Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V září bude Blanka hotova, nařídil soud. Praha zaplatí čtyři miliardy

  19:35aktualizováno  22:40
Rozhodčí soud nařídil společnosti Metrostav dokončit do pěti měsíců stavbu tunelového komplexu Blanka. Hlavní město pak firmě musí uhradit víc než čtyři miliardy korun. Spor tím ovšem nekončí, stavební firma totiž ve čtvrtek rozšířila žalobu proti Praze o další miliardu týkající se mimo jiné i Trojského mostu.

Metrostav přerušil práce na tunelu Blanka (7. prosince 2013) | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

"Metrostav musí práce na Blance dokončit do pěti měsíců od nabytí právní moci rozsudku," informoval náměstek primátora Jiří Nouza. Sporné smlouvy mezi Prahou a Metrostavem jsou tak podle soudu platné. "Termín otevření Blanky na podzim letošního roku platí," uvedl primátor Tomáš Hudeček (TOP 09).

Urychlete stavbu, apeluje Praha 6

"Většina občanů v Praze 6 se teď ptá na jediné: Kdy bude nejdelší městský tunel v Evropě zprovozněn? Nejnovější odhad hlavního města zní podzim 2014. To ale neznamená, že se tak skutečně stane. Jedno je ale jisté - bez tunelu si dopravu v Praze 6 nedokážeme vůbec představit a žádáme hlavní město, aby byl tunel pro občany otevřen co nejdříve," uvedl mluvčí Prahy 6 Adam Halmoši.

Podle mluvčího Metrostavu Františka Poláka je stavební firma schopna práce obnovit ještě před nabytím právní moci rozsudku. "A to ve chvíli, kdy město pošle peníze," doplnil. Podle rozhodnutí soudu musí Praha firmě zaplatit čtyři miliardy korun: dlužných 2,7 miliardy do tří dnů od doručení rozsudku, dalších 1,34 miliardy za práce nutné k dostavění Blanky postupně v průběhu stavby.

"Se zaplacením částky nemáme problém," ujistil po rozhodnutí primátor.

Arbitráž tím však nekončí. Metrostav totiž žádá proplacení další, údajně poslední části dluhu ve výši jedné miliardy korun (více o tom zde). O této části sváru mezi stavební firmou a metropolí se bude rozhodovat 4. června. Podle Poláka je to jen procesní krok, kdy Metrostav musel postupovat podobně jako u předchozích částkách po splatnosti. Očekává proto velmi podobný průběh jako nyní.

Dokončení hned neznamená i otevření

Pětiměsíční lhůta pro dostavbu tunelu však nemusí znamenat, že tunelem v září projedou první auta. Rozsudek se totiž týká pouze stavební části díla. Otázkou zůstává, zda bude v té době hotova i technologická část a dispečinky a zda bude mít dopravní stavba za sebou i nezbytné testy a zkušební provoz.

Podle náměstka Nouzy jsou nyní na stavbě dva dodavatelé: Metrostav, který je zodpovědný za stavební část, a ČKD Praha DIZ, jež je odpovědna právě za technologie stavby, tedy ventilátory, signalizace a podobně. Mluvčí Metrostavu Polák v pátečních Událostech, komentářích na ČT nedokázal zaručit, že se komplex skutečně podaří zprovoznit již během září. "To já nevím. My můžeme jen garantovat, že pro to uděláme vše. (...) Máme plno subdodavatelů," řekl Polák.

Spor se dostal k rozhodčímu soudu poté, co Metrostav 7. prosince loňského roku stavbu tunelu přerušil. Důvodem byly především neproplacené faktury, ale i to, že Praha jako investor neschválila další postup prací. Stavbaři tak podle Metrostavu nemohli pokračovat. Praha tvrdila, že peníze na faktury má, hledá však zákonnou cestu, jak je proplatit. Do arbitráže vstoupila mimo jiné i kvůli obavě, že jsou smlouvy s Metrostavem neplatné.

Fotogalerie

Práce na stavbě tunelu Blanka stojí podle vyjádření městské části Praha 6 k dnešnímu dni 133 dní. Každý den, kdy se nestaví, přitom město stojí zhruba čtyři miliony korun, konečná částka za dobu arbitráže tak přesahuje půl miliardy korun.

"Potvrdilo se, že arbitráž je tou správnou cestou. Ostatní varianty by znamenaly miliardové ztráty a otevření tunelu v nedohlednu," uvedl však Hudeček.

Důležitá dopravní stavba, jejíž budování schválila někdejší politická garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS), měla původně sloužit řidičům už v roce 2011. Termín se později odsunul na jaro 2014, nyní Praha mluví o září. Opozice tento termín zpochybňuje. Stavba tunelu si vyžádá asi 36 miliard korun.

Projeli jsme tunel Blanka. Jízda potrvá 6 minut:

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.