I po více než dvou týdnech od zavedení novinky mají někteří cestující těžkosti s načítáním kuponů při odbavování. Podle provozovatele ale systém funguje a vyskytují se pouze drobné problémy (více o novinkách čtěte v článku Opencard i validátory skončí. Lítačka bude i virtuální).
„Uvítal bych, kdyby na problémy skutečně někdo reagoval a snažil se je řešit. Už skoro čtrnáct dní se musím ve vlacích a autobusech prokazovat kromě karty ještě účtenkou, protože karta má nějaké nespecifikované problémy, a otravuje mě to,“ stěžoval si jeden z nespokojených cestujících.
Podobnou zkušenost měla i Jana Nováková. Kupon, který si zakoupila přes e-shop, se jí na kartu nenačetl a neukázal se u řidiče v autobuse ani u revizora. Protože nemohla prokázat, že si kupon skutečně koupila, dostala pokutu.
Nově v Praze Lítačku provozuje operátor ICT. Podle něj jsou přístroje v autobusech a u revizorů zastaralé a nejsou nově zkalibrované, neumí tak nové kupony načíst.
„U několika cestujících docházelo k problému se zobrazením zakoupených dlouhodobých časových kuponů na vybraných odbavovacích zařízeních. Problém byl způsoben přenosem nekvalitních dat ze starého systému napojeného na Opencard do odbavovacích zařízení v novém systému,“ popsal mluvčí ICT Vladimír Antonín Bláha.
Podle něj je případů, kdy se kupony nenačetly, několik stovek. „To je vzhledem k rozsáhlosti regionálního dopravního systému Pražské integrované dopravy (PID) Lítačka relativně malé číslo. V případě, že je našim technickým expertům ohlášena nějaká mimořádnost, řeší je bezodkladně,“ dodal Bláha.
Když se kupon nenačte
|
Podle mluvčího Regionální organizátora Pražské integrované dopravy (ROPID) Filipa Drápala karta teď slouží jako nosič, ke kterému jsou přiřazeny seznamy platných kuponů. Přenos dat a aktualizace celého systému je ale náročná, proto se vyskytují problémy.
Přes e-shop si novou Lítačku koupilo téměř 200 tisíc cestujících. Potíže ale nemusejí mít všichni. „S naprostou většinou nahraných kuponů problém není. Nicméně může stále docházet k tomu, že část informací o platných kuponech se ne vždy správně přenese do všech odbavovacích zařízení a počítačů revizorů nebo průvodčích, proto může pak nastat problém při kontrole,“ uvedl mluvčí Drápal.
Podle něj problém mohl souviset i s tím, že si lidé nahráli kupon na platební kartu nebo na IN kartu Českých drah a čtečky kupon načíst nedokázaly.
„Může se to stát ale i náhodně lidem, kteří mají normálně kartu Lítačky i se starým kuponem a v posledních čtrnácti dnech si nový nekupovali,“ dodal Drápal.
Na bezkontaktní platební kartu si nechalo kupon nahrát téměř sedm tisíc cestujících, na IN kartu Českých drah téměř dva tisíce.
Kromě problémů s načítáním cestující řešili i samotné objednávky Lítačky přes e-shop. Při registraci na webových stránkách jim nepřišel aktivační odkaz, nyní si ho mohou nechat zaslat znovu.
K mání je i Lítačka se speciálním designem, dojem ale kazí problémy s načítáním kuponů |
Pokud se cestujícímu stane, že revizoři nebo průvodčí nemůžou kupon načíst, lze platnost průkazu ověřit buď daňovým dokladem, nebo takzvaným online dotazem, který podá kontrolující osoba a přes který může zjistit, jestli je karta opravdu platná, nebo ne.
Zaměstnanci jsou ve zkušebním období Lítačky podle Drápala instruováni, aby byli k cestujícím s nefunkčním kuponem shovívaví. Pokud přesto po cestujících chtějí, aby si jízdenku navíc koupili, cestující mají možnost si ji po zakoupení nechat proplatit provozovatelem Lítačky, operátorem ICT.
Žádost musejí cestující poslat e-mailem na info@pidlitacka.cz, kde uvedou místo, datum a čas, kdy se situace odehrála, pak číslo nefunkční karty, oskenovanou jízdenku, kontaktní e-mail a číslo účtu. Operátor ICT pak cestujícímu na uvedený účet zpětně pošle peníze za jízdenku navíc, kterou si byl nucen zakoupit i přesto, že měl nový kupon zakoupený.