Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chystá se nová studie rychlodráhy na pražské letiště. Bude zřejmě do léta

  18:40aktualizováno  18:40
Správa železniční a dopravní cesty opět oprašuje projekt rychlodráhy na pražské letiště. Poté co ministr dopravy Dan Ťok v únoru pozval do chystaného tendru korejské firmy, správce českých tratí slibuje, že v červnu budu hotová aktualizovaná studie tohoto dvacet let chystaného projektu.

Vizualizace: Mezi Prahou a Kladnem by měla vyrůst rychlodráha. | foto: Správa železniční dopravní cesty

Studie k modernizaci železniční tratě mezi Prahou a Kladnem, jejíž součástí je i stavba kolejí na letiště, obsahuje deset posuzovaných ekonomicky výhodných variant.  Cena se odhaduje na na 20 miliard korun.

Debatu o rychlodráze rozpoutalo i nedávné zprovoznění nových stanic metra A v úseku Dejvická - Nemocnice Motol. Ukázalo se totiž, že ve stanici Nádraží Veleslavín chybí eskalátor, ačkoliv se jedná o nový dopravní uzel pro cestující mířící právě na letiště.

Dopravní podnik pak argumentoval tím, že s eskalátory se v minulosti nepočítalo, protože při plánech na otevření metra se počítalo s tím, že rychlodráha bude už dávno fungovat. O tom ostatně svědčí i fakt, že ve vestibulu stanice na Veleslavíně je připraveno i propojení se zastávkou rychlodráhy (více zde).

Do Kladna po dvou kolejích. Nově v celé délce

Doprava mezi Prahou a Kladnem by po modernizaci měla být rychlejší a plynulejší. Navíc bude nově v celé délce dvoukolejná.

Mezi deseti variantami jsou různá stavební i dopravně-provozní řešení. Navrhované varianty lze zjednodušeně rozdělit do tří skupin, které se liší především tím, odkud se z hlavní trati odpojí odbočka na letiště.

Komise ministerstva dopravy rozhodne o variantě, kterou by měla Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) připravovat a realizovat.

„Zvažuje se zapojení z Ruzyně nebo z Jenečka u Hostivice a také varianta P, která představuje propojení obou předchozích variant,“ uvedl Marek Illiaš z tiskového oddělení SŽDC.  Varianta P je podle něj ale méně pravděpodobná, protože podle dosavadních testů není tak efektivní.

Nejdřív varianta, pak harmonogram

Harmonogram modernizace trati zatím není připravený, bude se řešit až poté, co bude vybrána konkrétní varianta. Podle Illiaše je prioritou zahájit modernizaci co nejdříve, aby bylo možné co nejvíce využít případné evropské dotace z aktuálního programového období, tedy do roku 2020.

Celková délka modernizovaného úseku bude zhruba 20 kilometrů. Po rekonstrukci se v některých úsecích zvýší traťová rychlost na 120 kilometrů za hodinu. V některých úsecích však bude omezena.

Při budování příměstské tratě se kromě toho počítá například s její elektrifikací, modernizací mostů, nádraží, přejezdů nebo výstavbou protihlukových zdí.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.