky 8 přímo do centra na úkor další linky někam do Holešovic, která jezdí mnohem prázdnější. Když potřebuji na Letnou, nedělá mi problém přestoupit na Palmovce na jinou tramvaj, a to je mi prosím 72 let. Pevně věřím, že zvítězí zdravý rozum a nepodlehnete mediálnímu tlaku, který se snaží v lidech a ve Vídeňském modelu vzbudit nedůvěru. Moc Vám pane Šubrte držím palce a věřím, že vídeňský model prosadíte. S pozdravem Marie Altman Marie Altman
OTÁZKA: Proč redukujete počet linek? Jsem naopak pro, aby linek tramvají jezdilo co nejvíce, aby bylo více přímých spojení mezi různými částmi Prahy - je to ohleduplné vůči starým lidem (nebo maminkám s kočárky), kterým se špatně přestupuje. Klidně budu na přímou linku čekat déle, než aby mi každou chvíli jela tramvaj a já jsem musel přestupovat. Jan Kučera
OTÁZKA: Dobrý den, máme problém cestovat z Jinonic do Hostivice zpět příměstským vlakem. Vláček jezdí v nevhodných intervalech a bylo by úžasné, kdyby měl častější interval. V Jinonicích se v současné době zvyšuje počet pracovních míst výstavbou velkých adm. budov (např. Aviatika) a tím se zvyšuje i potřeba dojíždění do této oblasti. Pokud nechceme jezdit auty, je doprava ze směru Kladno, Hostivice atd. velmi nevyhovující. Odpolední vlak nezohledňuje konec pracovní doby, bylo by potřeba alespoň v odpoledních hodinách dopravu posílit nebo ideálně prodloužit až do Kladna. Děkuji za odpověď a zdravím. Z.V. Zdena
OTÁZKA: Dobrý den, jaký smysl pro cestující mají linky autobusů brázdnící celé město - např. linka 136 z jihu na sever, jejichž trasa trvá stejně jako cesta z Prahy do Teplic. A samozřejmě - díky dopravní situaci po cestě - nemohou nikdy dojždět včas (na konci své trasy, většinou jednou 2-3 autobusy za sebou a pak hodinu nic. Proč jsou trasy tak nesmyslně dlouhé? Víte o někom, kdo byl jen trasu z Jižního města do Kobylis přes hodinu atobusem? Jan Malenka
OTÁZKA: Dobrý den, plánuje se protažení tramvaje z Radlické do Jinonic? Případně větší využití vlaku jedoucího z Knížecí taktéž do Jinonic a dál? Děkuji. Dita
OTÁZKA: Spojení na Spořilov je nedostatečné zvláště sobotu a v neděli kdy nejezdí tr.č.6. Proč je zrušena když č.11 jezdí jenom jeden vůz i když častěji ale je zrušeno úplně spojení na střed Prahy. Zlatá č.24 která tu jezdila nedávno jako náhradní spoj!!!!! Miroslav Smutný
OTÁZKA: Zdravím, vrátí se 17 na konečnou Ďáblice? Bylo by zde lepší spojení s centrem tramvají. Petr K
OTÁZKA: Dobrý den, jak vypadá proces přípravy výstavby metra D, jaký úsek se bude stavět v první fázi nakonec, bude preferována varianta D jakožto samostatné linky (nikoliv větve C) a kdy dle Vašeho soukromého názoru začne jeho výstavba? Nejsou podle Vás příp. stávající problémy s výkupy pozemků pouze "tenečky" jenom kolem toho hlavního problému - a to je prostě ten, že aktuálně Magistrát na tuto stavbu není schopen zajistit finanční prostředky (ať už vlastní či z fondů EU)? Díky za Vaše odpovědi. JK Jan K.
OTÁZKA: Dobrý den. V poslední době mám pocit, že Ropid přichází se "zásadními" změnami tramvajových linek každý rok nebo dva - a cestujícím nezbývá než se vždy znova systém naučit. Když si zvykneme, opět je tu změna. Je to nutné? S tím souvisí moje druhá otázka: zachytila jsem někde příklad chystaných změn - tramvaj spojující Strašnice s Palmovkou. Tedy po několika letech Návrat tramvaje 19? Proč Ropid zavádí něco, co přes protesty cestujících usilovně rušil? A ještě dotaz na závěr: myslíte při plánování tras na starší a hendikepované cestující, školáky nebo matky s kočárkem, pro které je každý přestup stresem? (Mimochodem v tomto ohledu velmi Ropidu děkujeme za tramvaj č. 13 spojující bez přestupu Strašnice a Vinohrady a prosíme o její zachování.) Díky za odpovědi. Kirschnerová
OTÁZKA: Dobrý den, kdy bude na Hlávkově mostě v provozu zastávka tramvají? Ondřej
OTÁZKA: Pripada Vam normalni kazdou chvili menit linky? Martin
OTÁZKA: Dobrý den - ad Kladensko a integrace: Nesklouzly přípravy až moc do politické roviny? Vysvětlili jste ČSAD MHD Kladno, co může integrace přinést pozitivního? Mám pocit, že tam někdo chce nahánět jen politické body a to, že cestující platí Prahu a ještě Kladno (když by mohl ušetřit -ostatně si to pochvalují i lidi na Mělnicku), jaksi nevidí :( Mates
OTÁZKA: Dobrý den, měl bych připomínku na zrušení přípojů od R vlaků v Hostivici směr Knížecí. Pro cestující od Rakovníka je toto spojení v současnosti nepoužitelné, víte to? Pro Kladeňáky se také výrazně prodloužilo. Proto cestujících na Knížecí výrazně ubylo. Uvažuje se o změně? Petříček
OTÁZKA: Dobr den, je hezké že řešíte opět změny tramvajovch linek, ale neuvažujete o uvolnění přeplněných tramvajovch tras v centru propojením Muzea a Hlavního nádraží? Mimochodem, stále se hovoří o preferenci hromané dopravy, ale na koleje tramají je vháněno stále více aut díky placeným a parkovacím místům podél kolejí no a to že díky autobusům ve stanicích tramvají tramvaje musí čekat na vjezd do stanice tak na to asi nikdo nepomyslel, to žádné změny vedení linek asi nezlepší, že... děkuji za vaši reakci Láďa
OTÁZKA: Dobrý den, mám 2 otázky: 1) Vrátí se konečně linka č. 12 na nábřeží? 2) Je nějaká šance, že i Bohnice získají nějaký "tunlebus" na Hradčanskou. Děkuji Petr Provinský Petr Provinský
OTÁZKA: Dobrý den, je stále v plánu linka číslo 2 jedoucí z Hostivaře přes Holešovice na Petřiny? Petr
OTÁZKA: Mám otázku ohledně integrace Kladenska. V jaké fázi jednání se nacháží realizace? A je termín 1.7.2016 realní? A jinak vám přeji mnoho úspěchu ve vaší práci. Jan Richter
OTÁZKA: Dobrý den, systém metrolinek považuji obecně za dobrý, jenže v Praze obecně nejsou předpoklady pro dobré přestupování. Třeba Karlovo náměstí. Přesto nepovažujete za problém jednotný interval všech linek? Nebylo by efektivnější pro některé linky opustit interval 10/8 minut v prac. dny, jako to bylo dříve? Děkuji. Jindra Vošta
OTÁZKA: Dobrý deň, je nejaká nádej, že do Letňan začne chodiť každé metro? Napríklad po presune diaľkových autobusov (tam kam patria) na konečnú do Letňan? Michal Mečiar
OTÁZKA: Dobrý den, můžete mi prosím špitnout, kdo vymýšlí koncepci 14 metrolinek pro celou Prahu. Dle mého názoru je to poslední hřebíček do rakve pražským tramvajím. Já vím chyby se těžko přiznávají, proč se nevrátit ke krátkým napaječovým linkám, které by v pravidelnosti nazatěžoval průjezd centrem. No taky jsem si přečetl požadavky jednotlivých MČ, některé pochopím, některé ne. A poslední "metrosvazky" jsou skvělá věc, zejména, když člověk chvátá a potřebuje na Zlíchov nebo něco takového a letí jedny Košíře za sebou, že ? baron von Teufelfluss
OTÁZKA: Dobrý den, od kdy (pokud vůbec) bude tunelem Blanka jezdit autobusová linka z Kobylis na Hradčanskou? Děkuji. Karolína
OTÁZKA: Dobrý den, při snížení počtu tramvajových linek v Praze dle mě se zvýší podstatně délka přepravy v hlavně v okrajových časech, protože při intervalu 20 minut a ujetí návazné linky tzv. před nosem se docela cestující načeká. Když zrovna jeho směrem cesty jelo více linek, tak tak se doba přestupu snižuje na snesitelnější úroveň. Ono čekat večer a v zimě třeba 18 minut není nic moc. Nebose hodlá zavést snížení intervalu v okrajových časech z 20 třeba na 10 minut? Byla dělána nějaká analýza o kolik se průměrně zvýší cestovní doba přestupujícího cestujícího při snížení počtu linek? František Vaněk
OTÁZKA: Přibyly nové stanice metra? Nové tramvajové tratě? Ne, proč tedy projektujete neustálé změny něčeho, co funguje? Za chvíli člověk nebude moct vyjít z domu, aniž by si předtím na internetu zjistil jak a čím někam dojet... AlžbětinaPrknářová
OTÁZKA: Ahoj, jdeš s námi v půl na oběd k Sádlům? Martin Veverka
OTÁZKA: Podnět - donuťte DP aby konečně ŘÁDNĚ onačila vozy tramvajových linek tak,aby bylo jasně vidět ze všech stran na vzdálenost cca 50 m...tohle bývalo,už není - a je to škoda,kdybych tušil,co zrovna ujíždí,či přijíždí (kráčím zleva z pohledu řidiče)...DĚKUJI Pavel Sýkora
OTÁZKA: Zajímalo by mne kolik stála změna pražské hromadné dopravy k 1.září 2012, a,když z pohledu ROPIDu je potřeba nové zásadní změny (tzn minulá změna se nepovedla), kdo nese odpovědnost a kdo nahradí vzniklé škody. Každý neseme odpovědnost za svoji práci. Leoš Linka
OTÁZKA: Víte už náklady na přečíslování a přetrasovaní linek MHD? Zdraví Vás Tomáš Bouček Tomáš Bouček
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se Vás zeptat, jestli je ještě aktuální plán na prodloužení trasy autobusu 118 ze Smíchova do Dejvic? A případně obecněji plány vjezdu autobusů do "novych" tunelů. Děkuji. Michal
OTÁZKA: Dobry den, planuje sa predlzenie linky autobusu c. 118 na Andel, prip. az do Dejvic ako sa povodne zamyslalo? Lucia
OTÁZKA: Zdravím Martine chci se optat doufám že se chystá konečně nějaké posílený Vltavská-Letná?Protože linky 1 a 25 už prostě nestačí a hlavně ve špičkách se už pomalu nemůžu dostat do tramvaje. Petr Ptáčník
OTÁZKA: Dobrý den, otázka možná trochu mimo, ale stejně mi to nedá. Z jakého důvodu dochází ke změně čísla linky na trase? Konkrétně mluvím o tram. lince 14/24. Tato věc je velice matoucí, hlavně pro cizince či ostatní "nepražáky". Děkuji Petr Brém
OTÁZKA: Ahoj Martine, nosím u sebe takový "pološotoušský námět", tak proč ho nevyslovit třeba tady...neuvažuje se ve střednědobém časovém horizontu (je jasné, že železnice na to bohužel ještě nemá připravenou infrastrukturu, ale třeba by to šlo už teď) o prodloužení linky S41 do trasy Sedlec-Podbaba-Nádr.Holešovice-Libeň-Depo Hostivař-Zahradní Město-(Spořilov)-Kačerov-Krč-Braník/Radotín? Společně s polookružní expresní BUS linkou Chodov-Krč-Lihovar-Smíchovské Nádraží-Anděl-Vozovna StřešoviceHradčanská-Nádr.Holešovice by bylo dosaženo expresního okruhu, který by odlehčil přetíženému centra města? Lukáš Novák
OTÁZKA: Dobrý den, neuvažujete o zřízení společné zastávky autobusu 193 s tramvajemi na Vršovické ulici a umožnit tak pohodlný přestup z tramvají od Strašnic bez přebíhání u nádraží Vršovice, či dlouhé cesty na Bř.Synků? Myslíte při Vašich plánech i na vozíčkáře, kterým každý přestup komplikuje a hlavně při frekvenci níkých tram. a bus. prodlužuje cestování? Děkuji Jitka anonym
OTÁZKA: Milý pane zástupce, zajímalo by mne, proč musíte zasahovat do něčeho, co funguje? To musíte vykazovat nějakou činnost i za cenu toho, že MHD v Praze zhoršíte? Kam čert nemůže, tam nastrčí úředníka... Václav Pavelek
OTÁZKA: Pane, když jste připravovali v roce 2012 metrolinkovou revoluci, tvrdili jste, že díky zlepšenému dispečerskému řízení nebude docházet ke sjíždění jednotlivých spojů, jako se to děje u nás v Karlíně na lince 3 a také, že když někde nějaká metrolinka bude mít problém, tak dispečeři na to budou reagovat. V karlíně je to nyní horší, než když u nás jezdliy linky 8 a 24. Teď jezdí směrem z centra normálně jen linka 8 a za ní vláček trojek s první narvanou. Jsem přesvědčena, že vídeňský model je do Prahy nepřenositelný. Zuzana Kremnická
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, proč neustále děláte změny v počtu linek autobusů, které zastavují na autobusové zastávce Ďáblický hřbitov, zejm. v souvislosti s integrací spojů z Mělnicka a Neratovicka. Po obyvatelích dotčené lokality chcete, aby snášeli zvýšenou dopravu, ale seberete jim jediný benefit. tj. aby mohli využívat i linky 348 a 349, která kolem nich jen projíždí (linku 369 nepočítám, chápu, že je rychlíková). Zvláště večer nebo o víkendech by tohle přišlo vhod, nemluvě o tom, že jste odřízli tuto lokalitu od přímého spojení s nemocnicí Bulovkou, když jste tuto zastávku zrušili pro linku 348. Dále by mě zajímalo, zda nezvažujte návrat dvou linek tramvají do úseku Nádraží Vysočany - Balabenka? Děkuji za odpověď. Pavel
OTÁZKA: Odpověď: Dobrý den, paní Věro, ano tramvaje ze Spořilova na Jižní Město někdy pojedou. Měla by sem jezdit linka č. 11. Patrik "Luxpe" Eger
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mne, kolik pracovníků ROPIDu jezdí denně MHD a na jaké vzdálenosti? Dosud byly tramvaje základem dopravního systému, které metro a autobusy postupně doplnily. Jestliže bude Prahou křiživat "14 tramvajových linek", co se stane s tratěmi, které zůstanou neobsazeny? Existují oblasti, které jsou metrem i busy nedosažitelné nebo tak zacpané auty, že si nedovedu představit autobus jako "návazný" spoj. Mám dojem, že ROPID má organizovat pražskou dopravu tak, aby nejlevnější jízdenky za 24 Kč byly prakticky nepoužitelné. Už minulá úprava některé úseky rychle přehodila z tarifu 24 na 32 Kč. Lenka Malá
OTÁZKA: Plánují se tramvaje na Jižní Město? Věra
OTÁZKA: Mám rozumět tomu, že by mohla existovat linka Barrandov - Smíchov - Anděl - Kotlářka - Motol - Řepy? Kolik linek by jezdilo přes centrum a hlavně jaké? Děkuji za odpověď. Patrik "Luxpe" Eger
OTÁZKA: Zdravím, kolego z diskuzí :-), je logické, že linkové vedení nemůže od počátku vydržet dlouho. Ze svých výzkumů vím, že je velmi obtížné vytvořit optimální linkové vedení a optimální počet spojů. Univerzální model neexistuje a je potřeba ke každému městu přistupovat zvlášť opatrně. Přepravní proudy se neustále mění a nelze vyhovět všem. Chtěl jsem se však zeptat, zda je možné v Praze navhrnout takové linkové vedení, které by vydrželo déle než 10 let (viz intervalová doprava v Brně, která funguje už cca 20 let bez vážnějších změn, popř. v Plzni)? Používáte k modelování dopravy nějaké vědecké metody, které byly vyzkoušeny v zahraničí? Neznám detailně přepravní proudy v Praze, ale díky Čechům líným a neochotným přestupovat je někde doslova přelinkováno. Podle mě by rovněž stálo za úvahu více propojit některé železniční stanice s MHD. K některým nádražím MHD nezajíždí vůbec (ne všude se autobus dostane) a železnice není tak využívaná jako např. v Drážďanech nebo Berlíně. Děkuji za odpověď. Bronislav Gabryš
OTÁZKA: Dobrý den, proč předem vzdáváte – viz čerstvá vyjádření zástupců Ropidu v médiích – třetí, nejradikálnější variantu změn ve „vídeňském“ stylu? Možná na ni dojde později – a cestující veřejnost se zbytečně bude rozčilovat nadvakrát. Mgr. Josef Veselý
OTÁZKA: Dobrý den, metrolinky by mě docela potěšily, ale chtělo by to online polohy spojů od DPP, aby člověk mohl líp plánovat cestu. Chystá se to? Druhá věc, podaří se v létě dotáhnout integraci Mělnicka? Díky a hezký den ondatra
OTÁZKA: Dobrý den, ve Vídni či jinde na Západě autobusy a tramvaje na konečné často čekají v nástupní zastávce, aby si lidé mohli sednout a nemuseli mrznout či moknout venku. U nás kdyby to řidič udělal, hrozí mu pokuta. Nebylo by dobré se v té Vídni inspirovat i v těchto věcech? Jiří Macek
OTÁZKA: Zdravím a koukám Martine, že jste se dostal až do jámy lvové. Pamatuji si dodnes Vaše výborné blogy a články k dopravě, psané z druhé strany (například perfektní o rozumně pohodlné obsaditelnosti tramvají, což neplatilo o 14T). Jak dlouho pracujete v Ropidu, jaké máte širší vize a jak se je (po)daří realizovat? Vím, složitější otázky. A k vídeňské variantě - byl by na tramvajích (podle mě ekonomicky i organizačně nutný) pásmový provoz, případně větvení v koncových úsecích tratí (což by nespíš dělalo Pražákům dost problémy)? David Dobeš

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.