VIDEO: Prodloužená trasa metra C slaví 10 let, některé stanice chátrají

  18:13aktualizováno  18:13
Stanicím metra Střížkov, Prosek a Letňany je deset let. Kromě běžné údržby pražský dopravní podnik do jejich oprav neinvestoval a na některých je to znát. Konečná v Letňanech stále stojí v polích a ze zdí opadávají dlaždice, střechu Střížkova zase špiní holubí výkaly.

Od slavnostního přestřižení pásky a zprovoznění zatím posledního úseku červené linky metra C do Letňan uplynulo minulý měsíc celých deset let. Trasa o délce 4,6 kilometru vyšla tehdy hlavní město na více než patnáct miliard korun a výrazně usnadnila život desítkám tisíc obyvatel z okolní, převážně sídlištní zástavby Ďáblic, Střížkova, Proseka, Letňan, Čakovic, Kbel nebo Vinoře.

Dopravní podnik podle aktuálního vyjádření za roky provozu do oprav čtyř stanic Ládví, Střížkov, Prosek a Letňany neinvestoval ani korunu, s výjimkou nákladů na běžnou údržbu. To ovšem neznamená, že by žádné vady na kráse neměly.

Cestující si stěžují na opadávající keramické dlaždice v Letňanech i na Proseku. Po několika letech neúspěšných pokusů o reklamaci u společnosti Metrostav, která se na výstavbě podílela, dopravní podnik sám přistupuje k první rekonstrukci.

„V letošním roce plánujeme opravu soklů na vstupech do stanice Letňany, kde obklady nadále opadávají,“ informuje mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Menší investice půjde i na stanici Střížkov, kde vznikne opatření proti sedání holubů, kteří znečišťují exkrementy rozlehlou celoskleněnou konstrukci.

Ládví je ze stanic nejvytíženější

Od začátku provozu je v celém úseku nejvytíženější stanice Ládví. V roce 2008 tudy v pracovní den průměrně prošlo 31 tisíc lidí. Následně tyto počty stouply, v posledních letech ale stagnují a podle aktuálních informací činí denní obrat 39 tisíc cestujících.

Ve zbylých třech zastávkách už není nárůst od otevření tak vysoký. V Letňanech průměrně projde 31 tisíc osob, na Střížkově jich je 25 tisíc a na Proseku 15 tisíc každý den.

Nejvíce kritiky se při budování trasy sneslo na umístění konečné stanice Letňany, která dodnes stojí v polích. Při cestě na letňanské sídliště i do místního nákupního centra musejí lidé přestoupit na autobus a také do veletržního areálu to je odtud ještě dalších několik stovek metrů. Tehdejší vedení Prahy zdůvodňovalo výstavbu stranou od obydlené části mimo jiné i plánem využít okolní plochy pro olympijský stadion a další sportoviště.

Z velkolepých plánů však sešlo, s výjimkou občasných koncertů zůstávají zdejší plochy dodnes nevyužité. Nic na tom nezměnil ani smělý návrh z roku 2016 tehdejšího ministra financí Andreje Babiše (ANO).

Podle něj měla na pláni u stanice metra vzniknout za zhruba šest miliard korun vládní čtvrť pro jedenáct tisíc úředníků několika ministerstev, hlavní město ale o žádné nové výstavbě v okolí vestibulu neuvažuje.

Lukrativní stavební plochy donedávna stály také vedle stanice Střížkov, jejíž nadzemní část podle návrhu architekta Patrika Kotase vyšla město na 600 milionů korun. Tady se už ale s definitivní platností stavět nebude. Letos v dubnu pozemky od investorské společnosti OC9 po devíti letech složitých jednání a anketě mezi místními obyvateli odkoupila za 175 milionů korun Praha 9. Plocha bude přičleněna k sousednímu parku Přátelství.

Stanice metra Letňany se rozpadá. Obklady se válí po poli (19. 2. 2018)

Okolí stanice Ládví se potýká se špínou a nevzhledností. I přes řadu komplikací zdejší radnice Prahy 8 nadále připravuje obnovu veřejných ploch, zázemí pro trhy, dětské hřiště, výsadbu nových stromů i instalaci moderního mobiliáře. Na konci června začnou úředníci vybírat stavební firmu, která přeměnu provede. „Věříme, že v září konečně s úpravami začneme,“ říká starosta Prahy 8 Roman Petrus (ČSSD).

I přes současné problémy s plánovanou výstavbou nové linky metra D hodlá hlavní město trasu C prodloužit až do Čakovic. Jednak kvůli stále se rozšiřující zástavbě severně od Letňan a také kvůli množství mimopražských řidičů, kteří v oblasti nechávají svá auta při cestě do práce.

„V tuto chvíli už existují tři nebo čtyři varianty se dvěma či třemi zastávkami. Nyní bychom měli vybrat nejlepší řešení z pohledu rozvoje dané oblasti, dojezdových vzdáleností i podle možnosti umístění dalších záchytných parkovišť,“ nastínil plány náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Přesto však není příliš reálné, aby nový úsek vznikl dříve než za deset let.

Nejčtenější

V Letech u Prahy hořel sklad odpadu, hasiči požár likvidovali 21 hodin

Požár haly v Letech u Prahy je vidět na kilometry daleko. Kouř je cítit až v...

Téměř 21 hodin likvidovali hasiči v Letech u Prahy požár haly se 600 tunami elektroodpadu určeného k recyklaci. Zápach...

Smíchovský terminál bude odvážný, autobusy mají stát nad vlakovým nádražím

Na Smíchově vznikne obří dopravní terminál za miliardu korun. Na obrázku jedna...

Praha do roku 2023 vybuduje až za miliardu korun nový dopravní uzel na Smíchově. Podle studie Institutu plánování a...

V Praze vyhořela hala trampolínového centra, budovu možná strhnou

Pražští hasiči zasahují ve Vysočanech, kde začalo 9. listopadu 2018 večer hořet...

V pražských Vysočanech vyhořelo sportovní centrum. Škody se odhadují na 20 milionů korun. Budova má poškozenou štítovou...

Trampolínovou halu někdo zapálil úmyslně, vybavení v ní zůstalo

Požár haly v pražských Vysočanech, ve které do října fungovalo trampolínové...

Vyšetřovatelé hasičů i policie jsou přesvědčeni, že noční požár haly trampolínového centra v pražských Vysočanech někdo...

Typový dům byl dobrou volbou. Stékající vodě z polí se šikovně vyhnul

Žádné herbicidy, žádné fólie schované pod zeminou, voda v biotopu je upravená...

Děti vylétly z hnízda, založily svoje rodiny a do života Hanky a Karla vstoupila nová etapa. A tak vznikl dům v Brdech....

Další z rubriky

Najít kostní dřeň pro Romy či lidi z Vietnamu je problém, říkají lékaři

Ilustrační snímek

Dárců kostní dřeně v Praze stále není dostatek, i když se letos přihlásily rekordní tři tisíce zájemců. Ještě méně...

V Museu Kampa hořela výtahová šachta, galerií se valil dým

Hasiči zasahovali v Museu Kampa u požáru výtahu. (14.11.2018)

Pražští hasiči zasahovali po poledni u požáru výtahové šachty v Museu Kampa na Malé Straně. Dým zaplnil část budovy a...

Sídlo na Václaváku. V budově z roku 1896 rostou stromy přímo ze stolu

Dále hlavní jednací místnost pro 36 osob, kterou lze rozdělit na tři nezávislé...

Novobarokní budovu z roku 1896 si pro své sídlo vybrala společnost Aon. V domě od rakouského architekta Friedricha...

Najdete na iDNES.cz