Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rychlodráha na Kladno se posune, původní trasa by vědcům třásla mikroskopy

  16:36aktualizováno  16:36
Tunel rychlodráhy, která má vést přes letiště v Ruzyni do Kladna, vadí vědcům z ústavu Akademie věd ČR v Dejvicích. Podle současného plánu by měl totiž vést jen několik metrů pod laboratořemi s přístroji citlivými na otřesy. Tunel se tak bude muset přesunout a lépe odstínit proti vibracím.

Vizualizace: Mezi Prahou a Kladnem by měla vyrůst rychlodráha. | foto: Správa železniční dopravní cesty

Na potíže upozornil server Lidovky.cz. Laboratoře se nacházejí v suterénu budovy Fyzikálního ústavu v Cukrovarnické ulici v Praze 6. Funkčnost citlivých přístrojů by mohly ohrozit otřesy z projíždějících vlaků. Ty by byly vyhloubeny jen pár desítek metrů pod budovou vědeckého pracoviště.

„V původním projektu dráha vede přímo pod naším ústavem, v hloubce asi čtyřiceti metrů,“ potvrdil iDNES.cz ředitel ředitel FÚ AV ČR Michael Prouza.

Plán dvoukolejné elektrifikované trati z Prahy do Kladna s odbočkou na Letiště...

Plán dvoukolejné elektrifikované trati z Prahy do Kladna s odbočkou na Letiště Václava Havla.

A dodal, že by například byly ovlivněny vlastnosti mikroskopu atomárních sil, který pracuje v řádech nanometrů, to je miliardtina metru.

„Pokud by se roztřásl, tak přijdeme o jeho vlastnosti, za které jsme si draze zaplatili. Hlavní opatření, které by nám pomohlo, by bylo posunutí tunelu alespoň o 150 metrů severněji,“ dodal Prouza s tím, že problém řeší s Metropojektem a Správou železnic a dálnici (SŽDC) od loňského podzimu.

„S kolegy se shodujeme na tom, že problém je technicky řešitelný. Vedeme jednání o přizpůsobení vedení trasy a technických opatřeních, která odstíní šíření hluku a vibrací. Jde například o pružné upevnění kolejnic či výběr podkladového materiálu,“ uvedl pro Lidovky.cz David Krása, ředitel firmy Metroprojekt, která pro tuto část spojení připravuje projektovou dokumentaci.

Modernizace trati z pražského Masarykova nádraží do Kladna by měla podle informací SŽDC vyjít na 31 miliard korun a odbočka na letiště by měla stát okolo tří miliard (více o dráze zde).

Odklon tunelu o 150 metrů by vyšel na pár desítek milionů. Mnohem dražší by ale byl přesun celého pracoviště Fyzikálního ústavu, který by podle ředitele ústavu Michaela Prouzy mohl vyjít na několik miliard.

Autor:




 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Otevření zrekonstruované stanice pražského metra B Jinonice. (23. srpna 2017)
VIDEO: Výluka po sedmi měsících končí, v metru Jinonice opět staví vlaky

Ve stanici metra B Jinonice od středy opět staví vlakové soupravy. Pražský dopravní podnik (DPP) dokončil kompletní rekonstrukci stanice, kam zatékala voda....  celý článek

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 ve Středočeském kraji

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

V Národním muzeu nainstalovali restaurovaný originál sousoší Géniů. (23.8.2017)
Sousoší Géniů se vrací do Národního muzea, vystavena bude kopie i originál

Po jedenácti letech se do Národního muzea vrátilo sousoší Géniů od sochaře Antonína Poppa. Na jeho původním místě v průčelí budovy ho nahradí kopie, originál...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.