To, že se jednalo o výjimečný typ tramvaje, dokládá také fakt, že výrobce vozů dodal T3 do čtyřiceti sedmi světových měst.
"Bylo to mezi lety 1962 a 1989, kdy výrobce dodal neuvěřitelných 13 713 tramvají T3," řekl Pavel Fojtík z archivu pražského Dopravního podniku.
Rok 1988 se do historie této tramvaje zapsal díky záznamu do Guinnessovy knihy rekordů, kde je tétrojka uvedená jako nejpočetněji vyrobený typ tramvají vůbec na celém světě. Podle Fojtíka se dodávaly do Německa, Chorvatska, Běloruska, Ruska či do Lotyšska a Uzbekistánu.
Prototyp T3 byl vyroben v roce 1960 a otestován při zkušebních jízdách. Oproti předchozímu modelu T2 se kromě jiného lišil i nižší hmotností, což byl jeden z hlavních (ne-li hlavní) důvodů, proč se nová tramvaj vyvíjela. Lehčí byla třeba konstrukce vozové skříně a přední i zadní okno bylo ze skelného laminátu. T3 měla rovněž zjednodušenou elektrickou výzbroj.
Pražanům se nová tramvaj představila 18. listopadu 1962, pravidelný provoz pak zahájila o několik dní později na linkách číslo 4 a 27, tramvaje vyjížděly z vozoven Motol a Strašnice.
V Praze už původní vozy T3 nejezdí, poslední vůz s tímto označením vyjel do provozu s cestujícími na běžné lince naposledy loni (více čtěte zde).
Po světě jich jezdí stále dost
"Smíchovská Tatrovka dodala pražskému Dopravnímu podniku celkem 892 tramvají typu T3. Kromě toho bylo do Prahy dodáno v rámci exportního souběhu 292 tramvají T3 SU a T3 SUCS. Celkem se tedy jednalo o 1 184 tramvají T3," uvedl Fojtík.
Po pražských kolejích však stále jezdí dost vozů, které jsou klasické T3 někdy i velmi podobné, jsou to její modifikované či rekonstruované verze, které dnes tvoří zhruba čtyřicet procent vozového parku pražského Dopravního podniku.
Tétrojky se začaly vyřazovat či rekonstruovat od devadesátých let.
Po nich postupně přišly vozy T6A5 a v posledních letech také moderní vozy s designem Porsche či nejnovější tramvaje ForCity.
"O původní T3 je stále obrovský zájem v zemích bývalého Sovětského svazu. To, co vyřazujeme, je dobrý artikl pro východ," podotkl šéf Dopravního podniku Milan Křístek.
S některými tétrojkami se ještě několik příštích let budou vozit cestující například v ukrajinské Oděse.