technici pražského Dopravního podniku opravují tramvajovou trať

technici pražského Dopravního podniku opravují tramvajovou trať | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Tendr pražského Dopravního podniku za 750 milionů chtěla jen jediná firma

  • 7
Pražský Dopravní podnik přenechal vnitropodnikovou dopravu společnosti Karir CZ. Jediná se přihlásila do veřejné soutěže a zakázku za tři čtvrtě miliardy vyhrála. Podnik tak vyvedl další část majetku a podnikání na externí firmu. Jde o zhruba stovku zejména nákladních aut, například pro rekonstrukce tratí.

Autodopravu pro Dopravní podnik (DPP) tak nově zajišťuje společnost Karir CZ, která přitom podle poslední zveřejněné účetní uzávěrky měla tržby jen v řádu desítek tisíc korun.

K zakázce se dostala ve veřejné soutěži, kde byla nakonec jediným uchazečem, i když hodnota zakázky dosahuje 748 milionů korun na devět let. Vítěze soutěže zveřejnil DPP teprve tento týden v registru veřejných zakázek, i když smlouva byla uzavřena už v červenci.

Sporné nákupy v pražské dopravě

Dodávka jízdenek pro Dopravní podnik
17 haléřů z každé jízdenky skončilo podle Nadačního fondu proti korupci u firmy Cokeville Assets z Panenských ostrovů, za kterou podle fondu stojí podnikatel a lobbista Ivo Rittig. Jen v roce 2007 tato firma inkasovala přes 70 milionů korun. Rittig si podle deníku Blesk čerstvě koupil nové letadlo Nextant 400XT za zhruba sto milionů korun. Rittig má monacké občanství.

Nevypověditelné smlouvy na poruchové tramvaje
Společně s Českými drahami je pražský Dopravní podnik klíčovým zákazníkem společnosti Škoda Transportation. I když Praha nemá peníze na nákup všech 250 souprav, k jejichž koupi se zavázala ve smlouvě, podle zjištění Hospodářských novin je nelze vypovědět. S tramvajemi jsou přitom problémy, po ujetí 25 tisíc kilometrů se objevuje závada na kolech, část jich tak musela být stažena z provozu.

Podle mluvčí DPP Ilony Vysoudilové si zadávací dokumentaci vyzvedly celkem čtyři firmy. Nabídku ale podala nakonec jediná. V tom nevidí DPP problém.

"Pro zadavatele je rozhodující a podstatné, zda vítězný uchazeč plní smluvní podmínky spolupráce," vysvětlila Vysoudilová.

Jediný soutěžící je přitom u veřejných zakázek velmi často známkou toho, že může být soutěž vypsaná někomu na míru.

Odborům se převedení práce nelíbí

Odborářům se vyvádění některých činností z DPP na externí firmy dlouhodobě nelíbí. "Žádný způsob takového outsourcingu se nám opravdu nezamlouvá," uvedl předseda Nezávislých odborů Ondřej Schneider.

Jeho kolega z odborové organizace Elektrické dráhy Petr Slanina mluví o zakázce na vnitropodnikovou dopravu velmi kriticky. "Nebál bych se to nazvat klasickým tunelem. Jsou s tím jen velké problémy," řekl Slanina.

Podle veřejně dostupného zápisu z letního jednání odborářů s vedením vysvětloval DPP vyvedení autodopravy úsporou nákladů o 3,3 procenta.

Mluvčí DPP uvedla, že podnik musel investovat 150 milionů korun do obnovy vozového parku, aby naplnil platnou legislativu. "Ekonomicky výhodnější bylo službu outsourcovat, čímž DPP dosáhl finanční úspory v řádu milionů korun proti současnému stavu," uvedla Vysoudilová.

Součástí dohody byla i garance dodavatele k obnově vozového parku tak, aby splňoval veškeré emisní normy a platnou legislativu.

Podle poslední dostupné účetní uzávěrky za rok 2009 měl Karir CZ tržby jen 24 tisíc korun. Firma spadá pod společnost Kar Group, která se stará především o servis nákladních vozidel a autobusů, má 18 servisních středisek po celé republice.

Jednatel firmy Luboš Cekr si nechal ve středu zaslat otázky k této zakázce, do uzávěrky však neodpověděl. Kar Group měla loni obrat kolem 60 milionů korun.

Následovat budou tramvaje

Vyvádění některých činností z Dopravního podniku na externí firmy za účelem údajné úspory začalo za éry vedení Martina Dvořáka. Městská společnost se například zbavila údržby souprav metra na linkách A a B. Tu převzala Škoda Transportation, která soupravy pro Dopravní podnik i vyrobila.

DPP chce stejně vyvést i zakázku na servis tramvají, proti jsou však opět odboráři. Zatím je zakázka zastavená, i když podle původních plánů měla být vyvedená už od ledna (více čtěte zde) .

 "Údržbu tramvají zatím nezajišťujeme," potvrdila mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.

"DPP přistoupil k outsourcingu zejména z důvodu nevyužité kapacity jednotky Opravny tramvají, která je dána klesajícím počtem provozních oprav u nových typů vozidel," vysvětlil na podzim devítiletý kontrakt bývalý šéf Martin Dvořák.