Nymburskou lávku měly původně vytahovat z řeky na břeh dva speciální tanky, nakonec se musel připojit i třetí, který byl v záloze.
„Lávka nešťastně z té vody kouká ve strmém úhlu, takže jsme si v pondělí vyzkoušeli, že část té síly jde do břehu a ne vyloženě do té nosné konstrukce. Třetí tank musí těm dvěma pomoci,“ řekl vedoucí stavby Karel Frankota z firmy Strabag .
Tanky dodali hasiči, do Nymburka dorazily z Přerova, Českých Budějovic a Havlíčkova Brodu. Vytáhly z Labe v Nymburce zatím zhruba polovinu lávky. Firma během dne třetí tank odpojila a nechala v akci dva.
Celkem tanky z vody vyprostili kolem 200 tun betonu a železa. Hasiči s firmou pracovali zhruba do půl 6 večer. Práce tak trvaly celkem 9 hodin.
„Postupujeme podle harmonogramu, jde nám to dobře. Musím přiznat, že se pohybuje na samé hranici únosnosti, protože skutečně ta lávka je pro nás extrémně těžká, ale zvládáme to a věříme, že to vytáhneme,“ řekl během dne velitel zásahu hasičů Jiří Zima.
S demolicí začala firma Strabag v pátek, kdy shodila do řeky pilíře a části lávky z břehů. Lávka spadla do Labe v pátek asi po hodině demoličních prací. Pracovní stroj s hydraulickými nůžkami stačil přestřihnout zhruba jen 25 procent lan. Původně se předpokládalo, že jich bude nutné přerušit asi polovinu (o demolici lávky jsme psali zde).
Demolice by měla být kompletně hotova do 12. srpna. Pokud půjde vše dobře, lodní doprava se do místa vrátí již v sobotu.
O stavbu nové lávky přes Labe v Nymburce se uchází šest projektantů, mezi nimi i autor nyní zdemolované lávky Jiří Stráský. Vítěze město vybere v září.
Město dalo lávku zbourat, protože hrozilo, že se zřítí. Byla stejné konstrukce jako lávka v Praze-Troji, která se samovolně zřítila loni v prosinci. Při demolici v Nymburce se potvrdilo, že lana lávky byla velice zkorodovaná.