Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Územní rozhodnutí na rychlodráhu má být do dvou let. Kladno k ní má výhrady

  19:10aktualizováno  19:10
Po dvaceti letech plánů a odkladů by mohly začít projektové práce trati z Prahy do Kladna. Vydání územního rozhodnutí se však může protáhnout na dva roky. Jednání brzdí některé obce, kterým se nelíbí dvojkolejná varianta. Město Kladno zase dál hovoří o nutnosti zahloubení tras pod zem.

Do sedmi let propojí letiště s Prahou rychlodráha | foto: iDNES.cz

Společnost Cedop, která se účastnila výběrového řízení na projekční práce na úseku z Veleslavína do Ruzyně, neuspěla s odvoláním na průběh výběrového řízení u Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

„Zákonná lhůta uběhla, odpověděli jsme, že si nejsme vědomi žádného pochybení,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Rychlodráha Praha - Kladno

Dvacet let připravovaný projekt dvoukolejné elektrifikované trati z Prahy do Kladna s odbočkou na Letiště Václava Havla předpokládá investici přes dvacet miliard korun.

Nyní se ve špičce přepraví v jednom směru na trase Praha - Kladno asi devět stovek cestujících za hodinu. Na modernizované trati by to bylo něco přes sedm tisíc.

Cesta z Prahy do Kladna by trvala třicet minut, na letišti by byli Pražané ještě o tři minuty dříve.

Firma se ještě mohla odvolat k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Podle náměstka ředitele Stavební správy západ SŽDC Bohuslava Stečínského, který má projekt na starosti, to ale neudělala.

„Lhůta pro odvolání k ÚOHS vypršela 15. listopadu. Museli by to podat zároveň i k nám a my žádné odvolání neevidujeme,“ uvedl pro MF DNES Stečínský. Předpokládá tak, že se smlouva uzavře s vítězným sdružením Metroprojekt a Sudop Praha a projekční práce se rozběhnou.

Do vydání územního rozhodnutí to ale může trvat ještě dva roky.

Na trase by vznikla parkoviště pro auta

Trať z Veleslavína do Ruzyně v délce necelé čtyři kilometry má být po modernizaci dvoukolejná a elektrifikovaná s navrhovanou rychlostí souprav asi osmdesát kilometrů za hodinu.

Navrhovaná P+R po trase

Schválená studie proveditelnosti

s názvem „Železniční spojení Prahy,

letiště Ruzyně a Kladna“ počítá

i s P+R parkovišti. V návrhu jsou:

  • Praha–Ruzyně..............cca 900 míst
  • Praha–Dlouhá míle.......cca 1 000 míst
  • Jeneč............................cca 250 míst
  • Hostivice.......................cca 450 míst
  • Malé Přítočno................cca 400 míst
  • Kladno...........................cca 280 míst

Na zastávce Ruzyně se počítá s vybudováním P+R parkoviště o kapacitě asi devět set míst. Na ni má navazovat pětikilometrová odbočka na letiště se zastávkou na Dlouhé míli, kde by mohlo být dalších tisíc parkovacích míst.

Modernizace trati z Prahy do Kladna je podle programového prohlášení prioritou i pro novou středočeskou vládu složenou ze zástupců ANO, STAN, ODS a tří zastupitelů TOP 09. Nový náměstek pro dopravu František Petrtýl (ANO) potvrdil, že se projektu bude věnovat.

„Akcí bylo na stole už několik. Jsou v tom zájmy letiště, už jsem hovořil s primátorem Kladna a teď se chystám i na SŽDC,“ řekl Petrtýl, který podle svých slov může tlačit i na ministra Dana Ťoka (ANO) a využít stejné stranické příslušnosti. Petrtýl nicméně připustil, že modernizace trati je především akcí SŽDC.

Posun zaznamenal úsek z Ruzyně do Kladna

Jistý posun v přípravách projektu, jehož značná část vede přes Středočeský kraj, zaznamenal úsek z Ruzyně do Kladna. Podle náměstka Stečínského je dokumentace v podstatě hotová, územní rozhodnutí by mohlo být vydáno příští rok na podzim.

„Probíhá projednání v jednotlivých obcích a u dotčených orgánů státní správy a kontaktování majitelů pozemků, kteří v úseku mají svoje zájmy,“ řekl Stečínský.

Jenže primátor Kladna Milan Volf stále nesouhlasí s dvoukolejnou variantou trati ve svém městě. Tvrdí, že tento dvacet let starý projekt nic nového kromě obrovské investice nepřináší. Navíc město dvoukolejnou trať zrušilo před půl rokem při posledním schvalování územního plánu.

Plán dvoukolejné elektrifikované trati z Prahy do Kladna s odbočkou na Letiště...

Plán dvoukolejné elektrifikované trati z Prahy do Kladna s odbočkou na Letiště Václava Havla.

„Máme jinou alternativu, tu chceme projednávat, ale nikdo na to moc neslyší,“ říká Volf.

Věc prý lze řešit mnohem levněji a své námitky primátor největší středočeské aglomerace poslal ministerstvu dopravy.

„Když opravíme koleje, uděláme nádraží a vyměníme vlakové soupravy, je to naprosto stejná doprava, ale za dvě miliardy,“ myslí si.

Ministr Ťok ale v odpovědi Kladnu uvedl, že „současný záměr považuje koncepčně za stabilizovaný“. Ministr dále uvedl, že učiní vše pro to, aby byl projekt realizován v této podobě pouze s nutnými modifikacemi a vyjádřil lítost nad rozhodnutím rady města. Podle Ťoka to povede k dalšímu oddálení realizace.

Ani SŽDC o jednokolejné variantě neuvažuje, vychází z doporučení centrální komise ministerstva dopravy, která dvoukolejku schválila.

„Projekt by tím byl zásadně omezen. Uvažovaná kapacita trati by klesla,“ komentuje námitky Kladna Stečínský. Dodal, že tento úsek má svoje problémy, nicméně je šance dostat se v průběhu příštího roku k vydání územního rozhodnutí.

Kladno chce trať zahloubit

Město Kladno ale ústy svého primátora dál hovoří i o zahloubení trati v centru města, má i studii proveditelnosti (více zde).

„Víme přesně, kudy by trať prošla, kde by se nastupovalo. Byla by to moderní odpovídající rychlodráha. Ale na tohle nikdo neslyší. Psali jsme na ministerstvo a přišla nám odpověď, že tomu nerozumíme a že to bude tak, jak to je,“ dodal Volf.

O zahloubení trati se ale vedly debaty i v Praze 6 v úseku mezi Dejvicemi a Veleslavínem. Tam je podle náměstka Stečínského už povrchová varianta v podstatě neprojednatelná.

„Navrhuje se řešení tunelem. Jen samo o sobě tunelové řešení znamená navýšení rozpočtu o tři a půl miliardy korun,“ uvedl konkrétní částku Stečínský.

Modernizace úseku z Prahy do Kladna, kterou česká vláda označila za prioritní, má předpokládané náklady dvacet pět miliard, bude ale určitě vyšší i kvůli zmíněnému tunelu z Dejvic. Do roku 2023 pak lze na její realizaci čerpat peníze z operačního programu Doprava II. SŽDC jinak využívá i programu CEF EU. Z něj nyní získala grant na rekonstrukci Negrelliho viaduktu u holešovického výstaviště, který je také součástí projektu.

„Soutěžíme zhotovitele. Pokud nedojde k průtahům při výběrovém řízení, příští rok by mohla začít samotná rekonstrukce,“ uzavřel náměstek ředitele Stečínský.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

S ohledem na zeleň se celý projekt nakonec jmenuje Drn, i když pracovní název...
Po Drnu na Národní chce Praha zastavět i další proluky v centru

Praha chce zacelit proluky, které jsou v zástavbě v centru metropole. Mělo by tak přibývat projektů, jako je právě dokončovaný skleněný Drn na Národní třídě....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Agresivní dívka odmítala opustit internát, útočila na zaměstnance

Měla poslední den na vystěhování, dvaadvacetiletá dívka však odmítla pokoj internátu střední školy v Praze 5 opustit. Zabarikádovala se v pokoji a ničila...  celý článek

logo týmu Kobra
Žaloba posílá k soudu za krácení daní na Kladensku třicítku lidí

Žalobci poslali k soudu kauzu 29 lidí obviněných z krácení daní na Kladensku se škodou přes 300 milionů korun. Jde o jeden z největších případů týmu Kobra....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.