Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

„Údržbář“ Blanky spotřebuje na čištění tunelů dva miliony litrů vody ročně

  18:41aktualizováno  18:41
Technická správa komunikací vypsala zakázku v hodnotě 600 milionů na firmu, která bude zajišťovat údržbu tunelového komplexu Blanka. Firma bude potřebovat například na čištění tunelů 80 lidí a ročně dva miliony litrů vody.

Je přesně rok a sedm měsíců od doby, co byl otevřen tunelový komplex Blanka. Minulý měsíc, konkrétně 11. dubna, jím projelo již padesát milionů vozidel. I kvůli tomu se tunel postupně opotřebovává a je nutné jej pravidelně čistit a udržovat.

Praha, potažmo Technická správa komunikací (TSK), kvůli tomu vypsala zakázku v předpokládané hodnotě 600 milionů korun na pětileté služby dodavatelské firmy, která má údržbu tunelu se svými subdodavateli převzít ve chvíli, kdy přestanou platit smlouvy se společností SATRA.

Vítěz soutěže bude mít na starosti pravidelnou údržbu, drobné opravy, předepsané revize tunelu i čištění prostor tunelu, jako jsou chodby, rozvodny či kanály.

Zodpovídat bude i za řídicí systém tunelu včetně softwarového a hardwarového vybavení. Správcem tunelu stále zůstane TSK a vybraná firma pro ni bude údržbu pouze zajišťovat.

„Je to podobné jako se zimní údržbou ulic a chodníků. TSK také nevlastní sypače, a proto vysoutěžila Pražské služby jako dodavatele. My provádíme supervizi, tedy kontrolujeme dodavatele a dáváme jim pokyny,“ říká mluvčí TSK Barbora Lišková. Údržba Blanky stojí měsíčně asi 16 milionů korun a další 4 miliony město zaplatí za energie.

Jde o největší městský tunel v Evropě, z čehož plyne i velký objem prací, který se s jeho údržbou pojí. „Údržbu a čištění zajišťuje přibližně 80 lidí. Záleží na tom, jestli probíhají zrovna práce v tunelu, nebo jen kontroly,“ říká Lišková. Pod pojmem údržba se podle ní skrývá vše od pravidelných kontrol technologií, jako jsou třeba kamery, po kompletní čištění tunelu.

K němu dochází třikrát do roka a Blankou během něj postupně projíždějí desítky mycích vozidel. Jsou mezi nimi speciální čisticí soupravy pro vozovky a ostění tunelu, kropicí vozy, zvedací plošiny, metací stroje, nákladní vozidla s nádržemi pro ruční mytí přístrojů či vysokotlaké čističe kanalizace. Ročně se na čištění tunelu spotřebují těžko představitelné dva miliony litrů vody.

Stále ve zkušebním provozu

Správu tunelu měla původně na starosti firma ČKD Praha DIZ. Ta ale loni v květnu vypověděla Praze smlouvu kvůli nezaplaceným pohledávkám v hodnotě stovek milionů korun, kterých se neúspěšně domáhala u arbitrážního soudu. Správu Blanky proto převzala TSK, která se stará i o další pražské tunely, a hlavním dodavatelem zajištění provozu tunelu se stala firma SATRA, která Blanku projektovala.

Dopady otevření tunelového komplexu Blanka

Dopady otevření tunelového komplexu Blanka

Náklady na provoz tunelu ovlivňuje i skutečnost, že je stále ve zkušebním provozu. Ve stavebním povolení je totiž podmínka, že může být v plném provozu až po dokončení severozápadní části obchvatu. A to se v nejbližších letech nestane.

Součástí zkušebního provozu je i měření dopadů, které má otevření komplexu na okolí. Jeho výsledky jsou na webu tunelblanka.info. „Zatím je z nich ale možné vyvodit jen dílčí závěry. V létě bude dopracována hluková studie a do konce prázdnin i studie imisní. Na jejich základě bude možné vliv komplexu hodnotit,“ říká výrobní ředitel firmy SATRA Alexandr Butovič. Dosavadní údaje ale potvrzují, že tunel odvedl nejvíce aut z Prahy 7, naopak nejvíce přivedl do Prahy 8, konkrétně do ulice V Holešovičkách.

Za rok a půl postihly Blanku jen dvě významnější závady. Loni v květnu měřily tamní radary špatně rychlost a Praha musela téměř čtyřem tisícům řidičů vrátit celkem 2,4 milionu korun za vybrané pokuty. V lednu byl pak uzavřen jeden jízdní pruh u vjezdu do tunelu v Troji, když se kvůli závadě spáry u jeho stropu vytvořil rampouch (psali jsme zde).

Ač je Blanka bezpečnější než ulice na povrchu, ani jí se nevyhýbají dopravní nehody. Do konce dubna se jich v tunelu odehrálo 109. Jen při šesti z nich byl však někdo zraněn. „Řidiči ale příliš nerespektují dopravní značení. Už přerazili deset závor sloužících k uzavření tunelu,“ říká Lišková. Častým problémem jsou podle ní i vozy, kterým v Blance dojdou pohonné hmoty.

Autor:



Nejčtenější

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Piloti vezli orgán k transplantaci, laserem je oslnilo šestileté dítě

Piloti převáželi orgány pro transplantaci. Šestiletý chlapec je oslnil laserem

Piloti Letecké služby Policejního prezídia ČR převáželi vrtulníkem na jižní Moravu životně důležitý orgán určený k...



Na dálnici D10 u Prahy hoří motorest, hasit pomáhal i vrtulník

Požár motorestu poblíž Hlavence u Prahy (18. listopadu 2017).

Na mladoboleslavské dálnici nedaleko Hlavence u Prahy hoří motorest Čtyři kameny, který majitel před několika lety...

Za vybržďování dostal řidič devět let, v autě na dálnici zemřel kojenec

Vybržďovač Kostner dostal za smrtelnou nehodu devítiletý trest. (15.11.2017)

Soud poslal na devět let do vězení šestatřicetiletého Martina Kostnera, který vybržďováním loni v prosinci způsobil na...

Politici zvažují velký „kraj Praha“. Metropoli by přibylo 300 tisíc občanů

Pražský hrad (ilustrační foto)

Praha, třebaže je to celek na úrovni kraje, má speciální režim – nevolí při krajských, ale při komunálních volbách. To...

Další z rubriky

Kladení věnců mladé nepřivede, říká organizátor akce Korzo Národní

Jeden z organizátorů akce Korzo Národní Martin Pikous (9.11.2017)

Od pořádání Budějovického majálesu se skupina studentů z jižních Čech dostala až k organizování velkých oslav 17....

Zubři v Milovicích mají novou společnost, přijely samice z Polska

Do rezervace v Milovicích přijelo pět mladých zubřích samic (14.11.2017)

Chov zubrů na pastvinách u Benátek nad Jizerou se v úterý rozrostl o pět samic zubra evropského. Transport z Národního...

Řidič nezvládl jízdu, narazil do zaparkovaných aut

Řidič BMW vysokou rychlostí najel do tří zaparkovaných aut (15.11.2017)

Do zaparkovaných aut vjel v pražské Čuprově ulici řidič jiného vozu poté, co nezvládl svou rychlou jízdu. Při nehodě se...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.